Chipmärkning

Tinen

Trådstartare
Igår chipmärktes min häst. Nu i morse hade hon en ganska stor knöl på halsen, precis där hon blev chippad.. :confused:
brukar det bli så?? :crazy:
kollade på de andra hästarna i stallet som blev chippade samtidigt och på de syntes ingenting :confused:

någon som varit med om detsamma?

tackar för alla svar! :bow:

Sv: Chipmärkning

Kontakta vet. När jag chippade mina så varnade veterinären för just detta och sa att om det blir en knöl så skulle jag höra av mig. Vet inte om det är ett ödem eller vad det är som blir, fick inte det problemet.

Det hände en av mina med, chippade i tors och en fick knöl,stor, men ärmkt bättre i dag, nästan borta.

Tack för svar! :bow:

Hon stod ju helt stilla när hon blev chippad så allt gick ju bra annars. Men varför blir det en knöl på vissa då?
du skrev att din veterinär varnade dig för att det kunde bli så.. Är det något som gått fel då eller? :confused:

Det är ovanligt med komplikationer iom chipmärkning. En lokal svullnad kan förekomma runt injektionsplatsen, kan vara öm och varm och försvinner normalt på ett par dagar.

Det finns en liten risk att det blir en infektion, dvs svullnad försvinner inte utan ökar i storlek, ömheten består, hästen har svårt att sänka huvudet för att äta, feber och hängig. Detta kan leda till en böld som spricker eller en diffust utspridd infektion som oftast kräver operation eller åtminstone veterinärvård.

okej, tack så mycket!! :bow: :bow:
ska hålla ordentlig koll på henne då.
tyckte redan det var lite bättre nu på kvällen. Hon ömmar ingenting och är absolut inte hängig. :smirk:
men försvinner den inte inom några dagar, eller ökar i storlek kontaktar jag vet med en gång! :)

Min kändes också något svullen, och kliade sig några dagar. Men det gick snart över. Han blev inte dålig av det.

Ponnyn var svullen och hade feber ett par dagar efter chipmärkningen och enligt veterinären(det var vet som chippade) var detta att vänta i en hel del fall. Allt var borta inom tre dagar, alltså innan karensen gått ut.

Hästen därimot reagerade ingenting.

Tack för alla svar!
Svullnaden har börjat minska på min häst nu och ser mest ut som ett getingstick. Hon verkar inget hängig eller påverkad på annat sätt.
men tjurar det sig så det svullnar upp igen så ringer jag vet!

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 140
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 873
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka