Chipmärka vuxen häst

Houdinie

Trådstartare
Jag har en SWB-valack född 2001 som har pass men inte är chippad.
Är det en bra idé att chippa honom nu, eller är det onödigt?
 
Sv: Chipmärka vuxen häst

Mitt sto född 2003 är inte heller chippad men har pass.
När jag frågade min veterinär när jag köpte henne om det tyckte han inte det var värt att chippa henne.
 
Sv: Chipmärka vuxen häst

Jag chippade min ponny född -94 i samband med att vi skaffade pass till en annan häst. Ponnyn är inte värd någonting, men ifall hon skulle rymma eller bli stulen så skulle jag aldrig förlåta mig själv för att jag struntade i att chippa henne. Så jag tycker inte det är onödigt.
 
Sv: Chipmärka vuxen häst

Köpte en ochippad -03:a för ett par år sedan. I samband med att vi skulle chippa ett föl tog vi henne också - hon är brun utan tecken så kändes bra att ha nåt säkert att identifiera henne med om hon 'kom bort'. Lite som Presto ovan.
 
Sv: Chipmärka vuxen häst

Jag chippade min valack född -97 för ett par år sedan.
Jag kände att jag ville ha honom chippad. Dessutom så tänkte jag att det kanske ändå blir ett krav förr eller senare att alla ska vara chippade.
 
Sv: Chipmärka vuxen häst

Jag tycker att det är en bra ide att chippa honom men så tycker jag också att det är väldigt bra att de är chippade om de skulle rymma eller komma bort på annat vis. Jag chippade dotterns arab ganska omgående efter att vi hade köpt honom för 6 år sedan och han var född -94.
 
Sv: Chipmärka vuxen häst

delvis knapp
Finns det ett gemensamt register för chipen ? eller blir det för polisen ett stort jobb att leta upp förbundet som hästen tillhör?
 
Sv: Chipmärka vuxen häst

tror det kostade några hundralappar hos veterinären. Sen får man skicka in pappren och sånt till rasföreningen, där är det nog lite olika om dom tar betalt för att registrera det.

kol: Jag är också intresserad om det finns något gemensamt register, jag tror inte det nämligen. Varje rasförening har väl bara sina egna hästars nummer och nån annanstans registrera man sig ju inte..
 
Sv: Chipmärka vuxen häst

Jag tror inte det heller:mad:Vilket betyder att det kanske är stört omöjligt för polisen att hitta vilsegångna hästar.
Vi kanske skulle göra en motion till Srf om att dom kan ha ett likadant register som skk har.
 
Sv: Chipmärka vuxen häst

Snarare det register Jordbruksverket har då, SKK:s register är frivilligt så där finns inte alla registrerade med chipnr, men hos jordbruksverket är det lag på att hundägaren måste anmäla sin hund dit. Sen uppdaterar man med ägarbyte vid ev. försäljning.
Det borde ju faktiskt funka med att man har ett liknande register för hästar också...:)
 
Sv: Chipmärka vuxen häst

Min 92a chippades i somras men det var obligatoriskt eftersom hon inte hade pass.

Kan vara tryggt om det händer något.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
963
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 083
Senast: Happimess
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 238
Senast: L(i)FE
·
Ekonomi & Juridik Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma. Dom hade i sin tur fått hästen...
Svar
11
· Visningar
1 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp