chip, tatuering eller halsband med telefonnummer

C

Cernika

Vi hade tidigare tänkt sätta ett chip på katten eller en tatuering. Pratade med veterinären innan vi skulle boka tid. Tidbokningen blev sedan inte av för vi kunde inte bestämma oss. Tatuering kräver ju avancerad bedövning och chip kan ju ingen vanlig upphittare se. Sen skaffade vi magnetlucka till katten, eftersom det var andra gäster som gillade vår lucka. Vi hade beslutat oss för tatuering för det verkade vettigast på en huskatt som ingen kan gissa har ett chip. Nu tycker vi nästan att telefonnumret på magneten är tillräckligt. Hon springer ju inte så långt från huset heller och alla känner henne nu.

Nån åsikt?

Sv: chip, tatuering eller halsband med telefonnummer

Kan nog räcka med telenummer på halsbandet så länge halsbandet sitter kvar på katten :). För magneten sitter i ett halsband, eller?

Känns ganska onödigt att söva katten bara för tatueringens skull. Jag fick mina tatuerade när de ändå kastrerades.

Hade mina katter fått gå lösa ute så hade jag tatuerat dom också. Tatueringar blir dock ofta suddiga och svårlästa så därför föredrar jag chip för slutidentifiering.

Alltså, båda, tatuering för att folk ska se att katten är märkt och chip ifall att tatueringen blir oläslig. Halsband bör knappast räknas som en märkning då katten lätt fastnar med ett halsband så d försvinner.

Ett halsband kan den tappa och en tatuering blir med åren nästan oläslig, och så är det ett onödigt ingrepp om man frågar mig. Hittar man en bortsprungen katt så går man väl oavsett till polisen, och dom kan läsa chippet, alltså skulle jag satsa på chip :)

Pappas katt är chippad och min katt är tatuerad. Funderar på att chippa min också nästa gång vi far till veterinären. De två kompletterar varann rätt bra, tycker jag.

Jag skulle köra på antingen bara tatuering eller så chip+halsband med telefonnummer.

Ett halsband kan ju försvinna så det är alltid bra med någon slags permanent ID-märkning.

Mina katter är öronmärkta för att det ska synas att de har en ägare om de skulle lyckas smita ut. De är också chippade eftersom många tatueringar kan bli oläsliga efter ett tag. Och eftersom jag tycker det är fint med halsband har allihop det med.:banana:

Liknande trådar

Övr. Katt Jahapp, så var det dags igen. Jag blir lika ledsen varje gång. (Varje år dyker X antal katter upp i byn, magra som stryk, hungriga som...
2
Svar
21
· Visningar
2 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka