Chip och pass?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 078

Fiorano

Trådstartare
Jag har ett halvblodssto som är en egen uppfödning och född 2001. Hon har förstås pass, men jag kan inte för mitt liv komma på om hon chipmärktes... Gjorde id-kontrollanterna det 2001? Måste jag göra det nu om det inte är gjort?

Den andra hästen är en fullblodsvalack född-98. Jag har bara haft honom i knappt ett år. Till honom fick jag hans reg papper som är en liten grå bok. Är den detsamma som ett pass? Den innehåller signalementsbeskrivning och vaccinationer. Jag har heller ingen aning om han är chippad. Anledningen att jag börjat tänka på detta först nu är att vi troligen ska ut och tävla lite...

Ps. Ameo-flytta tråden om den inte ligger på rätt forum-visste inte riktigt var jag skulle placera den...

Sv: Chip och pass?

Den ligger okej här

Chipmärkning utfördes endast om man bad om det då, förmodligen inte om du inte minns det.
Nej, du behöver inte göra det nu, såvida du inte ska slutmäta henne som ponny ;)

angående fullblodet så vet jag inte.

Oki, det var ju bra att jag slapp bekymra mig om henne! Men har man börjat chipmärka alla halvblodsföl nuförtiden? Mina stallägare sa det en, hmm jag litar inte helt på dom...

Hoppas att någon annan har koll på fullblodets papper...

Sen ett par år tillbaka måste alla halvblodsföl chipmärkas, jag tror att det är från 2004 men minns inte säkert.

Först och främst, för att tävla inom Ridsportförbundets discipliner behöver du inget pass...

Men, om du vill följa jordbruksverkets krav måste du skaffa nytt pass. Eftersom ditt fullblod är född -98 antar jag att den grå boken är utfärdad innan 2002, och då måste du skaffa nytt pass.

Från www.galoppsport.se:

"Varför gäller inte det gamla hästpasset eller Hästkortet?
-Hästkort och de pass som utfärdades före år 2002 uppfyller inte de krav som EU ställer på information och utformning av pass idag."

Finns en del info om pass på Galoppsports hemsida under "Info & Regler"

Observera att till fullbloden måste det vara en veterinär som utfärdar passen, vanliga ID-kontrollanter är inte godkända (såvida de inte även är veterinärer...)

Om fullblodet är svenskt så ska det ha ett ljusblått pass. Det du ska titta efter för att se om det är ett giltligt EU-pass är om det finns sidor för andra veterinärbehandlingar är vaccination med läkemedel. Eller om du hittar att det står att hästen inte ska användas för livsmedelsproduktion. Om du måste skaffa ett pass till ditt fullblod så går det inte med en ID-beskrivare utan måste vara en veterinär som gör beskrivningen. Papper för det får man från Svenska Galopp förbundet.

Görel!
Det var från och med 2006 som alla halvblodsföl ska vara chippade.

Både chip och dna-test från -06!?

Jag hade för mig att dna-testet kom senare, men då hade jag fel:)

Tack så jättemycket för era svar! Fullblodets bok är utfärdad 2001 och är grå... så han behöver då alltså ett nytt pass. Vad kostar det? Och vad ska man göra med alla vaccineringar? Ska jag riva ur de bladen i den gamla boken då, eller ska jag helt enkelt behålla den boken och anända de som vaccintyg?

Du ska skicka in boken med ansökan om det nya passet. Tyvärr vet jag inte vad det kostar nu. Men om jag kommer ihåg rätt gick det på på en tusenlapp. MEN det kan vara jag som rör ihop det med alla andra pass som jag har skaffat.

Du ska skicka in boken med ansökan om det nya passet. Tyvärr vet jag inte vad det kostar nu. Men om jag kommer ihåg rätt gick det på på en tusenlapp. MEN det kan vara jag som rör ihop det med alla andra pass som jag har skaffat.

Okej, men då behöver jag alltså inte åka till veterinär för att göra ny signalementsbeskrivning? Hur gör man egentligen med alla vaccineringar? Förs det över då till det nya passet?

Okej, men då behöver jag alltså inte åka till veterinär för att göra ny signalementsbeskrivning? Hur gör man egentligen med alla vaccineringar? Förs det över då till det nya passet?
Nej, nej, nej! Boken skall inte skickas in ännu! Den skickas in först när du fått ditt nya pass. Gör dig själv en tjänst och gå in och läs på sidan jag länkade till tidigare. Där står hur mycket det kostar, vilka veterinärer som är godkända att göra signalementsbeskrivning (som du måste göra om), att boken inte skall skickas in förrän du fått ditt nya pass etc. Där beställer du även den blankett som skall användas till signalementsbeskrivningen, den utfärdas av Svensk Galopp för svenskregistrerade hästar.

Ang. vaccineringarna så för man över dem i efterhand, när du har båda "böckerna" tillhanda. Därefter skickar du in den gamla boken! Står lite luddigt på hemsidan men jag har för mig att jag sett i klartext att det räcker att en legimiterad veterinär överför samtliga vaccineringar, även sådana som h*n själv inte utfört. Tyvärr kan jag inte hitta den källan just nu. Återkommer om jag hittar det.

Men den gamla boken skall i vilket fall behållas tills du fått det nya passet och överfört vaccineringarna. Inga sidor skall rivas ur i den gamla boken utan den skall skickas in i sin helhet till Svensk Galopp för arkivering.

Liknande trådar

E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
910
Senast: Empooo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka