Chinchillafrågor

T

Tican

Eftersom jag snart köper en chilla har jag lite typ utrustningsfrågor. : )

Ett bra hjul vill jag ha. Så var hittar man det? Metall kan dom väl, liksom hamstrar, fastna i? :/ Och plasthjul kan dom väl gnaga på/få i sig = inte bra? Så måste man då, om man vill ha det säkert, beställa ett hjul från USA i superhård plast och superkvalite för drygt 600 spänn?

Nåt ställe där man kan köpa en bra bur? Hittar bara väldans plastiga, för små eller för dyra? (Sthlm/Uppsala) Fäboden har iofs en, den hemmagjorda som är 100x100x50 och kostar 635, är den bra?

Vad är bra som sandbad? Får en chilla plats i en jättestor hundmatskål?

Sv: Chinchillafrågor

Chinchillor ska inte ha hjul.
Vad är en för dyr bur? Svårt attt ge råd om man inte vet det.

Hur har du löst chinchilla/fågelproblemet?

Senast ändrad:

chinchillor kan visst ha hjul..buren som finns på fäboden är bra. såg en anna chilla ägare som har den! ja de kan bada i en jättehundmatkskål. men de är billigare att köpa ett badkar till dem som finns på fäboden..

//Jessica-nybliven chillaägare!!

Vadå stressa upp dem?
Min förra chilla hade hjul och han älskade det trots att han fick vara ute och springa flera timmar om dagen. :smirk:

Ställ dig frågan "varför springer den i hjulet" -jo för att den inte får utlopp för sina naturliga beteenden och för att det inte finns mycket annat att göra i buren.

Dessutom är det stor skaderisk

Donalds skrev:
Vadå stressa upp dem?
Min förra chilla hade hjul och han älskade det trots att han fick vara ute och springa flera timmar om dagen. :smirk:

Skulle du vilja bli tvungen att använda ett hjul där du tvingas springa på pinnar och riskerar att skada dig för att du inte får utlopp för dina behov i buren och på lång sikt blir beroende? Det skulle iaf inte jag vilja, därför skulle jag heler inte utsätta djur för det.

ville bara säga att ja inte har hjul för att min chilla får röra sig felra timmar om dan, em nmen kan ha hjul..

Hjul skulle jag under inga som helst omständigheter ha, det är sällan du kan hitta ett såpass stort hjul att de kan utöva sitt naturliga rörelsemönster. Kutryggighet är ett inte alltför ovanligt fenomen som man kan undvika genom att låta djuren röra på sig på ett naturligt sätt. Som ni säkert förstår faller inte hjul in under den kategorin.
Även skaderisken är väldigt stor när det gäller hjul.

Det finns betydligt mycket bättre leksaker till chillor än hjul.

Fäbodens burar är bra, man kan även beställa större versioner av deras burar, de bygger som man vill ha det.
Själv valde jag dock att bygga mina egna burar för att få dem som jag ville.

Badkaren ska vara stora med höga kanter, själv använder jag kakburkar av modell större. Det finns badkar med tak att köpa, de är egentligen bäst, det skvätter då minimalt med sand.

Hjul är nog inget alternativ för en chinchilla för:
1. finns inte stort nog för att de ska kunna sträcka på sig så mkt de behöver och kunna använda sina bakben rätt.
2. chinchillor är inte gjorda för att springa i hjul, deras naturliga beteende är att ta sig fram med bakbenen som är gjorda att hoppa med.
3. de ska stimulera sig med att tugga/gnaga och hoppa fram genom grenar/hyllor och springa fritt i ett rum där de gärna kan hoppa upp på grejer.
4. Hjul är för hamstrar som är byggda på ett sätt så de kan "jogga" i hjulet, om man inte vill motionera de på nåt annat sett.

En STOR hundmatskål funkar nog, själv har jag en trälåda till min chilla, som är lite klumpigare men funderar på att hitta en skål eller nåt istället.

Jag hade inte hjul åt mina chillor, men åt mina degus hade jag det. Åt chillorna (och även åt degusarna) så hade jag hyllor och grenar att klättra på.

AssoSarastro skrev:
Chinchillor ska inte ha hjul.
Vad är en för dyr bur? Svårt attt ge råd om man inte vet det.

Hur har du löst chinchilla/fågelproblemet?

Det där med hjul är ju väldigt lättlöst. Man sätter i ett hjul och kollar reaktionen. :idea: :crazy: :smirk: Skaderisken tror jag inte är så mycket större än överallt annars liksom, om man inte har metallhjul då.

Maxburpris för mig är typ 800. Men då kanske det blir de från Fäboden då. : )

Japp, om det blir problem får chillan o i ett annat rum.

Det är inte skaderisken som är det största problemet, utan det enkla faktum att hjul inte passar chillors rörelsemönster och kan därför ställa till med problem och skador.

Tican skrev:
Det där med hjul är ju väldigt lättlöst. Man sätter i ett hjul och kollar reaktionen. :idea: :crazy: :smirk: Skaderisken tror jag inte är så mycket större än överallt annars liksom, om man inte har metallhjul då.
Har du överhuvudtaget läst svaren här?? :smirk:

Japp, om det blir problem får chillan o i ett annat rum
Som sagt, Chinchillor och fåglar i samma rum är inte bra. Varför utsätta den för det när man överallt får informationen att det inte är lämpligt? :confused:
Låna en bok om chinchillor på biblioteket! :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka