Chinchilla, trivas i stall ?

N

Notorius

Kanske ska skaffa två chinchillor, tror ni att den skulle trivas med att bo i ett stall (inte under vintern)?
De skulle isåfall få en egen box som jag sätter upp nät runt så de inte rymmer ;) och en massa kul att leka med.
Boxen är 4x3 m2. Måste väl vara bättre än att stoppa in den i en jätteliten bur ?

Sv: Chinchilla, trivas i stall ?

chinchillor ska ju i regel inte vara ut, men jag vet inte..tycker det låter lite konstigt..

tror att de trivs bättre med att bo inne i en stor bur med våningar

Tja, vet du vart man kan köpa en bur som är 3 meter hög och 12m2 så säg till :smirk:

:) Och sen en massa hyllor och ett hus de kan sova i. Och en gunga de kan leka med, om de nu tycker det är kul då :p Vad kan man mer ge dem för leksaker?

Hur kul det är för dom vet jag inte (tycker nog inte att chinchillor ska bo som husdjur öht) men hur kul är det för dig att skaffa husdjur och ha dom i stallet? Tjusningen med små mjuka djur är ju att ha dom hemma :D

Förslag - köp en katt ist.

Jag vill inte ha ett kattkräk till, räcker med att mamma har skaffat 10 st :p
Men jag ska ju bara skaffa chinchillor när vi flyttat till egen gård och har stallet utanför dörren :D
För nu äntligen har vi börjat titta på hästgårdar.
Köper jag en innan det så får väl de bo i lekstugan som står på trädgården :D

ååhh, jag är förälskad i chinchillor. :p

men, är dom inte typ känsliga för kyla och sånt då ?
för det är väl kallare i stallet än inomhus ?

vi har också stall på tomten, och där kan det va ruskigt kallt ibland. :p

Chinchillor har otroligt varm päls och mår dåligt av att bo i normal rumstemperatur, max 12 grader brukar man säga tror jag. De är ju gjorda för kallt bergsklimat.

Trådskaparen: På http://hem.passagen.se/scaf finns det ett forum och mailadresser till en massa erfarna o kunniga chinchillamänniskor. :)

Nej! Hur ska du kunna göra om en box så att det passar dem? Och varför ha dem ute? skaffa en kanin eller ngt annat djur som är mer lämpade att ha i stallet. De kan inte bo i en lekstuga det förstår du väl?Var ska du ha dem på vintern då?

Och du behöver ju inte ha en jätteliten bur bara för att du har dem inne, de sover ju på dagen och på kvällen/natten är du väl hemma och då kan du ha dem ute ur buren.

Det är lite väl mycket spring i ett stall (de sover på dagen) och inte rätt förhållanden för att hålla chilla.

Det är lämpligare att bygga om ett källar-rum eller dylikt till chillorna isf.

Senast ändrad:

Lekstugan är 12m2, men det kanske är för litet?
Under dagarna är det helt folktomt i stallet, kommer folk först vid 6 på morronen till 7 ungefär, och sen kommer det ingen igen förrens 6-7 på kvällen.
Jag har kollat på massor med chinchilla burar, och de är ju pyttesmå :eek:

Det är inte lekstugans storlek som är problemet. Varför ska du ha den i en lekstuga eller i stallet? :confused:

Hur lång tid är du i stallet eg och spenderar du då inte tiden med hästen?? Chinchillor är sociala!

Man kan enkelt bygga en egen bur, man behöver inte köpa en liten bur i affären, men det finns ställen som säljer stora burar med...

Förrut hade vi en ombyggd garderob till våra chinchillor.

Om buren är liten eller stor har inte så stor betydelse om man har den ute så mkt som möjligt, om den i princip bara sover i buren.

chinchillor är OERHÖRT känlsiga för kyla och väderomställningar ssom åska etc. De får väldigt lätt hjärtattack och dör.

det är tvärt emot vad jag fick höra när jag köpte min!

Chinchillor är känsliga för kyla och drag. Dessutom blir de lätt rädda och stressade, den skulle dö om de bodde i ett stall med hästar, katter och en massa spring. De vilar ofta på dagen och det är då stallfolket är aktiva. Nej, skaffa något annat djur istället.

planerar du en chinchilla så bygg bur själv!
De burar de säljer i affärer är oftast för små ja och har oftast såna med gallerväggar så chillan inte får lugn och ro.
Jag föredrar dem som har 1 gallervägg och 3 hela träväggar.

Och hur hade du tänkt dig rasta dem om dom är i ett stall? Om du då ska ha hästar, så stör du hästarna då du måste pyssla med chillorna som blir aktiva när hästarna vill ha lugn o ro.

Uppfödaren till min ena chinchilla sa att det är bättre med en liten bur (obs menar då inte en hamster bur utan en mindre papegojabur menade hon då som liten) och chinchillan får komma ut och aktiveras och springa varje dag än en stor och aldrig få komma ut.
Var väldigt noga med att säga att chinchillan tål absolut INTE kyla/drag eller att bli blöta.

Om dem dessutom finns i ett stall där det blir mkt spring när chinchillan behöver sin vila mest kommer de att stressa ihjäl sig och dö så smånigom helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

ja med förutsättningar att det är uppfödda i Anderna och inte hos en uppfödare!
De chillor som säljs från uppfödare har alltid blivit avlavde inomhus och då anpassat sig efter rumstempratur, men om man har extremt varmt i huset alltså över 20 grader är det inte så bra.
Jag har mina i källaren där jag oxå har rum och här är det alltid 17-18 grader.

Jag har två chillor i en stor bur i ett av rummen i källaren. Dom är ute ett par timmar varje kväll. Jag har ett stort papp-rör som jag fick av golvläggaren när dom la nya mattor i badrummen. Det röret är jättekul. Det är ca 2 m långt. Har en diameter på 12 - 14 cm.

Dom trivs bäst där det är svalt 13 - 18 grader. Det ska inte vara dragit. (vilket det kan vara i ett stall)

Chillor är känsliga för värme. T ex att köra dom i en bil en sommardag kan bli ödesdigert. Om temperaturen går över 35 grader i några timmar så dör dom.

Vore det inte bättre att skaffa en kanin som är lite robustare.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 448
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar