Chinchilla-tråden!

Sv: Chinchilla-tråden!

Jag har två stycken.

Rufus (kallas Pufo), medium ebony, 4 år.

Theodor (kallas Theo), grey, 3 månader.

:D Bilder kommer så snart jag har hittat minneskortet till kameran :angel:.

Jag har fyra stycken. Hade gärna haft fler och bedrivit uppfödning i mindre skala, men tänker realistiskt och vet med mig att jag absolut inte har tid och förmodligen inte heller intresse nog i längden. Så, två par ulltussar räcker alldeles utmärkt. :)

Up North's Mix, född 2004, grå safirbärare
Köptes 2005 och har tyvärr haft en del hälsoproblem. Dels fick han hormonproblem som resulterade i att han blev mager som en sticka och tappade päls, dels ser det ut som om han börjat utveckla grå starr. Dock verkar han inte alls påverkad av det sistnämnda utan är pigg och glad, så förhoppningsvis har han många år kvar.

4880666020_67d56781a4.jpg

Silfra, född 2005, marmorerad violettbärare
Köptes 2005. Väldigt, eh, energisk sak som förmodligen diagnosticerats med ADHD och slagit ihjäl sig vid det här laget om hon varit människa. Är samtidigt snäll och kelig, men har också en del temperament och är inte rädd för att säga ifrån när det inte passar.

4880056581_287babd267.jpg

(Tre år gammal bild på en chilla som dessutom är nyvaken och rufsig, jag insåg just att jag inte har några nyare/bättre. Ehrm.)

Pampas Anthon Berg, född 2007, brown velvet
Senaste tillskottet som jag köpte i somras. Pratsam kille som är allmänt social och nyfiken av sig, men lite av en toffel i sällskap av sin fru. Är stor och fin och jag hoppas kunna ställa ut honom framöver.

4880666216_f86283afab.jpg

Karenina (hette ursprungligen Doris :crazy:, jag var väldigt snabb med att byta namn), född 2003, grå, ev. violettbärare
Införskaffades 2004, och en riktig liten :devil: som har humör till tusen. Bossar som sjutton med hanarna, men är inte direkt elak utan markerar bara att det minsann är hon som bestämmer 24/7.
Är den enda som inte har någon stamtavla och har väl utseende och pälskvalitet därefter, men hon har aldrig ställts ut eller använts till avel, så det spelar ingen större roll.

4880056309_078581966a.jpg

Sedan var Chicko, black velvet född runt årsskiftet 98-99, min första chinchilla som jag fick 1999. Helt underbar individ som tyvärr avled hastigt i april på grund av lungproblem.

004-1.jpg

hej !
har en liten chinchilla som heter kingsthon , han ä lite speciell , han äter helst inte fodret om det ligger i matskålen utan han vill ha det på huset sen äter han inte höet om han haft det i en dag och sen badar han bara i sanden en gång sen måste jag städa i den sen kan han bada igen:D sen älskar han å springa i sängarna å rulla sig ;)

Kul med fler som har chinchillor! Det är verkligen härliga djur. :)

Jag vill gärna se bilder på era burar med! Nästa vecka får jag min efterlängtade garderobsbur, så jag vill ha tips på inredning. :D

Chillor är så söta!:love:

Synd bara att jag är så himla rädd för dem, annars skulle jag gärna haft 1 (el.2?:o). Är inte insatt då jag som sagt är rädd för dem:p

hur säter man in bilder ? jag är så dålig på sånt här:)

Först så laddar du upp dom på din blogg, photobucket eller något liknande. Sedan kopierar du bildens adress, och sätter mellan dessa
:)

får ta å ta några bra kort på lillen så kommer det nog nåra kort ;)

hej :)
jag har en fråga jag har en 8 årig hane som gått ensam hela sitt liv tror jag eller dom två senast ägarna som hade han innan mig hade han själv men innan det vet jag inte men jag undrar om denna herre skulle gilla att jag skaffa en hona till honom eller kommer dom börja bråka eller kan han bli aggressiv ? för jag skulle vilja ha sällskap till han men vill inte att det ska bli något då han är väldigt social :)

Sällskap brukar uppskattas väldigt mycket, det verkar väldigt sällsynt att det inte fungerar. Men självklart finns det undantag med.
Om du ska skaffa en hona, så borde ju din kille vara kastrerad, annars sitter du ju där med bäbisar efter 111 dagar ;).

Annars brukar det oftast gå bra om man sätter in en hanbäbis (under fyra månader) till den vuxna.
Det kommer alltid finnas delade meningar om just detta, men jag har pratat med väldigt många som har positiva erfarenheter av det här, och jag själv har två hanar tillsammans.

okej vad bra . det är ju det att jag skulle vilja ha nån kull med bebisar men inte hela tiden å det är ju svårt om dom ska gå tillsamans :) men ska nog kolla runt lite grann om jag hittar nån kompis till min lille herre ;)

Liknande trådar

Däggdjur Tyckte det var dags för en egen tråd för oss med igelkottar. Nä inte tama inomhus utan vi som värnar om gänget i trädgården. Själv har...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: jemeni
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
557
Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 447
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
28 29 30
Svar
580
· Visningar
13 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka