Sv: Chinchilla-tråden!
Jag har fyra stycken. Hade gärna haft fler och bedrivit uppfödning i mindre skala, men tänker realistiskt och vet med mig att jag absolut inte har tid och förmodligen inte heller intresse nog i längden. Så, två par ulltussar räcker alldeles utmärkt.
Up North's Mix, född 2004, grå safirbärare
Köptes 2005 och har tyvärr haft en del hälsoproblem. Dels fick han hormonproblem som resulterade i att han blev mager som en sticka och tappade päls, dels ser det ut som om han börjat utveckla grå starr. Dock verkar han inte alls påverkad av det sistnämnda utan är pigg och glad, så förhoppningsvis har han många år kvar.
Silfra, född 2005, marmorerad violettbärare
Köptes 2005. Väldigt, eh, energisk sak som förmodligen diagnosticerats med ADHD och slagit ihjäl sig vid det här laget om hon varit människa. Är samtidigt snäll och kelig, men har också en del temperament och är inte rädd för att säga ifrån när det inte passar.
(Tre år gammal bild på en chilla som dessutom är nyvaken och rufsig, jag insåg just att jag inte har några nyare/bättre. Ehrm.)
Pampas Anthon Berg, född 2007, brown velvet
Senaste tillskottet som jag köpte i somras. Pratsam kille som är allmänt social och nyfiken av sig, men lite av en toffel i sällskap av sin fru. Är stor och fin och jag hoppas kunna ställa ut honom framöver.
Karenina (hette ursprungligen Doris
, jag var väldigt snabb med att byta namn), född 2003, grå, ev. violettbärare
Införskaffades 2004, och en riktig liten
som har humör till tusen. Bossar som sjutton med hanarna, men är inte direkt elak utan markerar bara att det minsann är hon som bestämmer 24/7.
Är den enda som inte har någon stamtavla och har väl utseende och pälskvalitet därefter, men hon har aldrig ställts ut eller använts till avel, så det spelar ingen större roll.
Sedan var
Chicko, black velvet född runt årsskiftet 98-99, min första chinchilla som jag fick 1999. Helt underbar individ som tyvärr avled hastigt i april på grund av lungproblem.