Chinchilla-lite frågor

gadriel

Trådstartare
Jag är lite sugen på ett par chinchillor men har aldrig varit i kontakt med dem och vet därför itne mer om dem än jag läst på nätet och har ett par frågor jag inte hittar bra svar på.

Fungerar det att ha chinchillor även om man har en katt? Alltså inte lösa tillsammans för det går antaglgien inte gissar jag men när chinchilaln är i buren? Min katt är van vid marsvinen jag hade innan och hade möjlighet att hoppa enr hos dom men rörde dom aldrig oavsett innomhus eller när de var i en stoooor inhägnad i trädgården därför skulel jag gissa att hon nog inte kommer vara mer intresserad av chinchillor än av marsvinen (hade även en marsvinsunge som hon inte brydde sig om).

Jag har förstått att det inte går att få dem rumsrena men kissar de även utanför buren eller brukar de göra sådant inne i buren och bara lämnar pluttar efter sig när de är i ett rum? Är pluttarna kletiga som muspluttar elelr mer som marsvinspluttar? (hålelr med om att frågan måtte låta lite rolig :D ).

Är de som möss att de nafsar och bits ganska lätt eller mer som marsvin som bara biter i enstaka undantag om de verkligen är trängda elelr har ont?

Hoppas någon kan ge mej svar på mina frågor, tack på förhand! :bow: :)

Sv: Chinchilla-lite frågor

Jodå, det fungerar bra när man har katt, bara man ser till att katten inte är och tassar efter chillan hela tiden osv.

De pinkar utanför buren, det har iaf våra gjort, och pluttar omkring när de skuttar runt, men pluttarna när mer som marsvinspluttar tycker jag. De kan pinka på en om de känner sig trängda, då ställer de sig på bakbenen och pinkar...

Särskilt naffsiga tycker inte jag att de är, de kan dock nypas om de tror att ens finger är en godbit :p eller om de blir trängda.

tack för ditt svar!

Jga har ju alltid haft marsvin innan så jag blev lite nyfiken på chinchillor. Har även haft gerbils.Får en känsla av att chinchillor påminner väldigt mycket om gerbils i beteendet, brukade alltid ha mina gerbils ute i rumemt och de var inte stilla en sekund men väldigt underhållande.

Synd att de även kissar utanför buren, småpluttar kan man ju alltid ta upp men det är mindre roligt om de kissar i tv-soffan :( Hade ju i så fall velat ha dem i tv-rummet där man ändå sitter still på kvällen så man kan vara lite social med dom.

Fast de pinkar inte lika frekvent som pluttandet, men det har väl hänt ngn olycka några gånger genom åren. Du kanske kan lägga ut en filt i soffan om det är det hänger på, för den kan du ju ta av och tvätta :idea:

Chinchillor är ju så ruskigt söta och nyfikna. De kan bli väldigt keliga och tama med om man handskas mycket med dem från början. :love:

AssoSarastro skrev:
Fast de pinkar inte lika frekvent som pluttandet, men det har väl hänt ngn olycka några gånger genom åren. Du kanske kan lägga ut en filt i soffan om det är det hänger på, för den kan du ju ta av och tvätta :idea:

Chinchillor är ju så ruskigt söta och nyfikna. De kan bli väldigt keliga och tama med om man handskas mycket med dem från början. :love:

så de är inte som marsvin då som kissar var och varannan gång man har dem i knät och minst en pöl varje gång de är ute å springer på golvet?
Vad jag förstått luktar de inte så mycket heller om man byter i buren förstås? Hur gör de i buren då, kissar de typ i en hörna eller både på botten och på sina leksaker och hyllplan utan strö på?
Brukar de gnaga mycket på sladdar eller mer på mattor, papper och sådana saker, marsvinen och kaninen hade ju en tendens att tugga på just sådant som de absolut inte ska tyugga på som just sladdar :crazy:

Ursäkta alal miljoner frågor men det rä alltid bättre att fråga en gång för mycket.
:angel:

Nej jag tycker inte att de pinkar hela tiden, som marsvinen utan det har hänt några gånger. Beror ju förstås på hur länge de är ute ur buren i följd.

I buren så pinkas det av vår framförallt i ena hörnet, så gjordes det även när de var två. Händer att hon pinkar i sanden dock. Pluttar gör de överallt.

De gnager på allt, tapeter är extra goda :d Det bästa är ju att hela tiden ha översikt och inte ha så mkt sladdar mm i det rum som den ska springa lös i.

AssoSarastro skrev:
Nej jag tycker inte att de pinkar hela tiden, som marsvinen utan det har hänt några gånger. Beror ju förstås på hur länge de är ute ur buren i följd.

I buren så pinkas det av vår framförallt i ena hörnet, så gjordes det även när de var två. Händer att hon pinkar i sanden dock. Pluttar gör de överallt.

De gnager på allt, tapeter är extra goda :d Det bästa är ju att hela tiden ha översikt och inte ha så mkt sladdar mm i det rum som den ska springa lös i.

Oki låter ju bra.
Jo visst får man ha uppsikt men man kan ju itne titta exakt varje sekund så är de verkliga sladdälskare är det ju svårt att hinan stoppa dom i tid. Men mycket av sladdarna kan man ju säkra. TIll marsvinen hade jag lagt sladdarna i plaströr så det var omöjligt för dem att komma åt.

så du kan rekommendera dom till ett marsvinfan som vill ha ltie mer sociala och aktiva djur ;)

Mina chillor kissar inte ute på golvet, de hoppar tillbaka i buren och kissar eller stannar till vid deras toalett (en skål med sand). Hemskt praktiskt!

Det är riktigt trevliga och personliga djur. Jag har två, en hona och en hane, båda med totalt skilda personligheter. Honan är aaaaningen dum, medan hanen är ett riktigt snille!

gadriel skrev:
Jag är lite sugen på ett par chinchillor men har aldrig varit i kontakt med dem och vet därför itne mer om dem än jag läst på nätet och har ett par frågor jag inte hittar bra svar på.

Fungerar det att ha chinchillor även om man har en katt? Alltså inte lösa tillsammans för det går antaglgien inte gissar jag men när chinchilaln är i buren? Min katt är van vid marsvinen jag hade innan och hade möjlighet att hoppa enr hos dom men rörde dom aldrig oavsett innomhus eller när de var i en stoooor inhägnad i trädgården därför skulel jag gissa att hon nog inte kommer vara mer intresserad av chinchillor än av marsvinen (hade även en marsvinsunge som hon inte brydde sig om).

Jag har förstått att det inte går att få dem rumsrena men kissar de även utanför buren eller brukar de göra sådant inne i buren och bara lämnar pluttar efter sig när de är i ett rum? Är pluttarna kletiga som muspluttar elelr mer som marsvinspluttar? (hålelr med om att frågan måtte låta lite rolig :D ).

Är de som möss att de nafsar och bits ganska lätt eller mer som marsvin som bara biter i enstaka undantag om de verkligen är trängda elelr har ont?

Hoppas någon kan ge mej svar på mina frågor, tack på förhand! :bow: :)

Mina kissar inte utanför buren och inte heller på sittbrädorna utan bara på burbotten. De bajsar inte gärna ute heller, men det gör de däremot i hela buren. Pluttarna är torra (som säkert nån redan sagt, läste som vanligt inte igenom hela tråden...)

Ingen av mina har någonsin bitit mig, inte ens hanen när han hade ont efter en olycka. De "markerar" genom ett lätt nafs om det gör allt för ont, men biter inte igenom huden. Det sved knappt till ens. Sedan finns det naturligtvis undantag...

Men nu måste jag nog göra mig av med mina, för det verkar som om jag blivit allergisk ändå... *suck* Varför kan inte nån icke-allergisk som inte gillar djur bli allergisk istället?

Poxz skrev:
Mina kissar inte utanför buren och inte heller på sittbrädorna utan bara på burbotten. De bajsar inte gärna ute heller, men det gör de däremot i hela buren. Pluttarna är torra (som säkert nån redan sagt, läste som vanligt inte igenom hela tråden...)

Ingen av mina har någonsin bitit mig, inte ens hanen när han hade ont efter en olycka. De "markerar" genom ett lätt nafs om det gör allt för ont, men biter inte igenom huden. Det sved knappt till ens. Sedan finns det naturligtvis undantag...

Men nu måste jag nog göra mig av med mina, för det verkar som om jag blivit allergisk ändå... *suck* Varför kan inte nån icke-allergisk som inte gillar djur bli allergisk istället?

Fy vad tråkigt :(

Synd du inte bor lite nämre mej så kunde jag adopterat dom

verkar som jättemysiga djur. Kommer säkerligen skaffa ett par till sommaren :)

Tänk bara på att de inte kan vara ute och äta gräs som marsvin och kaniner, för det är inte deras magar gjorda för!

nejdå, har förstått att de både ska vara inomhus och at tde inte ska äta grönsaker utan specialpellets :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej från en nybliven hundägare! Jag har en snart elva veckor gammal valp, och ända sen jag fick hem honom har han slickat sig ganska...
Svar
1
· Visningar
944
Senast: vallhund
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 281
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar