Chinchilla anlag på kanin?

Zuzzi

Trådstartare
är intresserad av att försöka få fram några flera franska vädurar med färgen chinchilla.

Har en viltgrå hona som jag har 3 kända led
(viltgrå+1, blåbrokad+1, järngrå+2, viltgråmanteltecknad+2)

och så använde jag min oregistrerade hane med 4 kända led
(viltgulbrokad+2, viltgul+5, viltgrå+4, järngrå+2. chinchilla+1)

och fram kom 9 viltgrå och 2 chinchillor i kullen.

Eftersom jag inte vet om honan har chinchillaanlag undrar jag om nån vet om chinchillafärgen behöver två recensiva anlag för att dyka upp eller om endast ena behöver anlaget?
Nån vet hur pass dominant den färgen är?

mycket tacksam för svar

Sv: Chinchilla anlag på kanin?

Näst efter Viltgrå är chinchilla starkast av de färger som ligger på A

A= Viltgrå
achi = Chinchilla
am = zobel
a= albino

(förenklat förstås då andra bokstäver spelar in oxå...)

så antingen har Ganti dubbla dvs: achiachi eller achi +? (ngt av de andra underlägsna) så mamman kan alltså ha både chinchilla, zobel eller albino i släkten men kan tänka mig zobel är väldigt ovanligt på franska och det ska du vara glad över då zobel syns igenom och förstör :mad: de kan få lite beigeaktig nostipp bla.

så om jag parar honan med en hane som har stamtavla med nästan enbart chinchilla så är det stor chans att ungarna blir chinchilla?

och så viltgrå då

Jag har en kanin som är i den färgen..........

Ja precis, eller en albino med viltgrå eller chinchilla bakom, andra färger går oxå egentligen (bakom albinon alltså) då chinchilla är exakt som en viltgrå den är bara svagare på a-bokstaven. Chinchilla är en viltgrå utan alla bruna och gula toner :cool:

ahaaa okej! va grymt! :D

tack då vet jag :bow: ska börja luska runt efter en chinchilla pojke då! :) problemet är ju att alla finns där "nere" :angel:

Jovars men du vet väl tåg från er till typ skåne bara kostar ca 200 kr tur& retur helt sjukt billigt :bump:

Liknande trådar

Däggdjur Efter att min äldsta chillahona tragiskt föll ihop och dog idag :cry: sitter nu min hane ensam. Jag har tre alternativ: 1) Sälja honom...
Svar
13
· Visningar
2 713
Senast: skuggan_
·
Övr. Djur Halloj! Jag har en kompis som haft problem med att skapa en Bukis så hon får låna min användare till ett inlägg :D Hon ska ev...
Svar
1
· Visningar
1 789
Senast: Septicemia
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: jerseyko
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 173
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama