Chillabur blev marsvinsbur

MikaTela

Trådstartare
Zizzy gav mig sen fd chillabur nu i veckan. :bow:
Nu i helgen byggde jag om den, från chilla bur med halvplan till trevåningsbur med ligghylla åt marsvin.

Varje plan är ca 90x50 cm. Bottenmaterialet är tjockt med spån och halm på bottenvåningen och fleece på övriga. :)

Buren i originalskick
18224761.jpg

Omgjord med trevåningar och även en halvhylla kvar som ligghylla längst upp.
18224762.jpg

Mittenvåningen med Madde på.
18224763.jpg

I helhet i rummet.
18224764.jpg

Sv: Chillabur blev marsvinsbur

Det blev ju jättebra!
Önskar att jag fick plats nog att ha lika mycket uttrymme till mina. Nu går de i 100*50-burar men får mycket utetid.
Tur att man har dvärgmarsvin :angel:

Har du 100x50 meter till en bur har du plats till min. Är som sagt bara 90x50 varje plan, byggs på höjden istället.

Mina tre damer flyttade in där efter bott i 100x50 cm (eller ja då den nyaste kom i torsdags har dom kunnat hoppat i och ur den hur dom velat då den stod i köket så dom bara var där). Men svårt att lära dom att gå på ramperna. :crazy:

Jo, jag vet, problemet är bara att jag har 4 killar, och 2 av dem går inte att ha ihop. De bor redan på höjden då burarna är staplade på varandra.
Men så fort jag flyttar hemifrån och får plats att möblera lite mer djurvänligt på så ska det bli ändring på det.

Såg att du skaffat ytterligare en tjej, vad kul! :)

Gör nått liknande mitt burskåp fast 4-plans och då 2 plan åt varje marsvinspar?! :idea. :)

Mitt hade lätt gått att göra 4plans av istället för 3. :)

Det lät som en smart idé :idea: Ska undersöka om det finns övergivna chillaburar i närheten. :D

Gör det. Annars tror jag inte det skulle vara så överdrivet svårt att bygga. :)

Nej, jag har haft en del funderingar på det.
Har världen goaste pojkvän som har lovat hjälpa mig med det och även fixa ihop en ordentlig utehage till de också. Det är tur att vi är lika djurtokiga båda två, annars skulle han nog inte överleva...:angel: Jag ska nämligen få hem ytterligare ett djur, en lite kotte!

Det blev ju jätte snyggt!:bump:

Jag har haft buren tom länge och dragit mig för att slänga den..
Och nu gör den nytta!:)

Den är ju lite smidig trots att den är stor, det är ju hjul under så man kan flytta den lätt.

*såg din tråd nu typ :angel:*

Jag måste bara lära grisarna gå i ramperna dom fega rackarna :p haha... Men den var ju mycket större än du kom ihåg. Du sa 100x50x60 cm och den är ca 125x90x50 ;)

Ja visst är de? :love:

Bara att lägga grönsaker på ramperna, gärna persilja så ska de nog våga knata där. (Man kan ju fästa fleece ifrån taket och ner längs med ramperna så det blir "stängt". Då får de känslan av att inte kunna ramla ner.)

Själv har jag problem med att mina är extremt atletiska och orädda, de klättrar, hoppar och skuttar över precis allting. Golvbur hade varit jätteskoj men dels har jag inte plats och dels så hade jag fått ha tak på för grisarna hade hoppat över utan bekymmer.
2 av de klättrar på kompostgaller. :eek: :D

Måste bara undra hur det funkar med städning i en sån bur? Blir inte "hyllorna" väldigt skitiga?

Jag har fleecetyg på hyllorna och i botten har jag spån och halm. Dom kissar mest där nere verkar det som och pluttar puttar jag ner till nedre. :)

Blir det inte väldigt ohygieniskt med skitigt tyg inne i buren? Annars kan man ju lätt använda tidningspapper istället.

Tvättmaskin?

Jag har aldrig använt mig av tyg, så jag vet inte.
Men tidningspapper är inte alltid så bra..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka