Sv: Chilla å hjul, nån som vet?
Jag har faktiskt testat att sätta in ett hjul till mina.
Först fattade de inte alls vad det var bra till och jag tänkte plocka bort det, men en kväll så började hanen skutta (för det är som redan är sagt i den här tråden, de springer ju inte utan de skuttar) i hjulet för fulla muggar. Jag kollade noga efter så att han inte gjorde illa sig eller fastnade eller nåt men det verkade gå bra.
Hjulet är stort och har ganska tätt mellan gallret så de ramlar inte genom med benen eller kommer emellan med svansen eller nåt sånt man var rädd för. Chinchillor har ju ganska tunna och ömtåliga ben som de dessutom är väldigt beroende av.
Jag har även haft hjul till hamster och till skillnad från hamstrar, som ju har en tendens att bli beroende av sina hjul och springer i dem i stort sett oavbrutet, så skuttar chillorna i dem lite då och då när de känner för det. De använder det inte ens varje natt, men ibland tar de sig en liten tur i det och då kan de hålla på ganska länge.
Man ska nog inte rekommendera hjul till chinchilla dock, de är ju som sagt rätt ömtåliga och det finns ju alltid risker med gallerhjul. Egentligen är man väl rätt korkad som har nåt i buren de faktiskt KAN göra sig illa på men mina chillor har haft sitt hjul i tre år nu utan skador, så uppenbarligen har jag haft tur...