chili con carne utan tomat - recept?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska prova att bjuda familjen på chili con carne - som är en maträtt jag nog aldrig lagat. (måste försöka hitta några nya maträtter till vår snäva repertoar). Efter att ha googlat lite har jag förstått att det finns delade meningar om huruvida det ska vara tomat eller inte i chilin, men de recept jag hittat innehåller tomat. (det finns ju miljarder med chilirecept på webben...)
Jag har ju en dotter som inte tål tomat, så därför hade det varit bra att hitta ett vettigt recept utan tomat.
Någon som kan hjälpa mig med detta?

Alltså - chili con carne ÄR ju tomat och bönor....

Men med det grundkonceptet kanske du kan byta tomat mot paprika? Finns ju paprikapasta på "arab-butiker"
hehe, som sagt, när man surfar runt och söker recept så framgår det här och där att det inte alls är nån självklarhet att det är tomat i...
Och eftersom jag är en rätt kass kock, framförallt när det gäller att improvisera, så vill jag gärna ha ett beprövat recept att följa/utgå ifrån.

hehe, som sagt, när man surfar runt och söker recept så framgår det här och där att det inte alls är nån självklarhet att det är tomat i...
Och eftersom jag är en rätt kass kock, framförallt när det gäller att improvisera, så vill jag gärna ha ett beprövat recept att följa/utgå ifrån.
Jag gör en variant som är mest min egen.
Utgår från köttfärs och har i vita bönor, kidneybönor och mina egenodlade bönor. Rikligt med chilipulver på burk, cayennpeppar, papikapulver, vitlök, oregano och basilika.

Eftersom det egentligen bara är stekt köttfärs med kryddning (het) som får koka ihop så är det rätt enkel matlagning. Och blir allt bättre ju längre den får stå och sjuda.

(jag har i små broccolibuketter och smular ner fryst grönkål också - men det är för att öka det gröna ;))

Jag använder rivna morötter i stället för tomater i min köttfärssås. Har inte testat i chili än, men borde gå tycker jag

Två burkar blandade bönor med vattnet kvar, 400g köttfärs, chilisås till smak, 1 burk ajvar, 1 msk tahini, oregano, basilika, rökt paprikapulver, äppelcider alt äppelcidervinäger ca 2msk, jalapeno inlagda ca 3-4 st hackade, 1 msk socker, 2 stjälkar selleri finhackade, 300g grytbitar brynta, 1 lök riven, 5 klyftor vitlök. Koka i crockpot / slowcooker hela dagen. Smaka av, servera med ris eller majschips och creme fraishe.

Jag ska prova att bjuda familjen på chili con carne - som är en maträtt jag nog aldrig lagat. (måste försöka hitta några nya maträtter till vår snäva repertoar). Efter att ha googlat lite har jag förstått att det finns delade meningar om huruvida det ska vara tomat eller inte i chilin, men de recept jag hittat innehåller tomat. (det finns ju miljarder med chilirecept på webben...)
Jag har ju en dotter som inte tål tomat, så därför hade det varit bra att hitta ett vettigt recept utan tomat.
Någon som kan hjälpa mig med detta?
Jag skulle göra en amerikansk chili i det läget, och göra den på kött, inte köttfärs. Tärna köttet (gärna högrev), bryn i en gryta, ta upp. Bryn hackad lök o vitlök länge på låg värme i samma gryta utan att diska emellan, c:a 10-15 minuter, tillsammans med kryddor (paprikapasta, oregano, rökt paprikapulver, anchochili, och cajunkrydda). Ha i mycket kryddor, annars smakar det ingenting. Det blir inte starkt, men addera lite stark chili om du gillar det.

Lägg tillbaks köttet, täck med vatten. Häll i köttfond och lite röda linser. Puttra på låg värme tills köttet börjar bli mört. Mot slutet lägger du i kokta bönor av valfri sort. Smaka av med surt+sött. T ex worcestershiresås, eller sirap+äppelcidervinäger, eller bbq-sås. Blanda ner majskorn, låt koka upp. Klart!

Servera med ris och/eller pitabröd. Bönorna och majsen tar upp rätt mycket av kryddningen, så dundra på ordentligt med kryddorna så det smakar nånting.

Tipsar om att blanda i lite tahini i också, ihop med ajvar och chilisåsen. Ca 1 msk till en burk ajvar (ca 300-400ml?) alternativt sesamfrön om man gillar frön i maten och då ca 2msk.
Tahini i chili låter oortodoxt, är det beskan man vill åt, eller den rostade smaken?

Tipsar om att blanda i lite tahini i också, ihop med ajvar och chilisåsen. Ca 1 msk till en burk ajvar (ca 300-400ml?) alternativt sesamfrön om man gillar frön i maten och då ca 2msk.
Har tahini hemma så det testar jag gärna. Blir det krämigare ? Känns spontant att det borde bli det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar

Tillbaka