ChihuahuaMix som låter som en groda.. Noskvalster?

Domino_s

Trådstartare
Min lilla valp på snart 3 månader har de senaste börjat låta mysko, nästan som en groda. Hennes pappa låter likadant, men eftersom han i övrigt ser fullt frisk och kry ut trodde jag att det var något påhitt från hans sida (pappan är inte min).. Men när min lilla började också så blev jag orolig..
Läst på om noskvalster och vet tid ska bokas till efter nyår...

Ungefär såhär låter hon..
http://www.youtube.com/watch?v=KcbM2X1fB6w

Till saken hör den att vad jag har kunnat läsa mej till så är noskvalster extremt smittsamt och där pappan bor har de flera småhundar och jag har inte hört någon annan låta så, men har för mej att uppfädaren igår nämnde att en halvsyster till min hund (samma pappa) kan låta lite så ibland. Ska fråga lite närmare idag. Hemma har jag en schäferhane som inte visat några sympton, inga nysningar, inga "grodljud", inget kliande på nosen eller liknande. Min lilla nyser eller kliar sej inte heller. Utan bara grodljuden..:confused:

Så ni som har haft noskvalster på era hundar, kan det vara detta?
Kommer väl få svar hos veterinären, men är såklart nyfiken..

Mvh Domino_s

Sv: ChihuahuaMix som låter som en groda.. Noskvalster?

Tycker inte det låter som noskvalster när jag hade det på mina hundar. Mina har haft inåtvända nysningar, på filmen låter det som om det är nåt i halsen på hunden?
Noskvalster går oftast inte att se vid vet besök utan man behandlar utifrån symptomen.

Tycker inte det låter som noskvalster när jag hade det på mina hundar. Mina har haft inåtvända nysningar, på filmen låter det som om det är nåt i halsen på hunden?
Noskvalster går oftast inte att se vid vet besök utan man behandlar utifrån symptomen.

Glömde skriva att det är inte min hund på filmen, men det kanske du räknade ut. Ska försöka fånga min lilla när hon låter nästan gång det sätter fart.
Hon låter inte så ofta, långt ifrån varje dag..

Jag tycker också att det låter som att det sitter i halsen, som om hon försöker harkla sej på nåt sätt, eller som att det sitter något i halsen..

Mvh Domino_s

Det kan vara alltifrån slapp gomsegel till trång luftstrupe eller hjärtfel. Svårt att veta alltså utan att hunden är undersökt.

Jag tror inte heller på noskvalster. Däremot så kan små hundar ha olika problem med halsen. T ex kan struplocket vara lite för stort och när det hamnar fel så kan det låta så. Det kan även vara något av det som russinbulle föreslår.

Min förra chihuahua lät ofta sådär! Även min grannes chihuahua, som för övrigt kallas för grisen, "grymtar" sådär konstant, men mer när hon är uppspelt. Och har träffat måånga chihuahuor som låter så. Sen vad det beror på vet jag inte riktigt.. Jag uppsökte veterinär när min var liten för trodde något fastnat i näsan på honom..men så var inte fallet.
När han fick sån "attack" så kunde han stå så och andas sådär konstigt i ca 20 sekunder tills det gick bort..

Men håller med om att det är bäst att uppsöka veterinär för undersökning för att kunna utesluta något allvarligt (tror dock inte heller på noskvalster)

Tack för alla svar, som jag skrev innan ska lilla P till veterinär efter nyår nu, ska ringa och beställa tid såfort de öppnar på onsdag. Kommer välja en av de större klinikerna som har all utrustning som behövs ifall de måste göra omfattande undersökningar.

Hoppas bara att det inte är något allvarligt fel på min lilla tjej..:cry:

Mvh Domino_s

Min hund kan låta lite liknande när han blir upphetsad. Min veterinär förklarade det med att strupens brosk kan vara lite ojämnt på små hundar framförallt och att det då kan låta så. Hon sa att jag kunde prova att sätta fingrarna för nosen när det hände så att han tvingades andas genom munnen och se om det försvann då och det har det gjort på min.
Jag tror inte att du behöver vara jätteorolig men det är klart att du ändå ska kolla upp det. Om du vill så kan du ju prova att sätta fingrarna för nosen när det händer och se om hon slutar.

Har inte läst allt i tråden men min chihuahua har kollapsade strupe. Det låter som om han kväver som en groda. Skriver mer sen ;)

nu har jag skummat igenom tråden (ser på film och sambo tycker inte om att jag jämt sitter på buke:angel:)

trachealkollaps

min chihuahua har kollapsad strupe och det går lätt att åtgärda det om hunden får attacker ofta. en operation där man sätter in ett nät i hundens strupe. (detta sa min vet)

det är bra att ha en sele på en sån hund och inte halsband. små hundar får lätt stryk på deras små strupar av halsband.

bekanta till mej har gjort det på sin lilla hund och det blev helt bra, inga åter attacker än så länge.

min hund börjar "grisa" om han är väldigt trött och sträcker på sig.

nu har jag skummat igenom tråden (ser på film och sambo tycker inte om att jag jämt sitter på buke:angel:)

trachealkollaps

min chihuahua har kollapsad strupe och det går lätt att åtgärda det om hunden får attacker ofta. en operation där man sätter in ett nät i hundens strupe. (detta sa min vet)

det är bra att ha en sele på en sån hund och inte halsband. små hundar får lätt stryk på deras små strupar av halsband.

bekanta till mej har gjort det på sin lilla hund och det blev helt bra, inga åter attacker än så länge.

min hund börjar "grisa" om han är väldigt trött och sträcker på sig.

Tack för ditt svar. Googlade direkt på denna åkomma och nu är jag 99% säker på att det är detta min lilla hund har. Fick upp en massa filmer på hur hundar låter när de har denna åkomma och visst låter de exakt som min Lilla P, bara i lite olika tonläge beroende på hur stora de är...

Hoppas att veterinären kommer med lugnande besked. Hoppas jag får en tid snabbt, är superorolig för min lilla...:crazy:

Mvh Domino_s

Kan tillägga att det är i samband med att hon gnager på ben eller liknande som detta uppstår.
Hos pappan så får jag uppfattningen om att det är när han blir uppspelt.

Mvh Domino_s

Uppdatering: På fredag (4/1) har vi tid kl 9.00 hos veterinären...

Mvh Domino_s

Uppdatera gärna och berätta mer, om det t ex är en chihuahua-grej.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka