fieldflower77

Trådstartare
Hej
Har hört mkt om chiafrön, så är lite nyfiken på vad det är! Är det dyrt, hur funkar det, hur "hjälper " det och har ni någon erfarenhet av chiafrön? Tack på förhand ☺
 
Jag har aldrig hört om chiafrö till häst, vet du någon som fodrar med det eller vad föranleder frågan?
 
Människans behov av ett mirakelmedel som hjälper mot allt är otrolig. Med jämna mellanrum kommer nya mirakelmedel. Och om det är dyrt måste det ju fungera bra!
Hör chiafrön till hästens naturliga diet? Nej; vad skulle det vara i dem som hästen behöver och inte får ur en normal balanserad kost?
 
Hej
Har hört mkt om chiafrön, så är lite nyfiken på vad det är! Är det dyrt, hur funkar det, hur "hjälper " det och har ni någon erfarenhet av chiafrön? Tack på förhand ☺


Chiafrön är ett alternativ till linfrö. Båda har en bra kvot mellan omega-3 och omega-6 fettsyror. Chiafrön har kvoten 3 : 1 medan linfrö har kvoten 4 : 1. Både chia- och linfrö har låg sockerhalt vilket gör det ett lämpligt foder till IR-hästar. Chiafrön är dock dyrare än linfrö och innehåller något lägre halt omega-3 fettsyror. Chiafrön kan möjligtvis vara ett alternativ till hästar som inte tål linfrö eller då man av någon anledning inte vill ge linfröolja.
 
Hej
Har hört mkt om chiafrön, så är lite nyfiken på vad det är! Är det dyrt, hur funkar det, hur "hjälper " det och har ni någon erfarenhet av chiafrön? Tack på förhand ☺
De är rätt populära i Finland, jag köpte ett kilo och gav min mag-ponny som ett test för nån påstod att det skulle vara bra. Även veterinärersäljer dem. Dock märkte jag ingen skillnad så jag köpte inte mer.

Bästa sättet att få reda på om det är vettigt att ge dem tror jag är att kolla vad de innehåller och sen se om det är något intressant. Har för mig att det främsta skälet att ge chia är att de innehåller mycket omega tre. Men det gör ju t.ex. linfrön också.
 
Chiafrön är ett alternativ till linfrö. Båda har en bra kvot mellan omega-3 och omega-6 fettsyror. Chiafrön har kvoten 3 : 1 medan linfrö har kvoten 4 : 1. Både chia- och linfrö har låg sockerhalt vilket gör det ett lämpligt foder till IR-hästar. Chiafrön är dock dyrare än linfrö och innehåller något lägre halt omega-3 fettsyror. Chiafrön kan möjligtvis vara ett alternativ till hästar som inte tål linfrö eller då man av någon anledning inte vill ge linfröolja.
Tack där fick jag mycket info :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
17 460
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
656
Senast: sweep
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 704
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Jag behöver ett pannband med knäppen som man kan fästa en löstagbar käkrem i, frågan är bara vilka som är bäst?! Flera märken...
Svar
3
· Visningar
371
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp