Chevinal Plus.

attempt

Trådstartare
Är det någon här som ger sin häst Chevinal Plus? Det innehåller ju ingen kalk, så jag antar att man ska ge det vid sidan om. Hur mycket kalk och hur ofta ska man ge kalk?

Vet någon någon butik på internet som säljer Chevinal Plus?

Tacksam för svar, MVH Rebeccah
 
Sv: Chevinal Plus.

Hur mkt kalk du ska ge i tillskottsväg beror ju helt på hur mycket hästen får i sig genom fodret! Utefter det kompletterar man mineralvägen.
 
Senast ändrad:
Sv: Chevinal Plus.

mina hästat får ett pumpslag chevinal per dag och ett mått kalk om dagen.. (plus annat såklart)
 
Sv: Chevinal Plus.

Precis som i din andra tråd handlar det ju om vad du har för mineralinnehåll i grovfodret, utan de uppgifterna är det omöjligt att säga om du ska ge kalk, och i så fall hur mycket. Det är ju tänkbart att ditt hö har tillräckligt med kalcium (kalk), och då finns det ingen anledning att ge extra. Tvärtom.
 
Sv: Chevinal Plus.

Antiqua skrev:
Hur mkt kalk du ska ge i tillskottsväg beror ju helt på hur mycket hästen får i sig genom fodret! Utefter det kompletterar man mineralvägen.


Skrivet tokigt ser jag:angel:
Utefter de kompletterar man med mineralTILLSKOTT ska det vara såklart;)
 
Sv: Chevinal Plus.

Jag har ingen analys på mitt grovfoder, för det höet jag har nu har jag bara tillfälligt för den jag köper av egentligen hade slut.
 
Sv: Chevinal Plus.

Har av veterinär fått info om att man inte ska "tvinga" i sin häst kalk. Ställ en bytta i boxen o låt den husera, den ska visst känna av kalkbehovet på egen hand. Kommentar? Annan erfarenhet?:bump:
 
Sv: Chevinal Plus.

Ska man alltså ställa en hink med kalk i? Tänk om hästen käkar upp alltihopa..
 
Sv: Chevinal Plus.

Kan säga att våra hästar inte alls var intresserade av kalkbyttan. Är det så så är det väl bäst att slopa byttan o ge "portioner":banana:
 
Sv: Chevinal Plus.

Okej, men det är ju tydligen inte jättefarligt att överdossera kalk eller?
 
Sv: Chevinal Plus.

Det enda man har kunnat bevisa att hästar kan känna brist på är salt. Därmed inte sagt att de inte skulle kunna få i sig rätt mängd kalk på egen hand, men varför chansa?
 
Sv: Chevinal Plus.

Det går inte att se förrän det har gått så långt att hästen fått uppenbara problem av t.ex. urkalkning av skelettet.

Därför är det jätteviktigt att hålla koll på hästens mineralintag, och även balansen mellan kalcium och fosfor, då de ämnena fungerar tillsammans.
 
Sv: Chevinal Plus.

Hur sjutton håller man balansen mellan kalcium och fosfor på sommaren, när man inte vet vad gräset innehåller?
 
Sv: Chevinal Plus.

Ett normalt, svenskt bete innehåller allt i tillräcklig mängd, utom möjligtvis selen.

Men är man orolig för att man bor i ett område som kan vara urlakat på vissa mineraler så kan man alltid ta markprover och kolla läget.
 
Sv: Chevinal Plus.

Kalk ska alltid ges tillsammans med chevinal +, jag ger ½ msk en gång om dagen, smartast kväll då dom får störst foder giva.
ha det gött
P.s du kan köpa chevinal på hästshopen.se och de flesta ridsportbutiker!
 
Sv: Chevinal Plus.

Jag har aldrig givit mina hästar kalk då jag fodrat med chevinal. Hö och havre innehåller ofta så mycket att det inte behövs.
 
Sv: Chevinal Plus.

Snacka om olika uppfattning i det här m hästar:confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
554
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp