Cheval Liberte och häst som halkar av bryggan

mat33

Trådstartare
Hej!

Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela vägen ned till marken. Det blir ett mellanrum på kanske 8 cm centimeter mot marken.

Detta i kombination med att vår ponny backar väldigt försiktigt när hon skall gå av gör att hon ibland hamnar med yttersta spetsen på hoven på kanten på bryggan och sedan glider av. Hoven viker sig och det ser inte skönt ut. I dag hände det igen och hon gled av med bägge bakhovarna och blev tyvärr rejält halt.

Är det någon som känner igen det här och har en lösning? Jag funderar på om vi måste byta transport. Samtidigt är detta en väldigt populär transport och vi kan väl inte vara de enda som har det här problemet.
 
De flesta transporter har den här lilla 'läppen' på släpet så den är svår att komma undan.

Men chevals gold 3 har en mycket lägre profil, tex.

Du kan också testa att titta på släp med step-up så att hästen inte går nerför ramp utan tar ett steg neråt.

Ett annat alternativ är släp med sido- eller fronturlastning så att hästen kan gå ur framåt. Tyvärr kan de då fortfarande trampa så där konstigt och glid-ramla av
 
Jag har sett att det finns en del varianter som kommer närmare marken. Vi har en gold 2 som har någon sorts metalkonstruktion som gör att bryggan kommer upp från marken (se bild). Mycket märkligt att man har konstruerat den så.

Bra att du varnade för att de kan glida av på fronturlastade också. Jag tänkte att det skulle vara en lösning som kan fungera eftersom ponnyn antagligen går av med längre steg framåt än bakåt.

Helst skulle jag vilja hitta en lösning utan att byta transport. Jag funderar på om man kan lägga en tjock bräda nedanför kanten som ett trappsteg.

Skärmavbild 2024-08-25 kl. 19.16.01.png
 
Jag har sett att det finns en del varianter som kommer närmare marken. Vi har en gold 2 som har någon sorts metalkonstruktion som gör att bryggan kommer upp från marken (se bild). Mycket märkligt att man har konstruerat den så.

Bra att du varnade för att de kan glida av på fronturlastade också. Jag tänkte att det skulle vara en lösning som kan fungera eftersom ponnyn antagligen går av med längre steg framåt än bakåt.

Helst skulle jag vilja hitta en lösning utan att byta transport. Jag funderar på om man kan lägga en tjock bräda nedanför kanten som ett trappsteg.

Visa bifogad fil 152036
En lös bräda tycker jag låter farligt och ännu större risk att hästen vrickar sig.
Jag tror du får träna hästen hur den ska gå av rampen alternativt använda step up genom att öppna luckan åt sidan (det går på min Cheval) eller stanna hästen innan kanten och leda ner den på sidan av rampen.
 
Hur funkar det när hästen går av om man öppnar luckan åt sidan? Blir det inte ett jättehögt kliv då och risk att det blir en ändå värre glidolycka?

Om ni har tips på hur man tränar hästen hur den skall gå av på ett säkert sätt så är jag jätteintresserad av det.
 
Hur funkar det när hästen går av om man öppnar luckan åt sidan? Blir det inte ett jättehögt kliv då och risk att det blir en ändå värre glidolycka?

Om ni har tips på hur man tränar hästen hur den skall gå av på ett säkert sätt så är jag jätteintresserad av det.
Träna på att du ska kunna ha kontroll på hästen. Att du kan stanna den, säga när den ska backa osv. Du behöver kunna stanna hästen precis innan den kommer till kanten och sen be den ta ett normalt steg bakåt. Den ska inte glida utan bara ta ett kliv bakåt för att komma ner. Absolut aldrig låta hästen hamna med hovarna halvvägs utanför, då måste ni stanna den steget innan och sedan be den ta ett större kliv bakåt.
 

Liknande trådar

I
Hästvård Hej hej, har en varmblods vallack som gjort sig illa igen... =/ första gången blev han öm över hovarna (han går barfota) när vi var...
Svar
1
· Visningar
575
Senast: diving-leber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp