Chelsea är mager!

C

Calolajn

Det finns en sak till jag behöver hjälp med. Mitt lilla busfrö på ca 12-14 veckor gammal är väldigt smal. Jag vet att det är väldigt olika från katt till katt men jag tycker hon är ovanligt smal. Jag har avmaskat henne nu 2 ggr och hon får ordentligt med mat men hon ökar inte i vikt! Vad kan jag ge henne som innehåller mer fett? så hon blir lite rundare? (eller MYCKET rundare ) Jag tror verkligen inte hon mår dåligt av att vara såhär smal men jag vill ändå att hon ska bli lite större! Mvh Carro

Sv: Chelsea är mager!

Hon äter Whiskas Junior både blötmat och torrfoder. Hon har ALLTID torrfoder och vatten, och hon får blötmat ca 5-6 ggr om dagen.

Ge henne ett bättre kattungetorrfoder, t.ex. babycat från RC eller kitten från Hills, det sistnämnda går mina bebisar upp som sjutton av. Sen kan du även ge henne nötfärs och blanda ut det med creme freish så blir det fett och gott, creme freish går även att blanda i uppblött torrfoder eller t.ex. kokt torsk och ris.

ok. Vr hittar jag dessa torrfoder? hos vet. eller i djuraffärer eller i vanlig konsumbutik t.ex?

OK! :) Tackar! då ska jag definitivt kolla upp det för hon e så tiny.. :(

Det finns en sak till jag behöver hjälp med. Mitt lilla busfrö på ca 12-14 veckor gammal är väldigt smal. Jag vet att det är väldigt olika från katt till katt men jag tycker hon är ovanligt smal. Jag har avmaskat henne nu 2 ggr och hon får ordentligt med mat men hon ökar inte i vikt! Vad kan jag ge henne som innehåller mer fett? så hon blir lite rundare? (eller MYCKET rundare ) Jag tror verkligen inte hon mår dåligt av att vara såhär smal men jag vill ändå att hon ska bli lite större! Mvh Carro
Jag tycker du ska ge henne Mjau burkmat. Finns att köpa i vanliga mataffärer. Innehåller bara svenskt kött.

OK! jag ser vad det finns. men går det att ge henne mjau vuxenmat då? om jag mosar det lite? eller finns det i junior också?

Mjau finns bara som vuxenmat och detta går iaf inte mina katter upp av, snarare tvärt om eftersom dom blir lösa i magen av det och två av dom vägrar tom äta det.

Mjau finns bara som vuxenmat och detta går iaf inte mina katter upp av, snarare tvärt om eftersom dom blir lösa i magen av det och två av dom vägrar tom äta det.
Jag ger mina kattungar Mjau, blandat med KMR när de börjar äta riktig mat. Det funkar super, de växer bra och är fina i hullet.
Mjau innehåller mer proteiner än de flesta kattungefoder i torrfodervarianter. Torrfoder innehåller en massa saker som katter inte behöver såsom majs, vete etc.

OK! jag ser vad det finns. men går det att ge henne mjau vuxenmat då? om jag mosar det lite? eller finns det i junior också?

Mjau burkar finns bara som "vuxenmat" men innehåller mer protein och fett än kattungetorrfoder.
Själva grejen med kattungemat är att de höjer protein och fetthalten. Mjau innehåller ännu mer protein och fett ^^

Jag vill ju inte att min katt ska bli mer lös i magen än vad hon redan är så..alltså hon är inte speciellt lös, men hennes avföring är inte jätte fast om man säger så. och den luktar väldigt starkt och illa. :confused: detta blir ett svårt val haha. vissa säger mjau, vissa säger INTE mjau. :P

Jag ger mina kattungar Mjau, blandat med KMR när de börjar äta riktig mat. Det funkar super, de växer bra och är fina i hullet.
Mjau innehåller mer proteiner än de flesta kattungefoder i torrfodervarianter. Torrfoder innehåller en massa saker som katter inte behöver såsom majs, vete etc.

Fast det hjälper ju inte om dom blir lösa i magen och vägrar äta det för att dom tycker det luktar illa. Jag har försökt ge dom det ända sen dom var små men dom har vägrat hela tiden, den enda mjukmat som går ner är friskis. Mina katter mår inte dåligt av varken vete eller majs så det får dom gärna äta, bara dom är friska och håller hullet.

Ok! men din/dina katter blir inte lösa i magen utav mjau då? eller de äter kanbske inte mjau? min kattunges avföring är lite blandad så.. :P men är det ok att ge henne vuxen mat vid 13 veckors ålder?

Jag vill ju inte att min katt ska bli mer lös i magen än vad hon redan är så..alltså hon är inte speciellt lös, men hennes avföring är inte jätte fast om man säger så. och den luktar väldigt starkt och illa. :confused: detta blir ett svårt val haha. vissa säger mjau, vissa säger INTE mjau. :P

Läs på och prova dig fram helt enkelt. Att kunna välja "rätt" mat till sin katt kräver en del kunskap, och det finsn många olika bud.
Mina katter är inte lösa i magen av Mjau.

okej. men då får jag testa mig fram =) Tack för hjälpen!

Ok! men din/dina katter blir inte lösa i magen utav mjau då? eller de äter kanbske inte mjau? min kattunges avföring är lite blandad så.. :P men är det ok att ge henne vuxen mat vid 13 veckors ålder?

Nej mina är fina i magen, men jag låter bli fisksorterna av Mjau, och ger bara exempelvis kyckling, oxkött, kött, kalkon.
Som sagt så täcker mjau med råge hennes extra behov hon har för att hon växer, men introducera det långsamt, då är risken mindre att hon blir tjorvig i magen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Katthälsa En kompis till mig hörde av sig nyss. Hennes britt ligger inlagd och veterinären vet inte riktigt vad som är fel. Fick tillåtelse att...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar