Checklista för långtransport

L

LiselotteA

Hejsan!
Imorgon hämtar jag hem en ny arab från Karlstad och jag skulle bara vilja bli påmind så att jag inte glömmer och packa ner någonting...

Vi har med oss:
Mat
Hönät
Vatten
Hink
Kniv
Extra grimma, och grimskaft.

Men nu börjar jag få lite småpanik att jag ska glömma någonting, så kan ni inte snälla fylla på med saker som ni ser att jag har glömt.

TACK!

Sv: Checklista för långtransport

Mobiltelefon så klart, och rejält med strö i transporten. Kameraövervakning är jag numera helt såld på.
Hur långt är långt?

longerlina ifall ni måste panik urlasta
Transportskydd eller pad & lindor
betfor som ni kan slänga i vattnet så det bli smakligare & hästen dricker lättare då.
Kniv att skära loss den med

Kolla släpet & smörj där det behövs kolla däcken.
Kolla bilen så den har olja, kylarvatten, bensin/diesel & rätt lufttryck i däcken.

/spirit som är van att resa med häst :idea:

Kameraövervakning låter ju jättebra!

Vi ska åka från Karlstad till Linköping.. det är nog ca 25 mil tror jag.

Jag skulle helst av allt inte vilja stanna någonstans och lasta ur. Det är så himla surt om det blir strul på någon mack någonstans.

Tror ni inte att man kan köra hela vägen utan att lasta ut, men att man stannar och står stilla ordentligt så att han får vila?

Tack för svaret!

Longerlina, skitbra.. en sak till på listan...
Betfor, alltså bara lite i vattnet då eller?

Transportskydd och sånt kommer jag ju inte glömma för de sitter på hästen när vi hämtar honom.. :D

Bilen och släpet går vi igenom i eftermiddag så att allting är tiptop.

HURRA! Snart får jag hem min nya fina kille.. :rofl: Förhoppningsvis om allt går bra imorgon... Gillar inte att dra transport så långt:cry:

Släng en näve betfor i botten på hinken & låt dra om den inte vill dricka vanligt vatten. Men oftast vill dom inget ha.

Utan dricker när dom kommer fram istället.

Jag har kört från Borås till södra skåne utan att lasta ur, gjorde 2 stopp på 30 min & 45 min vadera på vägen ned så hästen fick stå & ta igen sig lite.
Nu var det motorväg ca 25 mil & då är det inget jobbigt för dom att åka. & ca 15 mil mindre vägar där vi tog den längsta rasten då det är mer påfrestande för dom att parera.

Så kör du utan att lasta ur, men planera in ett stopp på minst 30 min så den kan kissa i lugn & ro i släpet & bara sluta ögonen en stund.

Så skall det nog gå bra

Och öppna gärna upp transporten ordentligt medan ni står stilla, så det kan lufta ur ordentligt. Vi har fronturlastning på vårt släp, så då kan man öppna både frontens övre lucka + lilla luckan bak!:) Kanonbra när vi åkte färja i 2,5 timme för ett par veckor sen, släpet hölls svalt och luftigt.

25 mil är ingen lång resa...
Ha inte transportskydd om inte hästen är van vid det. Dom kan klia och irritera mer än dom hjälper.
Gör nåt stopp på vägen och kontrollera luften i släpet.
Annars är det bara att köra.

Skönt! Det låter ju faktiskt som att jag inte behöver lasta ur han då.. en sten lättade från min hjärta!

Hoppas att vädret blir svalt i morgon, och vi har planerat in två stopp på lite längre tid, så han får vila sig lite...

Svårt det där med transportskydd då! Frågan är ju om man ska strunta i dom så att han inte känner att det kliar. ( Han är dock van vid att använda dom ) eller om man ska sätta på dom så att han inte skadar sig. Svårt svårt.... Kanske kan man sätta på dom från start och sedan vid rastningen se om han verkar irriteras av dom.

25 mil kanske inte är så långt egentligen för er som åker mycket, men för mig så känns det som en väg till evigheten.. ;)

Håll tummarna för oss imorgon! TACK!:D

Men jag råder dig att ha med grejer så att du kan lasta ur om något händer! En från mitt stall tvingades lasta ut en häst på motorvägen när dom fick punka på ena sidan av transporten efter en olycka med en annan bil.

Det är väl bättre att ha med sig en ordentlig domkraft.
Jag stod på motorvävgen förra sommaren med två hästar i kärran, och punktering på en enkelaxlad släpkärra.
Har man bara grejer behöver man inte lasta ur!

Är det värt att riskera sina medtrafikanters liv bara för att man inte har en domkraft i bilen?:confused:

Så kör du utan att lasta ur, men planera in ett stopp på minst 30 min
k
Det låter jättebra tycker jag men blev lite nyfiken på hur man kan lösa det om hästen istället stressar upp sig. Min häst börjar trampa runt och studsa så fort man stannar vilket är ganska påfrestande när man åker långt. Men ändå märker man på honom att han blir trött av att aldrig kunna slappna av helt.:(
Hur skulle man kunna lösa en sån situation? Bara köra så man kommer fram så fort som möjligt?

Ja, Bara åk..
Hästen får väl skylla sig själv om han inte vill vila. ;)

Ts!
25 mil är inte så långt, ingenting att stressa upp sig över.

Vi åkte (jag och kompisen, med varsin hästtransport) 42 mil enkel resa till tränare och gjorde bara ett kortare stopp på vägen dit (5 minuter kanske, vi skulle kissa!) och två kortare stopp på vägen hem (köpa godis och kissa. ;)).
Jag tycker oftast hästarna vänjer sig vid att stå, de slappnar av allt eftersom.
Vägarna är såpass fina för detmesta så de behöver inte parera särskilt mycket.
Pluto trampade om så jag kände det i bilen en gång på hela resan, när jag svängde lite för fort och tvärt i en rondell...

Jag körde utan skydd under resan. Hästen är inte van dem och dessutom barfota även om jag inte tvekat att köra skyddlöst även om han var skodd.
Vatten dricker han aldrig när han åker så det får man se till att det finns tillgängligt när man kommer fram... om de nu vill ha något då... min tex. dricker aldrig på tävlingsplats men desto mer när han kommer hem.

Trafiken stod stilla... Och jag var inte där så jag tänker inte försvara vad dom gjorde, tog det bara som exempel på att man iaf kan ha med sig grejer för att kunna lasta ut och in ändå, i nödfall. Kan ju i princip hända vad som helst.

k
Det låter jättebra tycker jag men blev lite nyfiken på hur man kan lösa det om hästen istället stressar upp sig. Min häst börjar trampa runt och studsa så fort man stannar vilket är ganska påfrestande när man åker långt. Men ändå märker man på honom att han blir trött av att aldrig kunna slappna av helt.:(
Hur skulle man kunna lösa en sån situation? Bara köra så man kommer fram så fort som möjligt?

Jag hade bara kört. Då känns det onödigt att stanna för att den skall få vila om den istället börjar hoppa rundor i släpet. Kör man så måste den koncentrera sig på det.

Min häst sover i släpet :D

när vi körde från väst- till östkust så körde vi i ett sträck, ett litet stopp på macken för lite godis, samtidigt kollade jag att de hade det bra.
viktigt för mig va att komma hem så de hade gott om tid att komma till ro medans jag kunde kolla dem.

Hejsan!
Imorgon hämtar jag hem en ny arab från Karlstad och jag skulle bara vilja bli påmind så att jag inte glömmer och packa ner någonting...

Vi har med oss:
Mat
Hönät
Vatten
Hink
Kniv
Extra grimma, och grimskaft.

Men nu börjar jag få lite småpanik att jag ska glömma någonting, så kan ni inte snälla fylla på med saker som ni ser att jag har glömt.

TACK!
Jag skulle absolut INTE ta med mig hö och ge under resans gång. Risken för transportsjuka är för stor. Du skall ju bara 25 mil med hästen.

ta med ett träns om du skulle behöva lasta ur, men det går säkert bra 25 mil är inte så långt, stanna någon gång och kolla läget. Lycka till!:)

Hej
Det är klart att du inte ska lasta ur, 25 mil är ingen lång resa. Det räcker gott att stanna några ggr och checka hästen. Skulle aldrig lasta ur om det inte var nödvändigt, hästen kanske inte går på igen..:( och då står man där.

25 mil är ingen lång resa...
Ha inte transportskydd om inte hästen är van vid det. Dom kan klia och irritera mer än dom hjälper.
Gör nåt stopp på vägen och kontrollera luften i släpet.
Annars är det bara att köra.

Ah... första realisten... tur att vi har sådana på buke... :bow: Som någon sagt längre ner, antingen inget hö alls, eller se till att hästen inte har höet i ansiktet. Hö kan vara bra att ha så hästen har något att göra, men om man blockerar luftinsuget så riskerar man ju transportsjuka istället...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 415
Senast: ameo
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: Tinuri
·
P
Tävling Hej! Jag ska i sommar ut på min första riktiga tävling som är under en helg ( arab meeting) om jag vågar komma iväg :crazy: Jag har bara...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama