Winni

Trådstartare
Jag har läst att det inte finns någon chatreux katt i Sverige och att de inte är tillåtna på utställningar. Är det någon som vet? Och i så fall varför är de inte tillåtna? Jag har bara sett några bilder på dem men aldrig in live. På bild och i text verkar de vara urmysiga katter.

Sv: Chartreux

Rasen är inte godkänd av SVERAK, hur det är inom IDP vet jag inte. Man kan dock arbeta för att få rasen godkänd inom SVERAK, hur man gör exakt vet jag inte men rasen är godkänd inom FIFé så det är antagligen bara en tidsfråga innan den kommer godkännas av SVERAK också (rasen är antagligen inte godkänd för att ingen har försökt få den godkänd).

Rasen är inte godkänd av SVERAK, hur det är inom IDP vet jag inte. Man kan dock arbeta för att få rasen godkänd inom SVERAK, hur man gör exakt vet jag inte men rasen är godkänd inom FIFé så det är antagligen bara en tidsfråga innan den kommer godkännas av SVERAK också (rasen är antagligen inte godkänd för att ingen har försökt få den godkänd).

Ok tack för svaret! :bow:

Den är godkänd i sverak! Det finns bara inga i Sverige...

Fast varför? Dum fråga, men den verkar ju helmysig. Rasen kanske liknar brittisk korthår eller så, det kanske är därför ingen importerat den till Sverige. Eller har den några "fel" som gör att ingen vill föda upp dem här?

Fast varför? Dum fråga, men den verkar ju helmysig. Rasen kanske liknar brittisk korthår eller så, det kanske är därför ingen importerat den till Sverige. Eller har den några "fel" som gör att ingen vill föda upp dem här?

för mycket besvär till för liten utdelning s.a.s.
Vill man föda upp måste man ju också se till en avelsbas. Dvs fortsatta importer. Och det går inte att ta ut några högre priser - eftersom som du själv är inne på liknar den mycket brittisk korthår.

Jag kunde tänka mig att en och annan entusiast kunde importera en katt åt sig. Men uppfödning alltså bökig om det skall göras enligt alla konstens regler. Då vore det enklare att para den med britter om man nödvändigtvis vill att älsklingen får en avkomma. Som de faktiskt HAR samavlats med under vissa perioder. Den skulle antagligen godkännas som en britt eller nåt. (sista stycket är litegrann en spekulation förstås)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama