kisse

Trådstartare
När blir en hund utställningschampion? Hur många cert ska man ta först? Jag har sökt på skk, men blir inte så mycket klokare.

Min hund fick reserv cacib i lördags, förstod att det är mycket bra(?!) och eftersom hunden som tog cacib är champion (int) så fick min det ordinarie(???). Känns som grekiska för mig. Kan någon förklara lite ENKELT...

Nu är jag garanterat biten av utställningsbacillen:) så jag måste få lära mig mer om reglerna. Hoppas att det fortsätter gå bra, men som i alla bedömnings"sporter" är det ju mycket upp till dommaren...

Sv: champion

Minst tre cert varav ett efter 24 månaders ålder för att bli champion.

En hund kan i praktiken ta hur många cert som helst fram till den fyllt 2 år utan att bli champion.

Nu vet jag ju inte vad du har för ras:p Men kan ändå berätta det..
Collie måste gå korning eller högre klass i lydnad för att bli champion. Och då kvittar det hur många cert hunden ha. Urdåligt om du frågar mig:crazy:

Du har varit på en internationell utställning där delas dels ett "vanligt" cert ut (tre såndan varav ett efter 24 månder + eventuell arbetsmerit= Svensk utställningschampion).

Men man kan också bli Internationell utställningschampion - för att bli sådan krävs ett olika antal cacib beroende på ras ex för flat krävs två stycken tagna i två olika länder samt ett vanligt svenskt utställningschampionat för att bli Internationell utställningschampion.

sådana cacib delas BARA ut på SKK:s internationella utställningar i Sverige.

Du borde även ha fått ett blågult band? fick du det? Det är ett vanligt svenskt certifikat för det svenska utställningschampionatet.

Vad har du för ras så kan jag förklara exakt vad som gäller för din ras.

Javan

Nu vet jag ju inte vad du har för ras:p Men kan ändå berätta det..
Collie måste gå korning eller högre klass i lydnad för att bli champion. Och då kvittar det hur många cert hunden ha. Urdåligt om du frågar mig:crazy:

skitbra om du frågar mig :D Enda sättet att "tvinga" folk att faktiskt använda sina hundar för att få ut sitt utställningschampionat. det sämsta som kunde hända flatarna var att de tog bort de kopplade championaten.

I samma stund som det blev känt reggades ett antal nya kennlar på flat varav man kan gissa hur många som tänker arbeta med det flatarna faktiskt är till för jakt.

fast den var internationell champion? just jag den kan ju komma från utlandet :o hm.. var det ringsekreterare jag var?

Jag har en Grandis, och JA!!! Vi fick ett cert! O det var nog inte bara jag som vart förvånad... Min prinsessa uppförde sig exemplariskt, och hon är snygg:). Jag hade dock inte minsta förväntning själv, utan var bara där för att ha kul.

En stackars kullsyster jagade sitt sista cert, hon har redan 5 st, men de är som ni säger tagna före 24 månaders ålder. Nu bad systers matte oss att låta bli certet nästa lördag iaf :D... Oavsett om hon får det på lördag eller inte så dröjer det säkert inte länge förrän hon blir champion, för hon är också supersnygg.

Jag tycker det är kanonbra att collie måste ha en arbetsmerit för att få ut ett utställningschampionat - bara att det räcker med godkänd korning är ett undantag bland brukshundarna(har för mig att det är samma för boxer och australian shepherd också, men inga andra bruksraser). Om man skulle få ut championat bara på utställningsmeriter är steget inte långt att plocka bort collien ur brukshundsgruppen. Nog för att det finns skäl att ifrågasätta vad den gör där i dagsläget också, men det finns iallafall seriösa uppfödare som avlar på orädda hundar med bra arbetsegenskaper.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 724
Senast: s957
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 518
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 966
Senast: nilie
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 232
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka