Centaur

Trådstartare
Vill gärna ha lite åsikter och erfarenheter om att RIDA med chambon, ev. gogue.

Innan jag blir påhoppad så vill jag säga att jag absolut inte är nån hjälptygelsförespråkare. :smirk: Utan jag blev rekommenderad utav min equiterapeut att använda gogue, chambon (eller graman om jag var väldigt försiktig), därför att min häst är väldigt spänd och tittig i skogen, och går med huvudet högt och halsen spänd och letar efter möjliga "faror". Förhoppningsvis kommer han lugna sig med tiden, men som det är nu håller han på att få underhals, och inga ryggmusklar. Och pga olika omständighetar så är vägar det ända som går att rida på nu. Så han behöver få huvudet ner och slappna av i halsen. Jag vill INTE såga honom ner med tygeln!

Den ända hjälptygeln jag har erfarenhet av är graman. Fördelen med den är ju givetvis att jag kan länga/korta den från hästryggen. Men hur fungerar det att rida på chambon? :confused: Vad har den för fördelar resp. nackdelar? Och kan jag få upp huvudet på hästen om han börjar bocka och busa? Finns det risk för att han sätter fast frambenen?
Jag läste på Pikeurs hemsida att chambon var den bästa hjälptygeln, efersom den inte drar hästens huvud bakåt, utan framåt-nedåt.

Ska tillägga att han går bra på bana, då kan han slappna av. Men just nu så går det tyvärr inte att rida på bana, och kommer nog bli så ett tag, innan det torkar upp.
Så det är alltså inte smärta som gör att han går så, utan yttre orsaker.

Det finns i Anthony Paalmans 'Träna hästen för hoppning' en beskrivning på en hjälptygel som han kallar för 'kommenderande gogue' (till skillnad mot den oberoende goguen), och som alltid ska kombineras med vanlig tygel. Jag ska försöka förklara hur den är konstruerad:

Man sätter en inspänningstygel i sadelgjorden mellan frambenen, och fäster i den en lina som är ca 2 m lång. På var sida hästens huvud dras linan sedan 1) upp genom nackstyckets ringar, 2) ned genom bettets rinar inifrån och ut, och fästs sedan 3) i ett par tyglar, som inte får vara för långa. Dessutom har du de vanliga tyglarna fästade i bettet.Du får en effekt som liknar goguens, men kan precis som med gramanen själv reglera hur mycket den ska inverka. Dessutom så om du har bägge tyglarna (tygel + hjälptygel) lika långa, så inverkar goguen mer då huvudet höjs, och inte alls då huvudet sänks, utan att du behöver sitta och reglera.

Hoppas jag förklarat tillräckligt tydligt, annars får du fråga igen. Jag ska tillägga att jag inte har någon egen erfarenhet av den, men som hjälptygel betraktat ser den sympatisk ut, även om den i högre grad än chambonen (men mindre än gramanen) placerar hästens nos.

Förra våren var jag i liknande situation som dig, fast minus bockningarna :D
Då red jag några pass med graman, eftersom det inte gick att göra nåt annat än skritta annars och hästen var på väg att spricka av lust att röra sig. Efter 2 eller 3 gånger då jag kunnat låta henne trava av sig utan att huvudet åkte upp och hon började stressa tills hon nästan var okontaktbar kunde jag lägga bort gramanen och hon gick jättefint. Hon var som en tryckkokare, och gramanen blev den ventil som hjälpte oss lätta på trycket utan explosion. Jag fick idén att prova gramanen för detta ändamål efter att ha varit och tittat på en clinic med Kyra K, där hon berättade att en häst som trycker upp huvudet producerar stress- och flykthormonet adrenalin, och alltså blir mer och mer panikslagen, medan en häst som går med huvudet lågt (med nosen under bogspetsens nivå) producerar endorfiner, och alltså känner sig alltmer tillfreds.

En chambon och en gogue har samma grundbeståndsdelar:
1) ett nackstycke med en ring på var sida (som fästs i tränset)
2) en lina
3) en inspänningstygel med en ring i framänden, som linan dras genom/ fästs vid (och som sitter i gjorden mellan frambenen på hästen)

Det är hur man drar linan som är skillnaden.
På chambonen sitter linan genom inspänningstygeln, och sedan genom nackstyckets ringar och ned till bettet
På goguen sitter linan (som behöver vara ca 2 m) genom inspänningstygeln, genom nackstyckets ringar, genom bettringarna och sedan tillbaks till inspänningstygeln.

Tack för dina svar. :)
Är en kommanderande gogue något man kan köpa eller får man mekka till själv? :confused: Har aldrig sett den nånstans....

Funderar även över vilken skillnad det är på en gogue resp chambon när det gäller invirkningen på hästen? Vilken effektskillnad blir det pga att repen går "ett varv till" på en gogue?

hej! Har bara erfarenhet av chambon. Jag red faktiskt på det ett tag eftersom en av hästarna var så felmusklad i ryggen. Dock tycker jag att den är för "fast" om hästen skulle bli rädd för ngt t.ex. och vilja fly kan jag tänka mig att det kan få enorm panik av att sitta fast så...
M.V.H jenny

Skillnaden mellan Chambon och De gogue är att Chambonen tillåter hästen att ta fram nosen.

Här är en bild på Chambonen.
8213.jpg

Som du ser (inte så tydligt) så fäster du chambonen i sadelgjorden,
den går upp mellan frambenen, sen delar den sig till två små mindre remmar (ofta nylonrep som sitter i en ring).
Till Chambonen (även De gogue) hör ett speciellt nackstycke som du fäster runt nackstycket på ditt eget träns.
På det nackstycket finns små ringar som du drar dom två små remmarna igenom och sedan leder ner till och fäster
i bettringarna med karbinhakar eller andra spännen.
Den fungerar sedan som så att när hästen höjer huvudet så tar det emot i bettringarna samt bildas ett tryck på nacken vilket får hästen att sänka huvudet.

Här är en bild på De Goguen.
kincadegouge.gif

Här ser du skillnaden mellan Chambon och De Gogue, goguens nylonrep är längre och börjar på samma sätt som Chambonen,
upp mellan frambenen till nackstycket ner till bettringen, men istället för att fästas i bettringen så går den tillbaka till utgångsläget
där den delar sig och det blir dom två repen. Den verkar på samma sätt med ett tryck på nacken som Chambonen.

Men nu kommer vi till skillnaderna : Eftersom Chambonen fäster i bett ringen så har hästen möjlighet att sträcka fram nosen
och inte bli så bakom lod som det lätt kan bli, hästen kan träcka fram den lite.
Men De goguen där emot som vars rep går tillbaka bakåt så kan hästen inte sträcka fram nosen utan den blir fixerad
lodrät ibland bakom beroende på hur hårt man spänner den. Jag gillar den inte eftersom du låser hästen mer än vad du gör i en chambon.
Använder man en De gogue kan man lika gärna använda en graman tycker jag eftersom den drar tillbaka huvudet/nosen på hästen.

Det finns även en De gogue TYGEL ! Den ser ut så här:
8215.jpg

Och fungerar som följande att när man är på väg igenom bett ringarna tillbaka till ursprungsläget så fäster
man den i stället i en speciel tygel som har ringar i änden (se bilden) i stället för spännen som du fäster normalt runt bettringen.
Du får alltså en drag tygel, jag tycker denna funktion är bättre än den ursprungliga De goguen,
här kan man själv bestämma hur mycket man vill dra, låter konstigt, men jag finner att det blir mjukare när jag prövat.

Men bäst är Chambonen tycker jag, den enda hjälptygel jag använder ! Lycka till !
:bow:

Snacka om att en bild säger mer än tusen ord!!!:D

Den sista bilden visar det som i Paalmans bok kallades kommenderande gogue, och som han tyckte man skulle kombinera med en tygel fäst på vanligt sätt i bettet.

Nä he ! :idea:
Jag har alltid ridit med dubbla tyglar när jag provat Gogue tygeln, eftersom jag tyckte den var lite som en graman.
Men jag har aldrig läst den boken eller pratat med någon i sverige som känt till den, den är vanlig utomlands.
När jag var på Irland så hade vissa hästar De gogue inspännings tygeln på sig när dom gick i skrittmaskinen.
Snacka om olika hästkulturer... :D

Tack för jättebra inlägg! :bow:
Det låter ju nästan som det allra bästa är gogue-tygeln. Tror jag såg nåt sånt hos equalityline.se...
Får fundera lite över funktionerna ett tag... Har ni något tips på VAR man kan beställa en gogue eller chambon? Som ska vara brun... :)

Sitter och studerar dina bilder. Borde det inte vara så att chambonen gör att bettet går uppåt i hästens mun om den höjer huvudet? Blir inte det "dubbel-kommando" för hästen då? Tryck på nacken samtidigt som bettet ber att den lyfter huvudet? :confused:

På goguen så löper ju repen genom bettringarna, så den borde ju inte höja bettet på samma sätt? Samma sak med tygeln. Utan att ha sett dom i funktion, så verkar ju goguen mera "logisk" för hästen?

Författaren tränade just det Irländska laget när de tog guld i JEM i hoppning 1971, så antingen har han influerat dem eller tvärtom... :)

Blev rek av min tränare att använda chambon eller graman när min häst var spänd. Det går utmärkt att rida med chambonen, men när jag skulle rida hem kom en bekant till mig och vi började prata. Tänker då inte på att min häst står och leker med chambonen och får in den i munnen och får inte ut den igen. Det slutade med att han fick panik och slog över. :( Som tur var märkte jag vad som var på väg att hända, så jag kunde kasta mig av. Så tänk på att hästarna kan fastna i inspänningar och även i martingalen.

Ja det blir lite dubbel-kommando. Men när jag har använt Chambon så har jag aldrig haft några problem, man ser att hästen kanske höjer till ibland, men så ser man att trycket på nacken verkar och då sänker hästen huvudet igen.

Jag brukar aldrig rida med Chambonen utan longerar endast med den. I ditt fall så visst kan du köpa den och använda den när du longerar och pröva att rida med den, man jag förfarar att om hästen spänner sig så kan han kämpa bra emot både tryck på nacke och i munnen och bara bli ännu mer skärrad.

Så då tycker jag att du skall ta en graman eller en "gogue-tygel", thideman skulle oxå fungera om du är rädd för att hästen skall trassla in sig i gramanen.

Men De goguen (den kompletta hjälptygeln) gillar jag inte efersom den drar nosen bakåt och fixerar den där. Men pröva du, gör det, det är ju det enda sättet man lär sig på.

Det är svårt det här med den stora djungeln med hjälptyglar.

Chambonen hittar du billig och bra på Hööks för 169kr, visserligen bara i svart, både De Gogue och Gogue-tygeln hittar du på equalityline.se i brunt och olika priser.

Provade med graman i dag, eftersom det är den tygeln jag redan har hemma, och det var väl ingen direkt hit.. :smirk: Var tvungen att dra den igenom halsringen på en martingal för att han inte skulle riskera att trassla in sig, och då kommer den ju "för högt upp" för mitt syfte. Jag vill ju inte ha "form" utan sänkt huvud och avslappnad rygg. Dessutom var den lite kort för tycker jag. Plockade bort den efter 10 minuters skritt.
Thiedeman blir väl nästan samma som graman genom halsring, eller hur? :confused: Bara att det blir en tygel istället för två.

En tanke, kan man köpa en gogue och fästa den som en chambon? Två i ett typ. ;)
Hur stor är risken för att han lyckas trassla in benen i en chambon, om han t.ex sänker huvudet för att klia sig på benen? :confused:

Risken är ganska stor....Såvida du inte fäster upp remmen som löper mellan frambenen. Ju mer hästen sänker huvudet, ju slappare blir den remmen. Till slut hänger den ganska lågt. Jag använder chambon mkt vid longering. Har även använt oberoende gouge.

Mvh/Peregrin

JAg blev rekommenderad att använda gogue vid ridning när jag precis började rida min f.d galoppör. Han var då ngt av en stjärnkikare och var mycket spänd och sänkt i ryggen. Goguen har hjälpt oss jättemycket, men jag tror att en gogue-tygel egentligen varit bättre. Jag tycker att den vanliga goguen inte ger riktigt så mycket frihet framåt som jag skulle vilja ha. I alla fall var den en stor hjälp (och lite av livlina) när jag skulle börja ge mig ut i skogen på en mycket spänd och sprattlig häst. :crazy:
Jag har också longerat med den, men tycker det är obehagligt då jag har en rätt studsig häst som gärna kastar med frambenen - jätterisk att trassla in sig med andra ord!
Nu har min gogue fått ligga på hyllan länge, men den var ett rätt ok hjälpmedel när jag behövde det. Hästen i fråga är nu mycket mjuk och fin i sin mun och går inte längre och tittar i himlen.

Jag gillar inte hjälptyglar så där jättemycket egentligen, men just chambong och gogue tycker jag ändå är rätt ok.

Ja du har rätt Thideman blir ju samma sak, ja jag är inte en förespråkare för denna,
men just nu det enda jag kan tänka på är halsförlängare men den är ju ingen favis och där är ju intrasslignsrisken den samma.

Nej det går inte att använda en gogue som en Chambon, tanken är god,
men gogue linorna är för långa. Man skulle kuna pröva med en gogue lina men då blir den nog för kort i stället.

Ja om du tillåter hästen att böja sig ner för att klia sig så kan han nog fastna i vad som helst även en chambon
som för övrigt vid ridning håller sig ganska nära kropppen, men visst böjer sig hästen så långt då blir den rejält hängande och då...
Sånna fasoner får han inte hålla på med.

Tänkte att en SideRein kanske skulle vara något? Om du fäster den i sadelgjordsstopparna kanske,
det är en mycket elastisk inspänningstygel..
:confused:

ae51s(1).jpg

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: mily
·
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 770
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat