Cerazette och humörförändringar

Sirocco

Trådstartare
Hej!

Jag har ätiti Cerazette i knappt en månad och fått ett humör som inte liknar något jag varit med om tidigare:cry: Nån annan som drabbats??

Allt känns hopplöst, värdelöst hemskt. Vill liksom inte vara med längre. Känner mig helt värdelös som mamma och som sambo. Ful och fet och kan inte göra något rätt. Dessutom har jag haft blödningar i två veckor samt en huvudvärk som mest liknar migrän...

Nu har jag slutat med dessa djävulshormoner och hoppas det ska bli bra snabbt. Enligt min BM var detta vanliga biverkningar, men det nämnde hon inget om när hon skrev ut dem åt mig :eek:

Nu blir det inga fler hormoner för min del. Iallafall inte så länge jag ammar. Men sen kan jag gå tillbaka till mina "älskade" trinovum igen...

Sv: Cerazette och humörförändringar

Ja, jag blev helkonstig av Cerazette... Blev superstressad för minsta lilla, ville inte göra nåt och grät hela tiden typ... Jag slapp visserligen blödningar, men det var inte värt det i alla fall!

Jag slutade amma redan när Theo var tre månader och bytte över till Yasmin. Kände mig bättre på bara nån dag!

Tillägg: Jag slutade alltså INTE att amma pga att jag mådde dåligt av Cerazette!

Cerazette gav mig en depression som heter duga. Slutade efter 3 mån, men det tog över ett halvår innan det gav sig.

*kl*
Här är en till som mådde kass av Cerazette.
Fick en rejäl depression...

Slutade och satte in kopparspiral istället.
Inga hormoner i denna kroppen inte.

Här är en till som ställer sig i skaran som hatar Cerazette!

Jag blev helt störd, hatade mig själv, livet var tråkigt och värdelöst. Jag grät för ingenting och var sur på sambon mest hela tiden. Så dom slutade jag med efter ca 2 månader och blev inom några veckor som vanligt igen. Hade p-stav innan jag fick sonen och då blödde jag varje dag istället. Fick reda på när jag var på efterkontrollen att jag inte får använda något med hormoner (?) i eftersom mamma har haft bröstcancer, INGET som sas när jag satte i den året innan.... Känns fruktansvärt läskigt!!

Aldrig mer att jag trycker i mig någon sån skit igen!!! :mad:

Åt också cerazette,dock tog det nästan 2 år innan jag fattade sambandet! Slutade och mådde nästan genast bättre :)

Lite OT men jag har även testat femal från hälsokosten,uj uj var redo att köra in i en bergvägg! Otroligt läskigt!

Hej alla!

Det känns faktiskt lite bättre när man vet att andra varit med om samma sak och kopplat det till samma sak...
Ruskigt att läsa om era känslor för de stämmer på pricken med mina :crazy:

Hoppas bara att de går ur kroppen snabbt. Jag har ju inte hunnit äta dem så länge...

Jag åt i tre veckor lite drygt, men det tog säkert ngn månad efter
pillerstoppet som jag mådde bättre.

Blev oxå deprimerad av cerazette, tog över 6 månader att bli frisk + mediciner! Jag åt nog de bara i 3 veckor.

Här kommer en med helt andra erfarenheter!

Jag har ätit cerazette i ett år nu och har aldrig mått så bra innan! Har tidigare provat två olika sorters "vanliga" p-piller (namnen har dock flugit ur huvudet) och mått dåligt, både fysiskt och psykiskt, men med cerazette mår jag som sagt toppenbra! Blödde mycket de första veckorna, sen lite oregelbundna, mindre blödningar ett par månader och är nu helt blödningsfri. Gladare än på många år och inga humörssvängningar.

Tänk va olika det är, om man bara kunde veta innan så man slipper pröva dom sorter man mår dåligt av, men det enda som går är ju att pröva sig fram...

Ullis

Men fy vad ni skriver hemskheter! :eek: Jag tog mitt första piller Cerazette igår, tanken är att jag ska prova några månader för att se hur det funkar med hormonerna (kombinerade p-piller har inte varit nån höjdare på mig) för att sedan sätta in hormonspiral.

Nu vågar jag ju knappt fortsätta...:crazy:

här kommer en positiv cerazette tuggar också!
jag åt dessa piller före ja va gravid i 2-3 år! blödningsfri och glad! skit bra piller eftersom ja blödde krafftigt.
nu efter min lilla plutt kommit har ja börjat med dem igen, har blött i 2 veckor nu men bara pytte pytte lite behöver knappt tros skydd, :D

funkar väldigt olika ser jag :)
men jag är bara positivt inställd på dessa piller
mVH

fast det där är ju väldigt individuellt, jag har ätit dom liksom flera av mina vänner och för oss har dom funkat jätte bra!

fast det där är ju väldigt individuellt, jag har ätit dom liksom flera av mina vänner och för oss har dom funkat jätte bra!

Självklart. Men när det är så pass många som faktiskt reagerar, och dessutom har fått LÅNGVARIGA besvär, trots att vi slutat med pillren, så anser inte jag att det är värt att ens prova om man har ett val. Dessutom borde det vara obligatoriskt att få veta om de stora biverkningarna man kan få så att man själv är uppmärksam.

pmm: Hjälp :eek: Hoppas verkligen att jag blir "problemfri" snabbare än så!

Jag mår inte ett dugg bättre ännu, totalt sömnlös natt med kraftig ångest. Det behövs liksom ingenting förän hela livet brakar känns det som. Inatt var det en knölig bäbismage till följd av grötintro :crazy:
Bäbis knölade lite vid 00 snåret, somnade inom en timme, jag somnade kring 05 och bäbis vaknade igen kl 06.30 :crazy: Jag har varit vaken sedan dess...
Man blir ju inte bättre i nerverna om man inte sover heller...

Här är ytterligare en vars humör gick i botten av Cerazette...

*kl*
Kan tilllägga att jag åt Cerazette i två år innan graviditeten och då märkte jag ingenting.
Men då hade jag å andra sidan ätit p-piller/minipiller i elva år så kroppen var nog mer van.

Har ätit cerazette i 4-5 år nånting och funkar toppen innan hade jag blödningar mellan 8-14 dagar nu har jag inga alls det är super!!
Trist att höra så många negativa upplevelser..
Synd att det inte funkar på alla och tur att det finns så många typer för att prova och hitta nåt som passar till en var..

Det borde absolut vara obligatoriskt att upplysa om alla biverkningar och besvär som olika piller kan ge så att man innan kan överväga om man ens är villig att pröva. Men hur man reagerar på olika piller är väldigt olika, bara för att vissa får långvariga besvär betyder det inte att det gäller för alla, men absolut borde ALLA upplysas om den risken.

*kl*

Började med Cerazette för 1,5 vecka sen. Har när jag var yngre ätit p-piller och minipiller (kommer inte ihåg märket men var inte Cerazette) men har inte ätit några piller alls på 6-7 år nu (var i fast förhållande, vi körde med avbrutna samlag, ingen panik om jag hade blivit gravid). Har hypothyreos och knasiga binjurar så mina hormoner är redan lite ur balans men ville ändå ge minipiller en chans för att ev sätta in en hormonspiral.

Igår mådde jag lite halvtaskigt men tänkte inte mer på det. Idag har jag sjuk ångest! Aldrig mått så här dåligt innan och då har jag ändå haft panikångest för några år sen. Kryper i hela kroppen, kallsvettas, gråter, har skum huvudvärk och kan inte sova. :cry: Det enda som ändrats i mitt liv sista tiden är minipillren. Känns så tråkigt när jag mått så himla bra sista tiden efter ett gäng rätt tuffa år. :crazy:

Någon som testat Exlutena istället?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka