Centadel vs vdl Corland el Singulord Joter

ikaika

Trådstartare
Har ett 7 årigt sto e: cash and carry - quo vadis - diplomat som haft ett super föl och ska betäckas igen nu till våren. Har ingen aning om vad som egentligen passar ihop med denna stam....:o

Stoet är ca 164 kort i ryggen men mkt bra modell 3 bra gångarter osv. men syftet är en hopphäst och en rikigt bra sådan! :rofl:

Väljer just nu mellan Centadel och Corland. Har även kollat på Singulord joter men vet inte så där super mycket om dessa hingstar egentligen, mer än vad jag kan läsa mig till på internet. Tycker att alla har intressat om än olik stam.

Tar gärna emot erfarenheter och synpunkter!:bump:

Sv: Centadel vs vdl Corland el Singulord Joter

Jag hade valt Singulord Joter! Centadel har aldrig riktigt "klickat" för mig och Corland är känd för att lämna litet, och ditt sto är inte så stort. (Annars är han den mest beprövade och förärvningssäkra av allihop!)

Ska stoet betäckas i Tyskland?

Tack! Kännde lite samma ang corland.

stoet är i sverige nu men att betäcka i tyskland är inget hinder för mig. Däremot vill jag betäcka i sverige om det går så hon slipper transporten!

Jag fick faktiskt föl efter både Corland (på ett CashandCarry sto dessutom)och Singulord förra året... Båda är kända för att kunna lämna lite smått och kanske inte bästa överlinjen men båda mina är åt det större långbenta hållet. Men det gäller att titta lite fler generationer bakåt också - det är ju inte säkert det blir litet på det stoet. SJ lämnar mkt. fux, Corland mkt. skimmel. Jag tycker det föll väldigt väl ut med båda för mig, men en liten varning för spermakvaliten på SJ är nog på plats (enl. vet. var det inte mkt. levande i sperman vi betäckte med - med det tog sig ändå...).

Jag fick faktiskt föl efter både Corland (på ett CashandCarry sto dessutom)och Singulord förra året... Båda är kända för att kunna lämna lite smått och kanske inte bästa överlinjen men båda mina är åt det större långbenta hållet. Men det gäller att titta lite fler generationer bakåt också - det är ju inte säkert det blir litet på det stoet. SJ lämnar mkt. fux, Corland mkt. skimmel. Jag tycker det föll väldigt väl ut med båda för mig, men en liten varning för spermakvaliten på SJ är nog på plats (enl. vet. var det inte mkt. levande i sperman vi betäckte med - med det tog sig ändå...).

Roligt att du valt precis så! Är väldigt glad för cash and carry avkommor dom jag sett och själv provridit hoppar mycket och försiktigt! För mig gör det iof inte så mycket om avkomman inte är en jätte trots mina 180cm:banana: min bästa häst är ett litet sto på 160, jätte kort och hoppar svår klass utan att blinka så på den punkten har jag fått ändra uppfattning:angel:
Du råkar inte ha någon liten bild på dina fölisar?? inget måste men det hade varit kul och intressant! Hur tänkte du när du betäckte ditt CC sto? är själv helt grön på avel.....

jag tycker Centadel, han hoppar fantastiskt! Finns han tillgänglig i Sverige? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka