Cd Brännare till uråldrig dator !

Mynta2

Trådstartare
Jag vill ha en Cd brännare, men jag kan absolut ingenting om sådant..typ märken osv..Vad ska jag ha ? Kan tillägga att jag har en så gamal dator att jag inte kan köpa prylar till den...kanske begagnat, men absolut inte på datoraffär. Var ett jäkla letande bara för att hitta en mus med mina gamla uttag...fick fixa begagnat till slut :smirk: ...Finns det någon brännare som typ passar till en nästan utdöende dator, eller kräver brännare tex finesser av nåt slag..typ speciella uttag och det ena med det andra...Kan som sagt ingenting :angel: .
 
Sv: Cd Brännare till uråldrig dator !

Om du har svårt att hitta en så simpel sak som en mus, kommer du nog få problem med cd-brännaren. Mitt tips är nog ändå att fråga i en datoraffär, gärna en sådan som även säljer begagnat och bygger ihop datorer från scratch.
 
Sv: Cd Brännare till uråldrig dator !

En CD brännare kräver att du har IDE anslutning inne i datorn annars måste du ha en PCI plats för ett IDE-kort. Är datorn äldre än så är det troligen kört.
PL
 
Sv: Cd Brännare till uråldrig dator !

Så "extremt" gammal måste den ju inte va. PS/2 godkändes inte riktigt som "standard" bland alla tillverkare först, utan många använde serie-port upp till 200Mhz:are. Och vad jag vill minnas så har IDE-porten funnits så länge jag har grejat med datorer, har sett en dator i hela mitt liv utan IDE vad jag kan minnas....

Dock kan personen i fråga få problem att instellera den om hon har något äldre än win98, tillverkare har ofta inte stöd för äldre produkter längre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Cd Brännare till uråldrig dator !

Har du ingen erfarenhet av datorer med ett hårddiskstyrkort sittande på en ISA kortplats? Kommer inte ihåg vad hårddiskanslutningen hette men det var inte IDE.
Min första PC gick i 16 Mhz hade 20 MB hårdisk o 1 MB minne.
PL
 
Sv: Cd Brännare till uråldrig dator !

Vad är IDE ? Hur kollas sånt upp då ? Förövrigt körs Win-98 första versionen här :angel:
 
Sv: Cd Brännare till uråldrig dator !

Antingen tittar man inne i datorn eller i instruktionsboken till moderkortet. Jag har för mig att jag hade CD-brännare innan jag bytte till 98SE.
PL
 
Sv: Cd Brännare till uråldrig dator !

Jo visst hade jag såna kort i t.ex. min 286:a. Men jag är ganska säker på att detta var var IDE. Jag var dock väldigt ung då så minns inte så hemskt mycket, 8-9år tror jag...
I min 486:a satt där iallafall IDE platser på isa platser, dock satt inte cd enheten på en sån utan den satt på någon egen kontakt på LJUDKORTET.

Vad jag igentligen ville ha sagt var att för att musen inte passar betyder inte det att en brännare inte passar, och har hon Win-98 så borde det gå att gå igång en brännare på datorn ;).
 
Sv: Cd Brännare till uråldrig dator !

Jag får väl kolla i datorn då, för grejen är denna: en gång i tiden så höll min dator på ge upp, då fixade min kusins kille en presis likadan begagnad...sedan plockade han i hop valda delar från båda 2..så några instruktioner o dyl finns liksom inte ;-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp