Cawboy häst! "HJÄLP"

E

elinxelin

Ska nu få rida en Caowboy häst och vad ska man tänka på när man rider dom? Hur ska man va i handen/skänklarna och ja jag behöver ALLA tips jag kan få.. "har aldrig ridit en förut nämligen"

Sv: Cawboy häst! "HJÄLP"

Det är väl ingen större skillnad på westernhästar och andra hästar, mjuk hand och enkla signaler gäller för dem också. ;) Det lättaste är nog att fråga ägaren hur hästen är van att ridas, vilka kommandon som h*n brukar använda, osv. :idea: Jag har bara ridit westernridning på turridning, så jag ska väl inte säga alltför mycket egentligen. :angel: Men lycka till! Och berätta gärna hur det går! :D

Det är väl ingen större skillnad på westernhästar och andra hästar, mjuk hand och enkla signaler gäller för dem också. ;) Det lättaste är nog att fråga ägaren hur hästen är van att ridas, vilka kommandon som h*n brukar använda, osv. :idea: Jag har bara ridit westernridning på turridning, så jag ska väl inte säga alltför mycket egentligen. :angel: Men lycka till! Och berätta gärna hur det går! :D

Ja! Det problemet är att hon inte häller vet hur han är och rida, då han är imp från holland nyss... Så det blir jag som får rida han första gången. Det ända jag sätt är lite bilder på när han blir riden, och jag antar att man måsta ha väldigt mjuka och fina händer och använda skänklarna försiktigt med mer en vad man brukar... Då dom lyssnar ganka mt på skänklarna eller?

Skulle tro att det är rätt mycket vikthjälper och kanske inte så mycket ben. Fast om du skulle slänga på honom en engelsk sadel, korta tyglarna och rida "som vanligt", så tror jag att han kanske skulle förstå det mesta ändå... Ska din kompis ha honom som westernhäst eller till "vanlig" ridning?

Säger som _jossan_ annars, kolla lite på westernforumet. :)

Fast om du skulle slänga på honom en engelsk sadel, korta tyglarna och rida "som vanligt", så tror jag att han kanske skulle förstå det mesta ändå...

Fast det beror väl ändå på hästen? Är det en westernhäst som aldrig blivit riden annat än western, då är ju western det som är 'vanligt' för hästen? :confused: Att då slänga på en främmande sadel (engelsk), och rida på ett "engelskt-sätt", och tro att hästen skulle förstå ändå, det är väl ändå inte så självklart?

Till trådskaparen - har inte ägaren provridit honom tidigare? Ni kan ju börja lite försiktigt med skritturer, och sedan kanske utöka arbetet för hästen när ni blivit mer bekanta med varandra. Om det är en westernhäst så är det troligt att den blivit riden mycket med vikthjälper... Lycka till!:)

Njäää, det var kanske inte riktigt så jag menade egentligen.:o Men även om den är westernriden så borde typ fram, stopp och svänga fungera på "engelskt" vis. Eller jag är kanske helt ute och reser..? Jag har som sagt bara ridit western en gång, och den hästen hade inga större problem med att förstå mig. Men man ska nog inte sitta upp och förvänta sig ett alldeles lysande dressyrpass första gången hästen går "engelskt". TS: Börja från skritt, ta det lugnt och låt hästen vänja sig. Hoppas det går bra! (Som sagt, berätta gärna sen!)

Nää, vad söt du är Elin! "Caowboyhäst"? Det var den sötaste stavningen jag sett hittills! :)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Snurrfia
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V