Cavallo barfota boots...

Sv: Cavallo barfota boots...

Easyboot är ett annat märke av boots. Har själv haft två sorter av dem. Tror inte att dom säljer cavalloboots på samma ställe, men det kan ju finnas. Det har kommit många nya modeller sen jag testade. Valde cavallo av den anledningen att det inte fanns något "mekaniskt" på dom. Idag finns easyboots även utan, så det är väl en smaksak. Sen passar olika typer av boots olika hovformer.

Funderar på att köpa från Easyboot. Har de samma eller är de annat? De verkar billiga i alla fall och en vän verkar nöjd med sina..

Som BiMi sa så är det ett annat märke med annan passform.
När jag kollade på boots så var jag helt inne på att köpa ett par EB glove, men när jag mätte min hästs hovar var det bara att tänka om. Min häst hade inte alls rätt form på hovarna, så det fick bli ett par cavallo istället.
Nu har ju de nya sports boot kommit från cavallo, de tycker jag ser mycket smidigare ut.

Nu under tiden som jag väntar att mina Cavallo-boots ska komma tänker jag ställa några frågor angående användningen:

Ni som har sådana, hur ofta använder ni dem? I vilket sorts arbete (t.ex. galopp, körning, långritter)? Läste bara att någon använt sina 50 gånger på ett år (eller var det längre tid?), det är inte alldeles för ofta.

Är era hästar sådana som bra klarar sig bra barfota från förut eller är det en övergångsperiod?

Har ni på alla fyra eller bara fram? Verkar era hästar då ömma bak?

Själv ska jag se hur de håller och tänkte använda dem som övergångsperiod, och möjligen fortsätta efteråt. Om det visar sig att de klarar stor påfrestning och inte slits ut för snabbt lägger jag boots på alla fyra.

Min häst fick problem med lamellrandsseparation och blev då väldigt öm på hårt underlag. Så det var därför jag skaffade boots. Då använde jag dem såklart varje ridtur tills han blev bra igen, vilket inte var så värst många gånger, kanske 20-30 timmar. Sen så använde jag dem i vintras när det var halt med broddar på.

I vinter har jag ridit 5 gånger i veckan och då har jag haft bootsen. Första gången jag red utan bootsen var väl i mars nångång när snön började smälta undan.

Jag hade bara boots fram, och det funkade jättebra för mig. Min häst är skodd nu och han är skodd bara fram. Han har jättefina hovar bak, har aldrig märkt att han ömmar bak. Tidigare har han i korta perioder varit lite känslig på stort grus, men det har inte varit så farligt att jag varit bekymrad över det. När han varit lite känslig så har vi helt enkelt undvikt de 2 grusvägar som han markerar på, de andra grusvägarna var inga problem.
Men nu har vi flyttat till nytt stall och då är det mycket asfalt, så jag var rädd att han skulle slita för mycket på hovarna, plus att jag iupplevde att skor fram hjälpte honom bli mer balanserad vilket gör så att han inte spänner sig så (islänning)

20-30 timmar är ju redan 1,5 mån om man går runt en timme om dagen, har man sedan inte har dem varje gång blir det ännu mer sällan. Låter jättebra i mina öron. Har en medeltung C-ponny så tror den inte viktmässigt skiljer sig så mycket från din isis :)

Nej, jag tycker mina har hållt sig bra. Min häst sliter snett så det blir ju väldigt tydligt var det slits. Det är slitet på ena kanten, men inte så jag skulle känna mig hindrad att använda dem någon månad till. Sen beror det ju mycket på vilket underlag också. I början red vi mest på gräs/skogsväg och grus, lite asfalt också. Där jag står nu hade de nog slitets mycket fortare eftersom vi har mycket asfaltsvägar.

Jag vet inte om vikten spelar så stor roll. Då gör det nog större skillnad hur de sätter ner hovarna.

någon som har provat både cavallo och old macs som finns på hööks? vilka är bättre och vad är det för skillnader?

Jag har inte provat dem på hästen, men i butik och jag tyckte de var klumpiga och krångliga att knäppa på/av. Det kanske bara är en vanesak, men mitt första intryck av dem var inte så bra. Gillade inte modellen helt enkelt.

Men som sagt, jag har inte provat dem på så kan inte uttala mig fullt ut.

Låter bara bättre :) Var ut första gången helt barfota idag, att skritta på skogsvägar verkade inte vara något problem, dessutom blir det bättre med tiden då hästen väl vänjer sig vid att känna marken under hovarna. Grusvägen var lite värre, så det blir grusvägsanvändning, alfalt kommer inte på frågan då ponnyn skyggar för bilar ibland. Väntar med spänning på att bootsen kommer :d

Senast ändrad:

Var själv intresserad av Old Macs tidigare, men de var bra mycket dyrare än Cavallo så de fick vara. Sen undrar jag lite angående sk. "gaiters" (vet inte vad de heter på svenska), de ska hindra sand att hamna i bootsen och skydda hoven/benet mot skav iaf. Går det att använda sådana till Cavallo, eller behöver man ens sådana till dem?

Senast ändrad:

jo jag har sett prisskillnaden, så därför jag undrade vilka som egentligen är bäst:)

Jag använde gaiters (de som följer med) i början när det var barmark, för att skydda mot skav. De är ju lite hårda i början, sen formar de sig bra. Jag hittade ett litet skav i början, men sen var det bra.

Däremot som sagt så tycker jag inte att de höll någon högre kvalitet. Försäljaren sa att det var väldigt varierande kvalitet, så det finns säkert de som har fått bra gaiters också. Hon tipsade mig att köpa ett par andra gaiters, tror de var från easyboot, de var typ 60 kronor dyrare eller nåt, men skulle vara bättre.

När jag hade bootsen i vintras hade jag inte gaiters, eftersom de ändå blev blöta och då tänkte jag att de var större risk att de skavde än om man inte hade några alls. Då var det ju ingen smuts som tog sig in heller iofs. Om man rider i djup lera/lervatten så kan det nog vara bra med gaiters så att de små små gruskornen inte skaver mot benet. Det blir ju inte helt tätt mellan benet och skon, så det är därför man ska ha en gaiter, så att det inte kommer in grus och liknande som sen kan skava när hästen rör sig.

Ang att hovarna vänjer sig så JA, det stämmer.

Min häst har nu gått med skor fram i några veckor och strålarna fram har blivit jättemjuka!!
Han har alltid haft bättre hovar bak, för de slits bättre och jämnare än framhovarna, därmed har också strålarna varit bättre bak. Men han har aldrig haft så här mjuka strålar fram! Jag trodde först att han började få röta vilket är konstigt eftersom det är så torrt. Men de är inte svampiga, bara mjuka som gummi, exakt som en gammal potatis :idea:

Så visst vänjer de sig! Även om det såklart är olika för varje häst.

Mjuka och mjuka, inte så hårda som sulan är väl snarare rätt sätt att uttrycka det.

Jag tycker inte det är något fel på min hästs hovar som de ser ut nu. Har inte fått några anmärkningar från hovslagaren heller som är väldigt duktig på hovens sjukdomar. Han hade definitivt sagt till om något var fel.

Du skrev att de blivit jättemjuka?
De ska kännas som fast gummi (typ däck) annars kan det vara början till röta.
Men är det inga problem så är det ju bra ;-)

Du skrev att de blivit jättemjuka?
De ska kännas som fast gummi (typ däck) annars kan det vara början till röta.
Men är det inga problem så är det ju bra ;-)

Jo, men precis. Som gummi. Innan var det ju som en hård yta på när han gick barfota (så är det bak där han inte har skor) men nu är de mer som gummi. Så jag tycker de är jättemjuka om man jämför med hur de var innan. Allt är ju relativt. Men det går inte att trycka in, då är det ju röta! De ska ju vara fasta som du sa när man trycker på dem. (Ja, jag har lite svårt att uttrycka mig:p)

Om man jämför med hur våra tår är. Barfota=valkar, med skor= normal hud på tårna, röta= legat i badet en timma :p

Lägger in det här hit och under mitt eget då det inte är riktat till någon speciell, dessutom är det lite KL.

Men hur är det, hur ofta "bootsar" man alla fyra hovarna och hur ofta endast fram, vilka är tankarna kring det? Tog skorna av min egen för några dagar sedan (med råd av förra hovis), väntar på bootsen som borde komma i morgon. Ponnyn har verkligt dåliga hovar. Ex. hovis har länge velat att jag tar av skorna och låter hovarna vara en tid så "får det som redan är skadat ramla bort", dvs hovarna är spruckna upp till sömhålen för tillfället. Ponnyn har absolut ingen smärta!! Nuvarande hovis såg på mig med stora ögon då hon förstod att jag verkligen tänker ta av skorna trots dåliga hovar. Och ponnyn ja, han verkar inte ha någon skillnad längre, i onsdags togs de av, på torsdag var det ömt och konstigt i hovarna först, men det gick över. På fredag knallade han på som om det var skor under, aningen öm på grus, idag hade han absolut inga märkbara problem att skritta 50m på grus och sedan på skogsväg.

Framhovarna får helt klart boots, det är det ingen tvekan om, men bak, vad har ni för åsikter om dem? Kan ju tillägga att det främst blir konditionsträning på grusvägen, i form av travkörning, möjligen någon "vanlig" ridtur, men väldigt sällan.

Btw, orsaken till varför jag har bytt hovis är för att f.d.'s rygg sa upp sig och han slutade sko andra än sina egna och sin grannes.

Senast ändrad:

Om du redan har beställt boots så är det ju bara att prova.

Jag hade ju bara fram på min, och nu är han bara skodd fram. Anledningen till det är att han klarar sig bra barfota bak. Hästar bär mer vikt på frambenen, och framhovarna belastas därför mer.
Min har dessutom fina hovar bak, fram sliter han snett.
Jag tror att många hästar klarar sig utan skor bak. Man får väl försöka bedöma hur hovarna ser ut och testa sig fram.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
673
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: slant98
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30