Cavallo barfota boots...

E

embe95

Någon som har eller har provat. Fungerade dom bra? Lätta? Smidiga?:)

Sv: Cavallo barfota boots...

Jag har ett par. Var först väldigt skeptisk och tyckte de såg väldigt klumpiga ut. Men eftersom det inte fanns så många andra som passade min hästs hovar så fick det bli dem ändå.
Jag är bara nöjd med dem! De har hållt bra, är lätta att sätta på, hästen trivs jättebra med dem, inget som helst att klaga på.

Självklart blir de lite söliga när man rider i lera med dem, men det har inte varit något problem att skölja bort. Det ändå "problemet" är väl att det tar ett tag innan kardborret torkar i vårat kalla stall. Så de är lite blöta och då fäster de yttre remmarna lite sämre, men de stora lapparna sitter lika bra ändå, så det har inte märkts något när man rider.

Jag lyckades inte få på de tillhörande remhållarna heller, så jag tog vanliga små gummiband såna som man har när man flätar/knoppar hästar. Har fått byta dem ett par gånger under vintern när de gått sönder, men de är ju inte precis dyra :p

Jag har bara haft ett par hemma på provning, men de kändes ganska klumpiga och därför skickade jag tillbaka dom direkt. Det är ju lite svårt att prova dom på riktigt, för då kan man inte byta dom. Jag tror att jag hade rätt storlek, men däremot kändes det som att passformen inte var den bästa för min hästs hovar.

Jag har själv tänkt skaffa sådana och tänker mest kring hur bra de hålls på med kardborren? Finns det risk att de blir kvar någonstans i geggan som kommer på hösten/våren eller i sumpigare marker? Sen förstod jag att de fäster ganska bra och man kanske inte behöver brodda dem?

Jag har själv tänkt skaffa sådana och tänker mest kring hur bra de hålls på med kardborren? Finns det risk att de blir kvar någonstans i geggan som kommer på hösten/våren eller i sumpigare marker? Sen förstod jag att de fäster ganska bra och man kanske inte behöver brodda dem?

Det trodde jag med! Men, det gör de inte. Vi har ridit i jättegäggig lera och 50 cm djup snö, även tung snö (inte lika djup) och de har inte ruckat på sig en mm.

De två yttre remmarna har ofta lossnat om jag inte satt på gummibanden ordentligt, men det påverkar inte. Det är 2 "lappar" som överlappar varandra, och de fäster man på en kardborredel som sitter som en tunga på skon. Så det blir ju dubbla kordborre, och de är stora och skyddar så de blir inte smutsiga mer än i kanterna, så de håller jättebra!

På min häst passade dom inte så bra och jag tyckte dom var rätt tunga och klumpiga.
Men helt klart lätta att sätta på, jag var inte orolig för att dom skulle lossna.

Det har kommit en ny cawalloboot som heter sport. Det är samma typ av kardborrelås men en annan fläpp att fästa med. Något mindre i storleken, rundare i formen, lättare. Håller just nu på att testa dom på min häst, sitter både i blötsnö och lera, vilket även dom andra har gjort.

Jag hade dem till min förra häst och jag tyckte att de var superbra! Enkla att sätta på och satt på bra, jag tappade dem aldrig vilket var fallet med andra boots som jag provade.
Min nya häst använde jag dem på då hon fick tappsko och var väldigt öm, de satt jättebra trots att de var för stora och hon hade dem hela dagarna i hagen utan att få skav.

Kanske ska tillägga att hon trampade av sig skor i parti och minut men dessa fick hon aldrig av ;)

Senast ändrad:

Tack för alla svar:D. Vet ni ungefär hur mycket dom väger; gramm/kg?:)
Vad säger era hovslagare om dom? Nackdelar? Fördelar?:)
Skulle också vara intressant om någon hovis här på Buke skulle kunna skriva och säga vad ni tycker om dom?:)

Dom nya sport bootsen väger lite över 400 gram. Dom andra är lite tyngre.
Min hovslagare har inte sagt något negativt om att jag använder boots, dels för brodd på vintern men även skydd på sommaren. Han har tidigare gått barfota på sommaren, men fick fång förra året och har därefter varit skodd med bakåtvända skor först och sedan två omgångar med sko och sula. Nu har han gått barfota i hagen sedan november tror jag det var, men hovarna har inte hämtat sig riktigt ännu så jag har använt bootsen vid motion på väg. Få se om det rättar till sig.
Gillar inte skydden som är till cavallo bootsen, svåra att få att sitta kvar, kan behövas i början när hästen går in dom, köper därför skydden som urspungligen var till boa bootsen, finns nog att köpa där man kan köpa easyboots men där jag köpt mina cavallo så säljer hon även dom skydden.

Vad är det för skydd?=)

Senast ändrad av en moderator:

Man sätter på som ett skydd för ev. skav i början innan hästen "gått in dom", fungerar som en strumpa, har tagit en vanlig avklippt strumpa om jag inte haft något skydd.

När jag köpte bootsen så blev jag rådd att köpa andra gaiters/skydd för att de som man får med bootsen inte riktigt håller måttet. Kvaliten hade varit lite varierande, vilket jag förstår. Jag använde dem några få gånger i början, kanske 10 gånger. Och de skavdes sönder på den korta tiden. Inte bra!

Delvis knapplån

Vad märkligt att ni tycker att gaitersen var dåliga för jag tyckte att de var bra! Det syntes inte på mina att de var använda.

Dom nya skydden är lite bättre men så länge inte det finns något som sitter under hoven, som det gör på dom andra så tror jag att det blir svårt att få dom att sitta kvar vid all ridning. Dom får ju inte göra dom för lika den andra varianten av patentskäl tror jag. Dom nya är lite mer "figursydda" och har en kardborre som man drar åt och fäster fram, dålig på att förklara.

Dom nya skydden är lite bättre men så länge inte det finns något som sitter under hoven, som det gör på dom andra så tror jag att det blir svårt att få dom att sitta kvar vid all ridning. Dom får ju inte göra dom för lika den andra varianten av patentskäl tror jag. Dom nya är lite mer "figursydda" och har en kardborre som man drar åt och fäster fram, dålig på att förklara.

De som jag fick med när jag köpte mina tidigt i höstas (september) knäppte men fram med kardborre, både i själva skon och omlott på själva skyddet. Jag tyckte de satt stadigt, men så fort det blev lite lera på dem (vilket det ju blir när man rider i lera) så skavde det sönder skyddet väldigt fort.

En kompis har sånna och jag skulle inte vara ett dugg nöjd med dem om det varit mina. Hon köpte dem i September tror jag och i November var bootsen helt slut, fanns ingen sula kvar alls på bootsen utan de var totalt utslitna.
Hon betalade 3000kr för bootsen runtom och som sagt de höll drygt 2-3 månader och hon rider på varierande underalg ca 2 ggr/vecka ibland 3 men det är sällan och jag tycker att boots för 3000kr bör hålla längre än ca 20 ridturer.
Boots i all ära men med den kostnaden per ridtur + verkningen så får jag många fina vanliga skoningar med vanliga skor som iaf för mig fungerar minst lika bra.
Om hästen av någon anledning måste ha boots så borde det finnas boots till betydligt bättre kvalité i förhållande till pris.

Ojdå, det lät inte bra. Hon måste haft otur..?
Själv har jag ridit med mina sen i augusti, kanske ett femtital gånger, och det syns knappt att de är använda. De är lite skitiga bara ;)

Som någon annan skrev så måste det varit något konstigt. Hade mina till andra hästen betydligt längre, tror det var två och ett halvt år, dom var broddade två vintrar i alla fall. Vi har grus, asfaltväg för att komma till skogen och jag red då minst 2-3 gånger i veckan, ibland 2-3 timmar. Dom är ganska slitna men en kompis har fått dom att ha vid tappsko så dom fungerar fortfarande att använda. Det jag var mest orolig om det skulle hålla var själva kardborreknäppningen, men den visade sig vara väldigt tålig.

Funderar på att köpa från Easyboot. Har de samma eller är de annat? De verkar billiga i alla fall och en vän verkar nöjd med sina..

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
673
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: slant98
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30