Cavalettiövningar för dressyrhästen.

pinky

Trådstartare
Jag behöver lite inspiration till nya cavalettiövningar som passar i dressyträningen. Hur brukar ni lägga upp bommar och bockar, och vad är syftet med övningarna?

Hittills har jag mest lagt vanliga travcavaletti (3-5st) mitt på ena långsidan, vid E, och två galoppbommar på andra långsidan vid B. Rider över travbommarna och fattar sedan galopp på kortsidan för att fortsätta över galoppbommarna.

På så sätt får jag lite bättre bjudning i galoppen med hjälp av bommarna, och kan anpassa hur liten "halvvolt" i galopp som funkar för dagen.

Men det blir ju trist i längden att bara rida samma övning, och vi behöver komma vidare lite mer mot samling t.ex. Hur många bommar och hur högt kan man lägga upp dem för att ta första steget?

Tips på bra övningar att rida på volt, t.ex?

Sv: Cavalettiövningar för dressyrhästen.

Man kan lägga två bommar på en tjugometersvolt och sen rida olika antal galoppsprång emellan.
Tror jag brukar ha ca 12 m mellan.

En annan av mina favoriter är att lägga
bom - 1m - bom - 2m - bom - 1m - bom
och sen rida i trav och omväxlande framåt (då blir det 1 steg emellan mittenbommarna) och tillbaka (2 steg emellan mittenbommarna)

Eftersom jag då även hoppar lite ibland är låga studshinder än av mina favoriter övningar. Tanken är att få mer elasticistet (felstavat?! kommer inte ihåg hur det stavas) och mjukare. Höjden ligger på ca 40 cm då det börjar med bom på marken, upphöjd bom, bom på marken osv. och det är olika hur många bommar det är beroende på om det är hoppning eller dressyr jag tränar för dagen men är väl ca 5 st vid dressyr arbete.

Sen brukar jag lägga bommarna en på volt, både galopp och trav bommar, om ridhuset är tomt lägger jag ut bommar på volt på varje kort sida med 4-5 st ena för trav andra för galopp, då man även kan anpassa om man ska rida i arbets- trav/galopp eller samlad- trav/galopp beroende på om man rider ut i kanten på bommen eller in mot mitten. Varannan bom kan var upphöjd medhjälp av sockerbitar anting hela bommen eller bara ena änden av bommen.

Tycker båda är lika roliga, men volterna kräver mer från än själv än studsen iaf när det gäller min häst för hon "sköter sig själv" när vi hoppar studs och man får mer variation i arbete och mer lydnad på hästen.

Om du inte förstod så skriv det så kan jag försöka förklara bättre är inte alltid bäst på att formulera mig!!

Senast ändrad:

Jag brukar variera mig, vad jag tycker ger väldigt bra resultat är galoppbommar på volt, och bommarna gör ju att man blir lite mer "tvungen" att fokusera på volten. Brukar minska o öka sprången då.
I traven varierar jag ganska mycket, oftast när jag använder bommar är det när hoppbanan ute smält fram så man slipper släpa fram, in o ut bommar. Så då kan jag ha ett gäng med kort avstånd o ett gäng med längre avstånd.
Ser inte riktigt grejen i att göra en cavaletti-"bana", du får ursäkta, men mig skulle det lixom inte ge så mycket iallafall.
Jag varierar också bommarna genom att ha dom rakt på marken eller på sockerbit på ena sidan.

-kl
jag gillar vanliga cavaletti som men höjer upp varannan på höger sida och varannan på vänster. annars också som någon tidigare nämnt, träna galoppsprång på ett visst avstånd mellan två bommar.

Sökte på en sak och kom in på hippsons hemsida, där fanns det massa olika övningar både dressyr, hoppning och markarbete i formerna bas, medel och avancerad. Men det fanns en hake med det hela tyvärr och det var att om man skulle få tillgång till övningarna behövde man bli medlem, okej find, men sen behövde man även betala 30 kr/mån eller 300 kr/år beroende på om man vill ha tidningen eller inte.
Men tänkte i alla fall dela med mig med det...
Tidningen ridsport har också en del olika övningar där det huvudsaken är Lotta Björe som är "tränare" där alla kan läsa varse man är prenumerant på tidningen eller inte.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Amanda_F
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka