Lintrollet

Trådstartare
Jag vill gärna veta mer om Carland. Det måste finnas någon mer än jag som har en avkomma till honom. Här på Buke. Hur är era Carland-föl?
 
Sv: Carland

Min kompis köpte en Carland avkomma år 2006 i England.
Wilfret är nu 6 år gammal och tävlas mycket i dressyr och har samlat på sig en hel del poäng. Han hoppar dessutom bra också. Han är en mycket trevlig häst att hålla på med.
Du kan se foton samt videos på honom om du klickar här.
Wilfret vart importerad ifrån Holland (tror jag det var) till England. Carland användes ju utomlands innan han hamnade i Sverige.
 
Sv: Carland

Jag har inte sett några avkommor live men gillade carland väldigt mkt.
har sett en hingstunge e honom på bild o den var riktigt snygg som fölunge, är nog 1 nu.
 
Sv: Carland

Min tränare har en Carlandavkomma (-07) som jag & min kompis hjälpt till en hel del med i utbildningen, var även med när han föddes, så vi har känt varandra hela vägen!

http://www.blup.se/sv-SE/horses/206777-ricordo-s-swb

28279825.jpg

Nyfödd, föddes väldigt bockhovad & det tog några dagar innan han kunde stå själv, men nu märks inget av detta längre!

28279822.jpg

Första gången ute i hagen, han har varit en väldigt livlig & orädd kille hela tiden.

28279821.jpg

1,5 månad gammal.

28279824.jpg

Första gången han hoppar!

Har tyvärr inga nyare bilder på honom, får fixa det!§Nu är han nästan precis 2 år, kastrerad för ett halvår sedan då han var förjävlig som hingst - nu världens goaste! Har fortfarande precis samma färg som på bilderna, hoppas han får vara mörk ett bra tag till! Är just nu ca 155 cm hög & jättefin modell.
 
Sv: Carland

Jag har oxå en!
Ett sto född 08, redan en jätte. 1,58cm :o när hon släpptes på bete i mitten på Maj.
Fick ta hem henne i veckan för hon höll inte hullet och hade fått mugg:(

Hon är en tuff häst som tycker hon äger världen. Fruktansvärt stark i psyket. tex. När vi tog hem henne var hon lite snorig. Så härom dagen släppte jag henne på ridbanan för att se om det blev värre vid ansträngning eller om hon hosta.
Tog med pisken så jag kunde manna på henne lite lagom. Mmmm visst.
Hon sket fullständigt i mig och min pisk, till och med när jag peta med den på henne. Hon titta på mig, vände sig om och kicka i stället. Lilla :devil: själv.

Annars en trevlig individ. Som har vissade upp väldigt finna gångarter sen hon kom hem. Hoppas hon hoppar så med:d
 
Sv: Carland

Tack för alla intressanta inlägg om Carland-avkommor. ÄNTLIGEN lite respons på mina frågor. Själv har jag ett sto. Född 13/6 2008. Så hon har precis blivit 1 år. Hon är 155 cm i mankhöjd och 160 cm över baken. Hon är också mörk skimmel. Men mycket artig och snäll. Precis som sin mamma. Men hon är inte rädd av sig och har humör om det behövs.
Stammen är: E: Carland, U: Vienna, UE: Aerline H.
 
Sv: Carland

kul läsning.Sj tycker jag om carland och hade han som kandidat till mitt sto, men nu e han bara på fryst och vågar inte chansa att det funkar på detta sto;)
 
Sv: Carland

Emsan, din åring ser ju jättefin ut!!!!!!!
Fram till idag har min Carland-unge inte visat sin tuffa sida. Men idag!
När hovslagaren kom, protesterade hon väldigt.
Hon ville inte vara med. Det har blivit värre för varje gång. Men idag gick det INTE!
Jag tog över själv. Fick bråka lite med henne och vara envisare än hon. Då gick det. Under hovslagarens noga överinseende har jag idag verkat min första häst! Jag känner mig så stolt.
 
Sv: Carland

Nu har jag tittat på din länk. Vilken söt, lite uppnosig unge din La Luna var.
Hon hade precis som Vizzla rejäla ledgångar. Har du hunnit löshoppa henne?
Vizzla har gjort det några gånger, mycket lågt. Hon lyfter ryggen fint.
 
Sv: Carland

Ja visst har dom regäla ledgångar, alla som varit här å tittat på henne har just komenterat ledgångarna:D

Var tvungen att löshoppa henne idag bara för att se. Löshoppning å löshoppning. Har inte köpt hem hinder ännu.
Men vi byggde ett litet hinder, hon skutta faktiskt över riktigt trevligt:)
 
Sv: Carland

Jag har ett sto född 2008, hon är då efter
Carland -Camaro M- Ahorn
Tippar att hon blir drygt 1.70 hon rör sig bra med en mkt fin galopp, härliga bakben både i traven och galoppen. Hon är rätt ädel och långbent.
Hon var vädligt blyg när hon kom då hon gått på lösdrift ihop med jämnårig hingst och han hade varit rätt hård på henne. Så hon var lite osäker på folk då hon hela tiden blev undanskuffad av honom + för lite hantering.
Men idag är hon en riktig myspropp:love:
Det finns vilja i henne och en helt annan hårdhet än i min gångartsåring. Detta ser jag som en stor fördel då jag får känslan av att hon kommer kunna hoppa stort då hon har den rätta hårdheten och ett stort hjärta.
Hon är också fantastiskt kvick och kan göra krumsprång och vändningar som inte är av denna värld, sååå balanserad!

Här har hon gjort svinto av stackas mattes hår!

myserihagen.jpg
 
Sv: Carland

Hej Elof och Fenestra!
Vilka fina Carland-ungar ni har.
Min har varit på sommarlov. 3 veckor på Gotland. Vi missade Färjekrocken den 23/7 med några timmar...... :eek:
Det var tur.
Hon klarade transporten på båten tur o retur, jättebra.
Vi gick till havet och hon klev i, utan någon som helst tvekan. Hon tyckte vattnet var så skoj. Grävde och skvätte tills hon skönk ner med det andra benet i sanden. Så drog hon upp det och gjorde om samma lek. Hon är fantastiskt tuff och trevlig att jobba med.
Jag har också longerat henne en gång i grimma. Hon skötte sig lysande.
Berätta gärna hur det går för er och vad ni gör.
Ha en skön sommar med era Carland-föl.:love:
 
Sv: Carland

Liten uppdatering. Vår donna går från klarhet till klarhet. hon har träffat hovslagaren för första gången här hos oss samt fått byta hage ett par gånger vilket inneburit att bli ensam och allt gör hon lekande lätt.
jag skulle vilja kalla henne mjuk och mild men med ett stort mod, finns också en liten tigrinna när det gäller grabbarna grus om de blir för jobbiga men så söt med oss människor.:love:
Fler bilder kommer när jag sitter vid egen dator.
 
Sv: Carland

JA! Vad kul med uppdatering. Min "Vizzla" har varit på Western-kurs. Eller hanterings-träning, eller vad ni vill kalla det. Jag har en underbar mentor som har hjälpt mig med våra hästar i 12 år.
Hur som helst. Jag åkte dit med min stöddiga unghäst som krånglade med hovslagaren och inte ville lyfta benen. Hon har verkats utan problem i ett års tid. Så nu, plötsligt sa hon NEJ!
Därför tyckte jag det var klokt att söka hjälp innan det blev ett stort problem.
Det var så nyttigt att vara där. Men vi tränade mest MIG i handhavande av känslig unghäst.
Lastningen gick bra, resan gick bra och jag åkte hem med min underbara Vizzla. Själv skulle jag bara ta det lungt, och inte kräva så mycket. Jag måste förstå att hon är så obalanserad just nu. Så det är svårt att stå fint på 3 ben.
:rofl::rofl:
 
Sv: Carland

En sak till Lintrollet, det syns verkligen att våra är "systrar". Vår tös är mkt lik din dock ngt mörkare i färgen.:)
 

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 789
Senast: Lea88
·
Avel Hej Jag har haft 3 avkommor e mr vain alla har vart riktiga rymmare! Fantastiskt fina men busiga. Inte de andra fölen med annan pappa fr...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: Marvin
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
489
Senast: Görel
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 354
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp