S

scesar

hur lägger ni upp ett cantringspass? Har tänkt åka iväg med hästen till ett ställe där de tränar travhästar vid andra tider, för att få tillgång till bra cantringsbana, men vilken typ av intervaller bör jag köra?
Han har hyfsad kondition, rids ordentligt 5 dagar i veckan. Meningen med träningen är att bygga upp muskler och uthållighet.

Sv: Cantra

Du måste utgå ifrån vad hästen är van vid att göra.
Brukar du galoppera längre sträckor hemma? Gör du inte det så börja med 1 min galopp vila 5 min o 1 min galopp osv. Gör inte för många första gången.
// Linda

Sv: Cantra

Ja, jag får väl prova mig fram.. Jag både galopperar o travar längre sträckor, men har inget ställe där jag bara kan ligga o rulla fram på bra underlag utan måste vända.
Så nu hoppas jag på att kunna göra det åt samma håll, men när jag exempelvis ligger på en grusväg i galopp nu så först går han bra fram för egen maskin, men efter ett tag känner jag att han börjar tröttna, jag behöver fortfarande inte driva på men det är inte samma driv. Antar att jag ska vila där, och hellre köra flera vändor än att han blir trött och får för mkt mjölksyra av varje.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka