Campa i bilen, törs man?

Winifred

Trådstartare
Vet inte vad det är med mig men de senaste höstarna har jag förvandlats till någon slags snusmumrik som bara vill gå och ha fjäll och fria vidder omkring mig. På grund av osedvanligt uppbokad höst har jag i princip bara 2 dagar jag kan ta mig ut på och det jag funderar över är att helt enkelt ta och ställa bilen vid ingången till någon nationalpark och göra dagsutflykter med utgång från den samt sova där en natt.

Pros
+ Slipper köpa ett nytt tält
+ Kan ha ruggigt lätt packning när jag går
+ Kan ha lyxig mat med mig i kylväska

Cons
- Ehh kan bli rånmördad av vägpirater, seriöst min enda rädsla med förslaget.
Törs man som ensam tjej med två hundar storlek mindre? :o

Vet att jag skulle kunna hyra stuga/bo på camping också men vill snåla till en annan resa jag ska göra i vinter. Så kom med en massa lugnande ord eller berätta om när ni har campat i bil utanför camping, så jag kan få min wander-lust tillfredsställd :D
 
Vet inte vad det är med mig men de senaste höstarna har jag förvandlats till någon slags snusmumrik som bara vill gå och ha fjäll och fria vidder omkring mig. På grund av osedvanligt uppbokad höst har jag i princip bara 2 dagar jag kan ta mig ut på och det jag funderar över är att helt enkelt ta och ställa bilen vid ingången till någon nationalpark och göra dagsutflykter med utgång från den samt sova där en natt.

Pros
+ Slipper köpa ett nytt tält
+ Kan ha ruggigt lätt packning när jag går
+ Kan ha lyxig mat med mig i kylväska

Cons
- Ehh kan bli rånmördad av vägpirater, seriöst min enda rädsla med förslaget.
Törs man som ensam tjej med två hundar storlek mindre? :o

Vet att jag skulle kunna hyra stuga/bo på camping också men vill snåla till en annan resa jag ska göra i vinter. Så kom med en massa lugnande ord eller berätta om när ni har campat i bil utanför camping, så jag kan få min wander-lust tillfredsställd :D
Det känns som risken att bli rånmördad är försvinnande liten, jag tänker mer på att det kan bli väldigt fuktigt i bilen och svårt att torka kläderna om du råkar ut för regn, å andra sidan så kan du ta ett nytt beslut om det skulle inträffa. ;)
 
Jag tror att risken för vägpirater är jämförelsevis låg just på de platserna, de typerna fiskar nog helst i rikare vatten så att säga. ;) Sen kan man förstås alltid råka ut för stollar, men jag tror ändå att risken är rätt låg. Själv skulle jag förmodligen inte parkera öppet och synligt på en anlagd parkering utan välja någon mindre och avsides vägstump med mindre sannolikhet att bli upptäckt/observerad. Dessutom skulle jag messa den exakta positionen för parkeringen till någon anhörig/kontaktperson, och även messa info om vilka dagsturer jag gör. Om det finns mobiltäckning alltså.
 
Som unga campade jag och sambon i bilen på parkeringen till Skara sommarland.
Det mest spännande som hände var att killen som städade parkeringen tittade lite konstigt på oss där vi satt bak i bilen och åt frukost uppdukad på hatthyllan :D
Är det bara en natt så tycker jag absolut du ska göra det :-)
 
Jag sov i bilen en vecka i sommar! :up:

Har visserligen en större hund än du förmodligen, men jag kände mig aldrig ett dugg otrygg. Man är ju inte precis mer skyddad i ett tält - eller en husvagn - heller.
(Drömde dock första natten att jag ringde upp en person jag skulle träffa nästa dag för att tala om att jag skulle bli sen - några hade försökt bryta sig in i bilen och Monster hade dödat dem, och nu ville polisen inte låta mig åka förrän vi pratat lite mer. Så något slags tanke om vägpirater hade jag nog i bakhuvudet, även om jag inte var precis rädd... :o)

Men jag tyckte det var jättesmidigt! Fällde baksätena och hade en riktig madrass, fick plats att sträcka ut ganska bra. Monstret sov under täcket med mig som vanligt, ville han ha lite space kunde han klättra fram och ligga i framsätet en stund. Nackdelar var väl att det kunde bli lite fuktigt regniga nätter (kan det ju bli i tält också) - men å andra sidan kan man ju starta bilen och köra fläkten en stund på morgonen så blåser man ut värsta flåset rätt snabbt - och att det inte var jättekul att trängas med en blöt hund efter en regnig dag. Men återigen, så är det ju i tält också.

Ta du bilen och campa tycker jag, jag kommer absolut att göra om det! :up:

@Migo har erfarenhet av att sova i bilen också, har jag för mig?
 
Jag gjorde det i somras. Hade med mig hunden och inga problem alls :) väldigt smidigt när man som jag inte alltid vet var jag hamnar på mina roadtrips :)
 
Jag hade nog inte ens tänkt tanken att det skulle vara farligt :confused: Ett tält är ju betydligt mer oskyddat än en bil av plåt. Tältar gör ju folk mitt ute i ingenstans.

Jag har åkt i landet med husbil. Vi parkerade på udda ställen mitt i skogar och längs småvägar. Transformatorstationer brukar ha rejäla vändplaner tex.... Även skogsvägar där det finns en vändplan i änden för att timmerbilen ska kunna svänga om.

Däremot skulle jag vara betydligt försiktigare med att stå på en rastplats längs en stor väg. Skog och natur är säkrare än stora vägar där tusentals människor passerar.
 
När vi hade folkabussen, Sally :heart , campade vi jämt. Ibland på väldigt avlägsna platser. Innan dess sov vi bak i bilen, som iofs var en jänkare modell bred men ändå. Detta var i USA och vi blev aldrig rånade! (Idag hade jag kanske varit aningen mer orolig men inte då...)
Man behöver ju inte ställa bilen precis intill en väg där den syns hur tydligt som helst.
I en bil kan man ju dessutom se ut, det kan man inte i tält. Fast jag gillar bägge :-D

Jag tror få knäppskallar håller till vid Nationalparkerna i fjällen!
 
Vet inte vad det är med mig men de senaste höstarna har jag förvandlats till någon slags snusmumrik som bara vill gå och ha fjäll och fria vidder omkring mig. På grund av osedvanligt uppbokad höst har jag i princip bara 2 dagar jag kan ta mig ut på och det jag funderar över är att helt enkelt ta och ställa bilen vid ingången till någon nationalpark och göra dagsutflykter med utgång från den samt sova där en natt.

Pros
+ Slipper köpa ett nytt tält
+ Kan ha ruggigt lätt packning när jag går
+ Kan ha lyxig mat med mig i kylväska

Cons
- Ehh kan bli rånmördad av vägpirater, seriöst min enda rädsla med förslaget.
Törs man som ensam tjej med två hundar storlek mindre? :o

Vet att jag skulle kunna hyra stuga/bo på camping också men vill snåla till en annan resa jag ska göra i vinter. Så kom med en massa lugnande ord eller berätta om när ni har campat i bil utanför camping, så jag kan få min wander-lust tillfredsställd :D

Jag hade känt mig tryggare i bilen än i ett tält.
Ett extra plus med bil är ju att man kan ha grejer som går på 12 volt. Kaffebryggare och sånt.
 
Transformatorstationer brukar ha rejäla vändplaner tex....
Mobilmaster också, samt gamla militära och numera nästan bortglömda installationer. Ett hett tips är att kolla Eniros och Googles sattellitbilder över området man ska till och på det sättet pricka in möjliga campingplatser med väg till ute i ingenmansland. :up:
 
Vet inte vad det är med mig men de senaste höstarna har jag förvandlats till någon slags snusmumrik som bara vill gå och ha fjäll och fria vidder omkring mig. På grund av osedvanligt uppbokad höst har jag i princip bara 2 dagar jag kan ta mig ut på och det jag funderar över är att helt enkelt ta och ställa bilen vid ingången till någon nationalpark och göra dagsutflykter med utgång från den samt sova där en natt.

Pros
+ Slipper köpa ett nytt tält
+ Kan ha ruggigt lätt packning när jag går
+ Kan ha lyxig mat med mig i kylväska

Cons
- Ehh kan bli rånmördad av vägpirater, seriöst min enda rädsla med förslaget.
Törs man som ensam tjej med två hundar storlek mindre? :o

Vet att jag skulle kunna hyra stuga/bo på camping också men vill snåla till en annan resa jag ska göra i vinter. Så kom med en massa lugnande ord eller berätta om när ni har campat i bil utanför camping, så jag kan få min wander-lust tillfredsställd :D
Med myggnät och korsdrag är bilen en ypperlig campingstuga. Jag och mina fyra hundar sover många nätter i bilen när det är tävlingssäsong!
 
Vet inte vad det är med mig men de senaste höstarna har jag förvandlats till någon slags snusmumrik som bara vill gå och ha fjäll och fria vidder omkring mig. På grund av osedvanligt uppbokad höst har jag i princip bara 2 dagar jag kan ta mig ut på och det jag funderar över är att helt enkelt ta och ställa bilen vid ingången till någon nationalpark och göra dagsutflykter med utgång från den samt sova där en natt.

Pros
+ Slipper köpa ett nytt tält
+ Kan ha ruggigt lätt packning när jag går
+ Kan ha lyxig mat med mig i kylväska

Cons
- Ehh kan bli rånmördad av vägpirater, seriöst min enda rädsla med förslaget.
Törs man som ensam tjej med två hundar storlek mindre? :o

Vet att jag skulle kunna hyra stuga/bo på camping också men vill snåla till en annan resa jag ska göra i vinter. Så kom med en massa lugnande ord eller berätta om när ni har campat i bil utanför camping, så jag kan få min wander-lust tillfredsställd :D
Ja. Det enda jag hade oroat mig för är mygg och knott. Efter en vidrig natt i en clio i Dalarna så fixade jag myggnät för fönstren.

Jag tycker att sova i bilen är bäst när det är halvkallt och torrt. Regnar det blir det antingen kondens inuti för att man stänger igen för mycket eller risk för regn i bilen. Det går dock säkert att lösa med en pressening om man vill.
 
Jag sov en hel vecka i en bil i Nya Zeeland :) Den var visserligen upphottad eftersom hela baksätet i kombination med bakluckan kunde fällas ut till en dubbelsäng, men ur säkerhetsaspekten var det ju samma grej. Då borde ju tält vara farligare :) Nu blev jag också fjällvandringssugen :cautious:
 
Woop va mycket bra svar! Tack ska ni ha alla :up: Haha jag vet inte varför jag känner mig säkrare i tält, oftast är man ju inte direkt på leden utan har gått undan en bra bit och är lite för sig själv, det är väl någon fix idé jag har fått för mig helt enkelt :o
Mycket bra tips @ainasoja, det ska jag sno :D Någon kaffebryggare blir det inte, har mitt kära primuskök som funkar till allt jag behöver :love: Lutar åt en mini-fjällvandring här framöver då
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp