Campa i bilen, törs man?

Väcker liv i tråden med förhoppning om att det kanske kan ramla in fler tips? Jag har tröttnat på att dra runt husvagnen så nu ska jag campa i bilen i stället till sensommaren. Ute i god tid :angel: tyvärr äger jag en suv, som jag fällde sätena på idag för att bilda mig en uppfattning om sovutrymme. Men det blir ju en rejäl nivåskillnad mellan de fällda sätena och "bagagegolvet". Någon som har en idé hur jag löser det? Övriga tips som kattsandstrumpor och liknande är väldigt välkommet :)
Något uppblåsbart?
Eller något i stil med en smal bäddmadrass? Dvs något som mildrar skillnaden.
 
Väcker liv i tråden med förhoppning om att det kanske kan ramla in fler tips? Jag har tröttnat på att dra runt husvagnen så nu ska jag campa i bilen i stället till sensommaren. Ute i god tid :angel: tyvärr äger jag en suv, som jag fällde sätena på idag för att bilda mig en uppfattning om sovutrymme. Men det blir ju en rejäl nivåskillnad mellan de fällda sätena och "bagagegolvet". Någon som har en idé hur jag löser det? Övriga tips som kattsandstrumpor och liknande är väldigt välkommet :)
Köp en 245:a ;)
 
Vet inte vad det är med mig men de senaste höstarna har jag förvandlats till någon slags snusmumrik som bara vill gå och ha fjäll och fria vidder omkring mig. På grund av osedvanligt uppbokad höst har jag i princip bara 2 dagar jag kan ta mig ut på och det jag funderar över är att helt enkelt ta och ställa bilen vid ingången till någon nationalpark och göra dagsutflykter med utgång från den samt sova där en natt.

Pros
+ Slipper köpa ett nytt tält
+ Kan ha ruggigt lätt packning när jag går
+ Kan ha lyxig mat med mig i kylväska

Cons
- Ehh kan bli rånmördad av vägpirater, seriöst min enda rädsla med förslaget.
Törs man som ensam tjej med två hundar storlek mindre? :o

Vet att jag skulle kunna hyra stuga/bo på camping också men vill snåla till en annan resa jag ska göra i vinter. Så kom med en massa lugnande ord eller berätta om när ni har campat i bil utanför camping, så jag kan få min wander-lust tillfredsställd :D
Jag har övernattat i lastbilen ensam mitt inne i "smeten" i ett okänt område, låser alltid innan jag går å lägger mig och drar för gardinerna.

Jag har sovit i personbil också, fast då var mitt ex med också och vi övernattade på en garageuppfart på en ö ute i västkustskärgården (dvs väldigt lugnt område). Skulle jag i dag övernatta i bilen, hade jag velat hänga upp något så folk inte kan se in i bilen och undvika parkera på ställen där det löper stor risk att bli utsatt för risker.

Det känns rent spontant säkrare att sova i en låst bil än i ett tält förvisso.
 
Jag har övernattat i lastbilen ensam mitt inne i "smeten" i ett okänt område, låser alltid innan jag går å lägger mig och drar för gardinerna.

Jag har sovit i personbil också, fast då var mitt ex med också och vi övernattade på en garageuppfart på en ö ute i västkustskärgården (dvs väldigt lugnt område). Skulle jag i dag övernatta i bilen, hade jag velat hänga upp något så folk inte kan se in i bilen och undvika parkera på ställen där det löper stor risk att bli utsatt för risker.

Det känns rent spontant säkrare att sova i en låst bil än i ett tält förvisso.
Ja, det är tips på vad man lättast täcker rutorna med och liknande jag är ute efter. Men det kan falla på att jag har helt fel bil för ändamålet🙄 Håller med om att det skulle kännas bättre att sova i bilen än tält, men vill ju inte känna mig mörbultad efter att ha legat som en ostkrok en natt på alltför ojämnt underlag i bilen heller..
 
Något uppblåsbart?
Eller något i stil med en smal bäddmadrass? Dvs något som mildrar skillnaden.
Kan ju funka om jag viker en madrass dubbelt för att jämna ut nivåskillnaden, frågan är om det finns någon madrass till övers som ligger och skräpar någonstans.
 
Om jag själv skulle göra planerade övernattningar i en bil med så ojämnt golv så skulle jag antagligen göra som @moiran föreslår, regla upp ett enkelt golv av en måttsågad plyfaskiva och några klossar/reglar. Kanske behöver det vara i två sektioner för att kunna flyttas in/ut enkelt.
(Jag skulle låta stöden vila enbart på stabila delar av bilgolvet, inte på några halvstyva luckor eller liknande.)
 
Om jag själv skulle göra planerade övernattningar i en bil med så ojämnt golv så skulle jag antagligen göra som @moiran föreslår, regla upp ett enkelt golv av en måttsågad plyfaskiva och några klossar/reglar. Kanske behöver det vara i två sektioner för att kunna flyttas in/ut enkelt.
(Jag skulle låta stöden vila enbart på stabila delar av bilgolvet, inte på några halvstyva luckor eller liknande.)
Ja, det kanske jag skulle klara, med viss assistans.
 
Ja, det är tips på vad man lättast täcker rutorna med och liknande jag är ute efter. Men det kan falla på att jag har helt fel bil för ändamålet🙄 Håller med om att det skulle kännas bättre att sova i bilen än tält, men vill ju inte känna mig mörbultad efter att ha legat som en ostkrok en natt på alltför ojämnt underlag i bilen heller..
När jag övernattade i bilen hade vi en combi, en Subaru Legacy, vi fällde baksätet och la ut luftmadrasser och låg på det.

Jag vet i rutorna kan man klämma t ex nått tunt tyg mellan rutan när man hissar upp, sedan finns det sådana där solskydd man kan sätta upp med sugproppar, kanske går det att göra något med sugproppar och tyg så det går att hänga upp.
 
Jag och en kompis åkte mycket på impuls min första sommar med körkort, för att hålla nere kostnaden sov vi i bilen, en halvkombi golf :D hon är 156cm och jag 159, så vi fick preciiis plats att ligga raklånga i baksätet när det var fällt.
Vi var noggranna att parkera lagligt och lite undanskymt. För att mörkerlägga bilen offrade vi en gammal svart fleecefilt som vi hängde upp med hjälp av silvertejp, eftersom det var sommar sov vi med rutorna öppna några cm.
Jag byggde "plattor" av lite plywood och reglar för att fixa nivåskillnaden, men just på den här bilden har vi löst det problemet med en ihopvikbar madrass istället :up:
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1549278961140.jpg
    FB_IMG_1549278961140.jpg
    70,8 KB · Visningar: 155
Jag och en kompis åkte mycket på impuls min första sommar med körkort, för att hålla nere kostnaden sov vi i bilen, en halvkombi golf :D hon är 156cm och jag 159, så vi fick preciiis plats att ligga raklånga i baksätet när det var fällt.
Vi var noggranna att parkera lagligt och lite undanskymt. För att mörkerlägga bilen offrade vi en gammal svart fleecefilt som vi hängde upp med hjälp av silvertejp, eftersom det var sommar sov vi med rutorna öppna några cm.
Jag byggde "plattor" av lite plywood och reglar för att fixa nivåskillnaden, men just på den här bilden har vi löst det problemet med en ihopvikbar madrass istället :up:
Jag är 170 så måste även dra fram passagerarsätet fram lite för att få plats och då är det precis 🙄 ser mysigt ut iaf :)
 
Vi sov i bilen tre veckor i somras när vi bilade i Norrland. Perfekt, praktiskt, lagom varmt (okej den dagen det snöade var det lite småkyligt), mkt hellre än att tälta.
Har nog fått dåliga tältupplevelser efter alla festivaler jag var på när jag var yngre så nu vill jag inte tälta :D
 
Var iofs liten sist jag sov i en bil men då räckte det med en madrass i bakluckan och fällda säten, blev lite nivåskillnad men var bara bekvämt med lite högre vid ryggen :). Rutorna på glänt och upptejpad gardin så var allt klart för natten :).
(Var klart bättre än att sova i framsätet i alla fall ^_^).

Men ska man åka iväg och sova i bil ofta så kan det kanske vara värt att köpa en mindre husbil i stil med ombyggd skåpbil?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp