Camaro M-Feliciano?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BEhjälp
  • Startdatum Startdatum
B

BEhjälp

Hej, vad tror ni om denna kombination? Funderar på att betäcka ett sto ca 155 cm efter Feliciano (mamman till stoet ca 153 cm efter en ponnyhingst) med Camaro M. Vill ha förbättrad galopp och en avkomma större än stoet.
Vågar jag lägga Camaro när Feliciano finns med i bilden, något rädd för "grov" avkomma. Stoet själv något "grövre" -typ Feliciano, bra halsansättning, kort kropp, ganska brant bog. Hoppar mycket kvickt och spänstigt lämnar backen lätt, har stor kapacitet. Vet i nuläget tyvärr inget om stoets far (ponnyhingsten).
Har ni kanske fler förslag på hopphingst som förärver storlek och bra galopp? Tacksam för all hjälp!

Sv: Camaro M-Feliciano?

Det jag sett av Camaro IRL är att han absolut inte ser grov ut. /AFF

Camaro M liggar ju i topp för årets3-årstest i statistik, hoppning. Har nästan bara sett avkommor efter han som har förädlats. Det är svårt att hitta bra hopphingstar med bra poäng på extriör/gång!
Vi har en rätt "vanlig" cardentostil på stoet och ville ha en typförbättring! Vi valde Lucky Point HE 1121 för att han har tre nior i början och har en stor galopp.Och han har en jätte bra härstamning, Luthen I! Och han är godkänd i både tyskland och sverige, de måste ändå betyda att han är rätt ok?!

"Bör för ändamålsenlig sporthästavel kunna användas till de flesta typer av ston, dock framförallt med inriktning på hoppning. Bör passa särskilt bra när man även vill förbättra egenskaper som storlek, typ och korrekthet."

nu vet jag inte om Camaro ger större men han själv är ju inte direkt nån jättehäst.

Du behöver säkerligen inte vara rädd för att få en tung avkomma, det är inte det första man tänker på när man ser camaros avkommor.

Däremot ger han inte jättestora avkommor,så kontrollera noga hur stora individer det ligger bakom ditt sto, kanske det enbart är hon som blivit "kort i rocken"...
Annars får du kanske leta efter en hingst som ger större avkommor generellt.

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 342
Senast: moonstruck
·
Avel Jag har en welsh cob på ca 155 cm som jag funderar på att betäcka, och var egentligen främst inne på en renrasig welsh cobhingst...
Svar
12
· Visningar
2 537
Senast: Stereo
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 794
Senast: Görel
·
M
Avel Det finns säkert flera trådar om Camaro M och hingstval. Men jag har ett sto som kommer att börja brunsta nästa vecka och jag sitter...
Svar
15
· Visningar
4 752
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama