Camarguisk ridning

S

sante

OM jag håller på med AR och vill testa CR, är jag helt fel på det då?
Är hjälperna olika?

Sv: Camarguisk ridning

Hihi, jag är väl partisk ;)

Det beror väl på hur din filosofi ser ut. Du får en stor del av den praktiska ridningen i camarguisk ridning. Den som aldrig får glömmas i skolningen av hästen. Sitta och rida skolor på banan måste alltid kunna kopplas ihop med arbetet med tjurarna (eller vad man nu har för "drömmar").

Eftersom jag inte träffat just de tränarna vet jag faktiskt inte hur just deras skolning ser ut (fransk, portugisisk, spansk, tysk etc), men alltid kan man hitta något att ta med sig och som sagt, den praktiska biten i ridningen kommer tydligt fram.

För ett par år sedan så hade de ett program om ridning i C. Den dressyren dom ägnade sig åt var rena hejsan-svejsan. Deras primära mål är nog inte att rida vackert utan att komma hem i ett stycke efter att ha jagat korna.
Dressyren som derssyr är av underordnad betydelse i dom arbetande ryttarkulturerna. Endast på akademierna så är dressyren viktigare än att utföra arbete. Överklass vs underklass?

Redhorsefarm skrev:
Dressyren som derssyr är av underordnad betydelse i dom arbetande ryttarkulturerna. Endast på akademierna så är dressyren viktigare än att utföra arbete. Överklass vs underklass?

För att ta sig hem helskinnad från fältet så måste man skola sin häst, att sen skolningen inte ligger på nivå med Nuno Oliveira är en annan sak... FÖR MIG är det viktigt att aldrig förlora den praktiska biten i ridningen, att aldrig bara rida dressyr för dressyrens skull, då blir den i stort sett meningslös. Man ska alltid ha i sikte att KUNNA rida mot en tjur.

Eftersom tjurarna i Camargue inte beter sig som de spanska/portugisiska är den Camarguiska ridningen mer en blandning mellan iberisk ridkonst och western. Vissa uppfödare skolar sina hästar mer väl än andra...

- Måste bara flika in att dressyren är till för att hästen ska hålla för ridning och vara lätt att rida! :)

Den moderna hästen används för lite. Där är en stor orsak till skador. Nån timmes ridning i veckan gör ingen häst startk. En akademisk kvart :) om dagen gör ingen häst stark.
För mycket foder och för lite arbete. En arbetande häst har lika lite underhudfett som en elitidrottare. En häst som ska kanske gå veckovis i arbete åt gången är en annan häst än dom som står i våra stall.

Nu när du säger detta om att hästar måste jobbas regelbundet och längre tider, jag menar, ser man dem som rider sina hästar från morgon till kväll, med paus såklart som ex cowboys, polishästar, cavallerihästar osv...de verkar ju vara robusta och starka....så igentligen ska man jobba hästen mer om den ska hålla?!

Vad tror ni andra om detta?

Ska vi låta hästen få jobba mer men ändå varierat, ex en kvart AR om dagen + ut och skritta i skog och mark??

Eller ännu mer ?

Det som antagligen är vanligast är att hästen arbetar så lite att den inte hinner få skavanker. Om dom skulle få så märks dom inte för den lilla arbetsdosen, sen vila. Därför kan så många rida i sina märkliga sadlar utan bom och fast läge på hästen. Tiden är för kort för att skadan ska bli märkbar.
En häst som ska arbeta 8/5 blir oanvändbar rätt fort om inte sadeln är bra. Det är en förklaring till varför så många ryttarkulturer har uppfunnit bom-sadlar. Ingen ryttarkultur har fortsatt i bomlösa sadlar. Vore det bäst med bomlöst, så hade dom garanterat varit det enda efter så lång tid.

Hur kommer det sig då att distansarna är så förtjusta i bomlöst de rider ju länge? Om man skall jaga kor har jag fullförståelse för om man vill ha en bom det blir ju betydligt stadigare.
Förövrigt går det utmärkt att variera dressyren med långa uteritter.

Bomlöst är väl inget problem så länge man tuttinuttar?

men om man ska Arbeta ordentligt (antingen på dressyrbanan, på krigsfältet eller i tjurfäktningsarenan) duger de väl inte eftersom tryckfördelningen inte är optimal. Vad händer när överviktiga svenska ryttare utan sitsutbildning sitter i dessa sadlar?

JOvisst kan det stämma, men samtidigt ser jag när jag är ute och behandlar hur många som har felsittande sadlar, knäckt bom osv, och vem har pengar att byta sadel när hästen byter hull, musklar om sig?
Där ser jag ett stort + med bomlöst!
Men dock kräver det åxo sin riktiga tillpassning!

Men jag tror att dessa bomlösa sadlar utvecklas och kommer bli mer och större i framtiden!

Varför?
Jo vi har ju hästar som formar sig hela tiden, från årstid till ålder!

Jo, men Redhorsefarm har ju en poäng i det han skriver - om nu bomlöst varit så förträffligt, varför har det inte följt med genom historien? Det mesta inom hästeriet som varit "något att hänga i julgranen" är ju sådant som funnits länge, hästar och hästhantering och ridning har funnits i flera tusen år och få saker vi kommer på är "nya", det är kunskap som funnits "alltjämt". Men just bomlöst verkar faktiskt ganska nytt, eller åtminstone verkar det som om det inte använts särskilt mycket eller stannat kvar särskilt länge i historien - vilka upptäckter gjordes då? Kommer inte de upptäckterna göras om nu (angående nackdelar med bomlöst)

Jag säger inte att jag är emot bomlöst, det har jag alldeles för lite "på fötterna" för att säga något om, men nog är det lite märkligt att det inte varit poppis längre.....

Jag förstår vad du menar, men det märks ju att det blivet ett mer nytt tänkande!
Ex är nu alternativbehanling mer förekommande än för "år" sedan, forskare har kommit fram till att man kunnat bevisa átt det verkligen fungerar.
Det fanns kanske inte lika mycket forskning förr i tiden, eller pengar för det som det är idag?
Vilshästverkning, åxo något nytt som man forskat och testat och det har gett resultat, men än sålänge något nytt.

Jag tycker det är bra med detta nytänkande och att man börjat lägga mer forskning just inom hästeriet.

Så ett nytänkande är inte fel....vänta ni så ska ni se att fler och fler väljer bomlöst ;)

*knapplån*

Bommen kom väl till när hästarna behövde bära mycket tungt under långa tider? Tex riddare med rustning väger väl en del.

/T

Ex är nu alternativbehanling mer förekommande än för "år" sedan, forskare har kommit fram till att man kunnat bevisa átt det verkligen fungerar.
Det fanns kanske inte lika mycket forskning förr i tiden, eller pengar för det som det är idag?
Vilshästverkning, åxo något nytt som man forskat och testat och det har gett resultat, men än sålänge något nytt.

Alternativbehandlingen var det enda förekommande förr.
Vildhästverkning har alltid funnits. Den oskodda hästen har alltid slitit ner sin hov som en häst gör.

Nja då var det mer "kvacksalveri", nu tom rek veterinärer fortsatt behandling av just alterantivbehandling.
Det har blivet mer godkänd nu.

Vildhästverkning har kommit upp på tapeten mer under de senaste åren.

Vildhästar har funnits länge, men skor har funnits när människan kom att använda sig av hästen, nu går vi mot andra tider men just barfota hästar.

Så visst går vi mot nyare tider! ;)

Nja då var det mer "kvacksalveri", nu tom rek veterinärer fortsatt behandling av just alterantivbehandling.
Det har blivet mer godkänd nu.

Det är kvacksalveri i dom flesta fallen idag också.

Vildhästar har funnits länge, men skor har funnits när människan kom att använda sig av hästen, nu går vi mot andra tider men just barfota hästar.

Skor har bara använts sen järnåldern, innan dess sandaler. Behovet uppstod av att hoven inte höll för användningen. Idag används inte hästen och kan därför vara utan skor. Det är inte tiderna som orsakar ändringen utan den moderna människans lilla användande av häst. Och ändå är behovet at kvacksalveri större än någonsin. Hade kvacksalveriet räckt så hade veterinärmedecinen aldrig uppstått. Som med sadlar, hade bomlöst varit tillräckligt så hade bommem inte uppfunnits.

Det är kvacksalveri i dom flesta fallen idag också.

Jaså?
Ändå har Equiterapeut utbildningen statligt stöd, och många stallar är i behov av dem.
Du får hänga med i "svängarna", för det händer en del. ;)

Allt handlar om forskning, o inom vissa omården har de satsat mer och i andra mindre.

Och det handlar om ett nytt tänkanden, nya människor och nya ideér.

HIhi, känns som att denna överskrift inte stämmer överens med resten :)
Åter tillbaks.

Kan mycket väl vara så. Men det legaliserar inget. För vad gör man i regel? Masserar symptomet. Ett bra stall har inget behov av något av kvacksalveriet. Ett bra stall har bara veterinärbesök när det ska göras saker som det är ensamrätt på.
Såg tävlingar i friidrott från Oslo igår. Dom elitidrottarna har full service på marken. Men den fetta ölhävande spottande nollan som ligger framför TV:n och tittar har inget behov av den servicen. Samma för våra hästar.
Rider man så att hästen får arbeta i riktig utrustning och har rätt muskelmassa utan underhudsfett så blir kvacksalvarna utan uppdrag.
Sen får man inte glömma det politiska målet. Mycket görs för jämställdhet. Man utbildar unga flickor på gymnasium i saker de aldrig har en chans att försörja sig på. Som arbetsmarknads åtgärd helt enkelt. Håller dom borta från statestiken. Man uppmuntrar just nu men det slår tillbaka senare.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
515
Senast: Oknytt
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
493
Senast: Windy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama