Calido vs. Camaro M

M

M_Q

Som många säkert vet så har vi bestämt oss för Calido till lilltjejen i vår, och vi funderar även på Calido till den andra damen då man kan se många framgångsrika calido-Landgraf/landadel hästar.
Men nu så har vi sneglat lite på Camaro M till den äldre. Vad tkr ni om honom vs. pappa Calido ??
Att vi funderar på Camaro är mkt för att de är just Calido-Landgraf då stoet är Landlord-Irco Mena-Herkules, då blir de ju lite linjeavel på Landgraf. Nu måste ju Camaros avkommor börja bli så pass gamla att dom ska kunna visa ordentligt vad dom går för? Hur ser det ut, har faktiskt inte sett tillräckligt många!
Så vad tycker o tänker ni om detta, far eller son?

Sv: Calido vs. Camaro M

Jag gillar starkt Calido ska ta han till mitt sto nån gång.
Han har godkända söner och många avkommor på högsta nivå. Camaro m har inte levt upp till sin fars nivå ännu.
så jag skulle valt Calido

Det handlar ju inte bara om hingstarna, utan att välja mellan färskt och fryst.

Tyvärr!

camaro har ju många fina avkommor som är ute och gör väldigt bra i från sig ser denna fina hingst varje dag :banana:

i detta fall är det ett sto som tar sig lätt så fryst eller färskt spelar ingen roll... det som är lockande är att det just blir linjeavlat på landgraf... 3-åringen 3 Landor S-Cortez ska vi ha Calido direkt på.
Hur gamla är Camaro Ms äldsta iår? eftersom han toppar blup måste han ju göra något rätt :)

vill ha fram en ny Coup de Cour eller Nobless M hade vi tänkt ;) gillar dom två skarpt!

Hans första avkommor är födda -01.
Från Förärvningsbeskrivningen:
CAMARO M 979: Född 1996, 165 cm, insatt i avel 2000. Betäckt 427 ston.En för hoppsport mycket välstammad holsteinerhingst, efter den framgångsrike Calido I. Hansavkommor präglas av storlek, god typ, jämna goda gångarter, framförallt galopp, samt ärmycket högt bedömda i hoppning. Många avkommor har utmärkt sig i unghästklasser, vilketresulterat i ett högt BLUP-index. Hans avkommor är ännu för unga för att ha kunnat meriterasig i tävlingssammanhang. Camaro M 979 kan rekommenderas till de flesta inte alltför stora ston för en målinriktadhopphästavel, alldeles särskilt när man även vill förbättra typ och galoppförmåga.

Vi har själva en Camaro M-Cardento avkomma som vi är väldigt nöjda med. Han både rör sig och hoppar lätt. Galoppen är riktigt bra, övriga gångarter är mediokra. Han är väldigt trevlig att rida på hinder och har fin teknik. Han gick nyligen fyraårschampionatet och blev fyra totalt och fick, i synnerhet första dagen, väldigt höga betyg för teknik och kapacitet.

Hans mamma har också stor kapacitet, men ridbarhet och temperament på avkomman är väldigt mycket bättre.

Men det är klart, Calido är ju Calido... :)

Jag gillar ju Calido, :angel: konstigt.... Men är väldigt glad i vår märr.

Vi väntar själva en Irco Mena på Calido -Calando till våren. Har en åring, Lancier (Landgraf)-Calido- Calando. Är än sålänge helnöjd med henne. Hon visar lite mer humör i flocken än vad storasyrran gör som är e. Casa Grande, men vid all hantering sköter hon sig som förväntat! Ingen bråkstake.

Slog ett öga mot Camaro i somras och valde mellan honom och Sheraton. Vi valde Sheraton, ansåg det bli en spännande kombination och Camaro upplever jag som lite maffigare på något vis och märren behöver inte mer av den varan.
Dessutom så har vi alltid i baktanken att ev. spara stoföl för att efter avslutad karriär få fortsätta i avelsboxen. Att då ha tre,fyra märrar med Calido i första eller andra led kan kännas lite instängt. Hingsten är bra, men jag vill ha lite olika blod.

Gira:banana:

*funderar*

Talas det inte mycket om att ha täta generationsskift för att föra prestationen framåt. Fast sen vill man ju att hållbarhet och skalle och fertilitet inte ska försämras. Allt är ju en avvägningsfråga förståss.

Själv tycker jag det är roligt att få fram outcross där inavelskoefficienten är så låg som möjligt. ;) Öhh därmed inte sagt att jag alltid följer det.

Jag vet att tråden är gammal, men jag är nyfiken på hur fölet blev e. Calido? Funderar själv på honom till nästa år till mitt Grannus-sto, väljer mellan han, Irco Mena eller Escudo I... Vad tycker ni?

om han passar ditt sto så skulle jag utan tvekan valt Calido han är outstanding!
Vi kommer betäcka ett av våra ston med honom om han finns på färsk iår igen, fick reda på det försent i år så det blev en annan Cantus son för vår del nämligen Cellestial.

Fanns han på färskt...??? Vad kostade han då?
Jag vet lite för lite om vad han lämnar för typ för att riktigt kunna säga om han passar mitt sto, men han såg ut att ha lite kortare rygg, och det är bara bra!!

ja i slutet på säsongen fanns han på färsk i år, bara att hoppas på samma sak nästa år. Jag tror han kostade samma på färsk.

han fanns på färsk, våran fick de.
Men det kostade mer, 15000 + moms om jag inte missminner mig plus att transporterna blir dyrare.
Men som sagt vi tog honom på en 3-åring så de va bara bra, fryst på en 3-åring som måste kollas hela tiden är väl sådär...

Liknande trådar

Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 051
Senast: sona
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 793
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd