Calcium/fosfor

bossse

Trådstartare
Hej,
är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt mängd osv. Har då fått fram att ca/P kvoten är bra/något hög men själva mängden av båda ”för lite”, men ökar jag mineralerna så blir det ”för mycket” av annat och inte särskilt stor skillnad på calciumet och fosforet. ser ungefär likadant ut oavsett vilket kraftfoder eller vilka mineraler jag räknar på… Och är rätt nöjd med hur foderstaten ser ut utöver detta. Är detta något som bör åtgärdas? hur isåfall?

ska tilläggas att jag inte fått någon mineral analys på höet heller så vet inte hur jag ska tänka riktigt… kan det ha med detta att göra?
 
Menar du att när du räknat foderstat så har du inte räknat med mineraler i höet pga ingen analys av dem, utan bara räknat in kraftfoder och mineraler?

Isåfall förstår jag att det blir skevt. Du har ingen tillgång till tidigare höanalyser med mineraler inom samma område då, för att få åtminstone ett litet hum om hur värdena brukar ligga hos er?
 
Menar du att när du räknat foderstat så har du inte räknat med mineraler i höet pga ingen analys av dem, utan bara räknat in kraftfoder och mineraler?

Isåfall förstår jag att det blir skevt. Du har ingen tillgång till tidigare höanalyser med mineraler inom samma område då, för att få åtminstone ett litet hum om hur värdena brukar ligga hos er?
Ja precis,
Lyckas inte få tag på några andra analyser… men kan man kanske kan skicka in hö på analys själv nånstans och se till att mineralerna kommer med? Känns ju lite smått jobbigt att bara chansa helt när jag inte har någon aning om hur värdena är i höet och det är första gången jag har fullt ansvar för den här hästens foder:crazy:
 
Ja precis,
Lyckas inte få tag på några andra analyser… men kan man kanske kan skicka in hö på analys själv nånstans och se till att mineralerna kommer med? Känns ju lite smått jobbigt att bara chansa helt när jag inte har någon aning om hur värdena är i höet och det är första gången jag har fullt ansvar för den här hästens foder:crazy:

Ja absolut kan man det! Finns flera lab i Sverige som utför den tjänsten.

https://grovfoder.eurofins.se/?gad_...o3DL9YvoeLRUUOLerGj4MXq6dUAYqwQQaApjkEALw_wcB
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 732
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 486
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 017
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp