Ca/Mg-kvoten hamnar på 2.6

B

BJÖRKIS

Håller på att vänja hästarna till Hö från Hösilage, just för tillfället får de tre pållarna dela på en ½ bal hö ute, de äter av samma hö inne under natten och har så gjort i flera månader, jag vill ändå ha en övergång innan de äter bara hö.
Värdena på höet är som följer:
Mj = 8.5 gr/kg foder
SmbRp = 53 gr/kg foder
Ca = 2.6
P = 1.9
Mg = 1.0

Hur jag än gör får jag inte till Ca/Mg-kvoten, den hamnar på 2.6
Är det superviktigt att den hamnar på minst 2.8?
 
Om magnesium-behovet är täckt ska det inte spela så stor roll, men vill du ha kvoten högre kan du tillföra lite kalk i foderstaten, t ex foderkrita.

mvh Jessica
 
Magnesiumbehovet är täckt, likaså Ca och P. Så du tror inte att det spelar någon roll om kvoten blir 2.6 så länge deras behov är täckta? Det hade jag inte en aning om, trodde att det ALLTID måste ligga på 2.8 för att hästen ska kunna tillgodose sig Mg. :confused:
 
Jag trodde också det men jag har läst andra åsikter här på forumet.

Vill du vara säker kan du ju lägga till foderkrita, det skulle nog jag ha gjort för säkerhets skull. :p

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 396
Senast: Pudlan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp