C-vitamin vid uvi

Philosophia

Trådstartare
Jag misstänker att min valp har uvi och håller som bäst på att få till ett urinprov. Det senare går inte så bra :grin:.

Medan jag väntar på att unga fröken kan behaga kissa samtidigt som jag lyckas krångla in uppsamlingskärlet utan att hon slutar kissar så tänkte jag att jag skulle passa på att köpa c-vitamin till hunden (eftersom jag har sett att det tipsas om det) innan affärerna stänger för jul, med tanke på att veterinären kanske tipsar om det.

Dum fråga kanske, men vad för slags och i vilken form ska det vara i så fall?

Sv: C-vitamin vid uvi

Jag har sett att en del använder vanliga brustabletter men det är det ju sötningsmedel i. Det är väl farligt för hunden (åtminstone vet jag att xylitol är det)?

En knapp tesked har nu samlats in och det behövs lite mer, så nu börjar det bli knappt om tid eftersom jag senast måste vara inne med provet kl. 17 :grin:.

Jag tog första bästa c-brus jag kunde hitta,
har inte tänkt på vad den mer innehåller. :o
Måste kika!!

Hejsan!
Jag har köpt Ester-C 200mg till mina, kommer inte ihåg hur mkt dom kostade men asken är gul och det är tabletter som man ger hela..
Det är för människor men har funkat jättebra att ge till vovvsen:)

Jag brukar köpa askorbinsyra (ren c-vitamin), finns i kryddhyllorna i de flesta affärer. Enkelt att blanda lite pulver i maten och man slipper fundera över sötningsmedel och liknande.

Tack! :) Ester-C verkar inte innehålla något sötningsmedel.

Ester-C är syraneutrel.
Den surgör alltså inte urinen som vanlig ascorbinsyra.

Vid de flesta fall avv UVI vill man surgöra urinen, då bakterierna oftast inte trivs i sur miljö.
Men det finns även bakterier som gillar den sura miljön, och då behöver urinen bli mer basisk. (Krävs odling för att veta säkert.)

På hälsokosten finns tabletter som är kombinerade ascorbinsyra och syraneutral.
Annars är det brustabletter som innehåller mest ren c-vitamin.
500 mg ascorbinsyra/10 kg hund och dag.
Sista dosen efter senaste kvälls/nattkissningen, så urinen är sur under natten.

Tack för tipset! :)

Jag fick tipset om tranbärskapslar av veterinären idag (det var uvi så hon fick penicillin också).

Det var det jag hade i åtanke - att inte alla preparat är verksamma för uvi. Tack, vad bra information! :)

Jag tog första bästa c-brus jag kunde hitta,
har inte tänkt på vad den mer innehåller. :o
Måste kika!!

Veterinären sa att brustabletter inte var att rekommendera eftersom det innehåller så mycket annat som salter av olika slag som inte är bra för hunden.

*KL*
Ett tips för att samla in urin från en tik är att ha en slev med långt skaft. Stick in den under hunden när hon sätter sig för att kissa och ös över i en tom burk. Sedan kan du hälla upp i eventuellt provrör i lugn och ro när du slipper stå och fippla med en studsig hund...

Det kan säkert stämma!
I vårat fall sa vet att det var bra om
vi gav en brustabl. ngn gång då och då,
ett tag efter att Vilja var symptomfri.

Men jag ska helt klart kika efter andra alternativ.
Peppar peppar s¨har vi inte märkt av ngt tecken
på att uvin ska vara tillbaka.
Skönt!

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka