C/Mg-kvoten??

S

snofflan

Hur hög kan ca/mg-kvoten bli utan att det är skadligt?? Har hört att den i alla fall ska komma upp i 2,7 men om man har 3,1 då? Är detta skadligt eller helt ok?
 
Sv: C/Mg-kvoten??

kvoten ska vara MINST 2,7, så det gör inget om den är mycket över..
 
Sv: C/Mg-kvoten??

Ok, tack det var precis det jag undrade över. Antar att det då inte finns nån övre gräns, eller?
 
Sv: C/Mg-kvoten??

nej inte på ca/mg :) sålänge mgbehovet är täckt och calciumet täcker över så gör det inte med extra calcium, dock bör man juh vara försiktig med ca/p kvoten så inte den blir fel..
det är trixigt det där när man ska få till alla värdena..
 
Sv: C/Mg-kvoten??

Jo tack! Kan väl inte mer än instämma. Tack för svaren!
 
Sv: C/Mg-kvoten??

Om kvoten är UNDER 2.7 då? Vad kan då hända?
 
Sv: C/Mg-kvoten??

hmm jag minns inte exakt, är inte hemma nu där jag har min jättefina foderstatuträknare med massa förklaringar.. men jag skulle gissa på att det blir lite samma typ av sak som händer när man ger överskott av magnesium, då blir hästen lätt förgiftad av magnesiumet och "taggar av" i sitt beteende..

men är mg givan normal och det fattas kalcium så är risken stor för att fosforen är hög och tillsammans (normalt mg och p, komb med alldeles för lite Ca) så kan hästen få problem med njursten..

yrt, men du kanske förstår ;)
 
Sv: C/Mg-kvoten??

Jag tror jag förstår hur du menar....

Hans behov av Mg är 10 gr men han får 15 gr, kvoten Ca/Mg blir då 2.0. Jag ger färdigkomponerade mineraler. Kvoten mellan Ca/P är 1.9.

Jag har försökt räkna med hippocampus och där står det att han får onödigt mycket magnesium men att det inte är skadligt därför har jag inte koncentrerat mig på kvoten av Ca/Mg. Visste inte att den var så viktig!
 
Sv: C/Mg-kvoten??

hmm det låter som att du har jättemycket mineraler.. hur stora är behoven från Ca, P och MG och hur mycket ger du av Ca, P och Mg?
 
Sv: C/Mg-kvoten??

Behovet ser ut så här Ca 26.1gr, P 16.3gr och Mg 9.8 gr.

Han får Ca 31gr, P 16.7gr och Mg 15.3gr. Då är allting inräknat hö, kraftfoder och mineraler. Jag har inte fått det att stämma trots att jag räknat fram och tillbaka. Kanske felet är att jag köpt färdigblandade mineraler?
 
Sv: C/Mg-kvoten??

hmm ja, kalciumet täcker över fosforen och det är enbart överskott av magnesium, så din häst löper ingen risk att få problem med njurarna eller några andra mineralrelaterade sjukdomstillstånd (oj vad jag låter kunnig)..

Magnesiumöverskottet kommer bara att göra en sak, och det är att din häst kommer att vara lugn: inte hoppa till för flygande plastpåsar, inte rusa mot hinder eller sådana saker, utan vara lite mer nertaggad utan att förlora energi.. men om du vill ha din häst mer alert och hoppig/hispig så bör du kanske byta mineraler till en sort med mindre Magnesium..
 
Sv: C/Mg-kvoten??

Tack för att du engagerar dig så! Skönt att höra att han inte riskerar att få några sådana sjukdomstillstånd!

Kanske det trots allt inte är så dumt med lite extra magnesium till den här hästen som numera ska vara promenadhäst pga strålbensförändringar, men han har inte fattat det ännu. Han tror fortfarande att han är ungdomen själv (blir 21 år idag) och ska ut på tävlingsbanan vilken dag som helst.
MEN givetvis vill jag inte att han ska må dåligt och riskera att bli förgiftad! Har du något tips på mineraler som inte innehåller så mycket magnesium? Ger Miner vit idag, tyckte jag hade svårt att hitta något som funkade, allting gav för mycket Ca därför blev det vit.
 
Sv: C/Mg-kvoten??

den enda förgiftningen är att hästen blir lugn, och det var några tester som gjort med dubbel dos Mg (dvs eg 19,8 för din häst) och då hade det inte vart något annat än lugnet..

miner vit är bra om man redan har foder med mycket Ca, men i ditt fall verkar det som att Kalciumfosfat skulle passa bra, det innehåller bara Ca och P..
 
Sv: C/Mg-kvoten??

Ja, jag håller med om att det verkar passa bra in. Tittar jag noga på foderstaten så täcks faktiskt Mg-behovet av hö och kraftfoder. Det jag behöver tillsätta är Ca och P (genom Kalciumfosfat) och selén genom att ge tokosel.

Trist att jag köpt en hink med Miner vit alldeles nyligen..... Dessutom har jag kalk kvar i en hink sedan tidigare.......

Om jag nu accepterar att hästen är lugnet själv i fortsättningen, då är väl det viktiga att jag täcker behovet av Ca och P för att undvika njurproblem, eller hur?
 
Sv: C/Mg-kvoten??

Ska ca/p kvoten verkligen vara minst 2,7? Enligt många oberoende källor ligger idealet mellan 1,2 och 1,8, men att kvoten inte skadar och får överstiga 1,8 om man har ett calciumrikt grovfoder.

Som med alla hästfrågor verkar det finnas många olika bud..:angel:
 
Sv: C/Mg-kvoten??

Svarar mig själv, nån som vet hur länge Kr***ts mineraler håller sig?

Jag har ju en hel hink som jag egentligen inte behöver, tänk om jag hade haft lite mer kunskap och räknat lite mera innan jag köpte den.... då hade jag vetat att jag bara behövde komplettera foderstaten med fosfor och selén.
 
Sv: C/Mg-kvoten??

Glöm kvoten! Det har våra fodergurus på SLU gjort, de insåg att den gjorde mer skada än nytta när folk gav sig på det ibland omöjliga jobbet att få ihop den med Ca/P kvoten. Se till att Mg behovet är uppfyllt o nöj dig med det.
PL
 
Sv: C/Mg-kvoten??

mineralhalten i mineralerna håller sig väldigt väldigt länge, vitaminerna försvinner dock efter ca 3-6 månader har jag för mig..
 
Sv: C/Mg-kvoten??

Ok. Själv har jag inte haft några direkta problem med någon utav kvoterna, inte heller att fylla behovet av dom olika mineralämnena men tänkte ändå att det skulle vara bra att veta. Tack för informationen!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
625
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 252
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp