Byter galopp- varför?

finapina

Trådstartare
Hästen har alltid haft lite svårt att fatta rätt galopp i ena varvet.Dock är det problemet borta nu.Men nu byter hen galopp " mitt i galoppen" om ni förstår vad jag menar. Blir också korsgalopp ofta innan hen fått styr på benen ihen.Sällan på volt, mest på rakt spår och ofta på uteritt! Trodde det var jag som orsakade det med min sits men hen gör det med olika ryttare, ibland även under longering.Varför denna obalans ? Spänningar ? Oliksidighet ?Hen är varken ung, gammal eller travare.Är ej tränad på galoppombyten.Teorier mottages gärna.

Jag hade tippat på någon låsning eller annat problem. Det är inte normalt att de helt plötsligt börjar slå om till korsgalopp . (Som dessutom är rätt obekväm för dem) .

Jag skulle nog börja med att kolla upp hästen hos veterinär. Min häst har ibland bytt galopp bak när hon känt av knälederna. Dock kan det också bero på oliksidighet eller vanlig svaghet, men det kan vara bra att kolla om det är något veterinärmedicinskt först.

Skulle också kolla upp hästen. Min har gjort så ibland under enstaka pass - visade sig ha rejäla låsningar i ryggen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 649
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka