F

fnorr

har svârt att fâ bytena att fungera. över bommar blir min häst fôr lâng...han byter om jag rider typ full rulle och om jag har honom mkt,mkt samlad med kandar och helt sluten annars inte men jag gillar inte att det oftast blir sâ mkt krângel runt bytena, dâ min häst dâ lätt blir stressad. han byter alltid om jag tar det very easy men dâ alltid med ett skritt/travpass emellan. han är 9 âr. har ngn erfarenhet av liknande sort, sporthäst ej western

Sv: byten

min är åxå sån kan man säga, och anledningen till att han blir uprörd och stressad är att han inte riktigt orkar sätta under sig så mkt som det krävs (han är lite bekväm av sej, mao)

jobba med styrkan i allt arbete så kommer det att lösa sig med bytena - det är mitt tips.
och traggla inte för länge, utan beröm massor när han har gjort ett rent byte och nöj dej med det

Hästar som "spruttar iväg" efter bytena är ofta inte starka nog. Befäst grundform och backa en ruta eller två, se till att du kan sätta enkla byten utan problem först.
Sen gör man som ryttare ofta för mycket när man ska sätta igång med bytena, man krånglar och rattar så hästen tar i så att den blir ljusblå i ansiktet och benen spretar åt alla håll. Fatta galopp, punkt slut. Att hästen redan galopperar spelar ju faktiskt ingen roll, kolla bara i hagen när de gör byten i varje utan att ens fundera på det.

Hur plättlätt som helst.

Kyra-videoen løste problemet for meg!!!
Sitt om - flyta - byta... eller hva det nå er hun sier...smiler alltid for meg selv når jeg tenker ordene på svensk midt i min norske hverdag... Pass på at galoppen er avslappet nok til at du har tid til å gjøre bevegelsene uten stress!

Hej Blandrastik, jag fick mig ett gott skratt i alla fall när jag läste ditt svar....av mânga olika anledningar har en av hästarna ofta ett ben i varje hörn och man behärskar sig genom att sjunga Sankta Lucia ochsPga fula saker men med snäll röst.

testat att gå med honom över bommarna och visa att det är ok. min häst vägrade gå över bommar förut men jag visade att det var okej och nu går det bra visst slår han i då han inte anstränger sig men då är det bara att försöka igen, mycket klapp och berömm fungerar

Mååånga Sankta Lucia blir det! Och många djupa andetag på en häst som står och hoppar upp och ner på stället! :D

Sist min tränare var här sâ tog vi "tag" i problemet. Han sa ât mig att vara väldigt sträng pâ min linje, alltsâ rida min vâg och inte lâta hästen gena, skjuta ut bogen och sânt. Plus att fortsätta rida och inte lägga av, för det utnyttjar den listiga hästen och sâ lägger han in ett för honom bekvämt travsteg och dâ är han ocksâ säker pâ sin balans! Ville bara tala om det här för nu gâr bytena bra igen( i fall ngn annan har samma problem) Sâ nu byter vi fint igen, tack ni som svarade.

Liknande trådar

Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 490
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar