BYTE FRÅN KROSSAD TILL HEL?

M

mirjada

Nu har jag funderat massor....
Och jag kan inte se nå nackdelar, men det kanske ni kan...

Så här är det...
Min häst får hel havre, krossat korn och betfor som kraftfoder. När jag fixar maten så häller jag ner alla dessa grejer i en hink och så får det "svälla" tillsammans. Det jag har märkt är att den krossade kornet blir som en kletig smörja så dels är jag lite rädd för typ foderpackningar i munnen och så känns det nog inte så kul för hästen att få i munnen så jag har börjat fundera på om jag kanske skulle byta från krossat korn till hel korn. Jag har ingen egen kross så krnet jag köper nu är krossat så ur närings synpunkt borde det helt klart vara bättre med hel korn. Jag vet att den är för hård att ge torr, men den ska ju ner i varmt vatten med havren och betforn iaf så den blir ju stöpt.
Är det någon som vet hur länge hel korn måste stå för att bli tillräckligt mjuk för att hästen ska kunna tugga i sig den?

Jag vill ha era tankar och synpunkter...
Ska jag byta eller inte?
Vad kan ni se för nackdelar och fördelar med att gå över på hel korn?
 
Jag gör så här att betforen kommer längst ner i hinken
på med vattnet.
När jag har ridit färdig så häller jag krosskornet
över o då blir kornet ingen kladdig röra som du säger.
Det tycker jag fungerar bra.
 
Tyverr så står maten till min häst ganska länge (ca 8-9tim) så bildar det krossade kornet ett slemmigt "lock" över betforn som sedan klibbas fast i krubban när fodret hamnar i krubban.

Satt nyss och läste ett examens arbete på SLU. Det var om mat tider för hästar som åt krossad och hel havre. Man vill ju ha så lång mat tid som möjligt åt hästarna och i denna studie kom man fram till att det tog längst tid att äta 1kg hel havre och att hästarna tuggade hel havre mycket fler gånger än krossad...
Borde det då inte vara samma sak med korn?
 
Ja det är säkert rätt att hel havre tar längre tid att ätas upp en krossat.
Ger min lite havre till lunch o det tuggar hon på jätte länge tycker jag.
Dock vet jag ingeting om blötläggning av hel korn.
 
Jag fodrar helst med krossad korn. Har aldrig märkt att det blir kletigt el gegigt på ngt vis. Jag lägger allt i hinken samtidigt: betfor längst ner, lusern sedan kornet.

Nu har jag för tillfället gått över till hel korn. Får helt enkelt inte tag i krossat. Tycker att det fungerar hyffsat att hälla på kokande vatten i ngn timme innan. Det enda skillnaden jag märker är att jag får fodra med mer helt korn än krossat. Ser att det kommer ut mycket hela korn bakvägen så det är nog lite hårt ändå tror jag.

Jag ska så fort som det går forsätta med krossat tycker inte jag får samma effekt som med hel.
 
Korn ska alltid ges krossat till hästar då de inte kan tillgodogöra sig näringen annars. (kornet är för hårt).
 
Har du nån gång gett din häst hel havre?
Kom det ut mycket helt av det?
Har du någon koll på vad kornet väger/Liter?
_____________________________________________________
Min häst får som sagt hel havre och inte ett korn hittar jag i bajset. Jag ska testa med hel korn nästa gång jag beställer foder tror jag... Jag kan ju alltig gå tillbaka på krossat om det är så att det inte fungerar...
 
Hel havre är inga problem.

Om jag nu inte minns fel så är 1 l helt korn ca 0,8 kg.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 759
Senast: Bee
·
Samhälle Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
14 124
Senast: hastflicka
·
Hästvård Varning gnällinlägg... Alltså jag börjar undra om jag krossat massa speglar eller vad jag gjort för ont!! Kommer ut till stallet idag...
Svar
18
· Visningar
3 818
Senast: super
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 673
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp