Byte från hösilage till hö

Skruttan

Trådstartare
Under hur lång tid bör byte från hösilage till hö vara? Pållan får bara hösilage just nu och i nya stallet har de bara hö.

// :bump:
 
Nu är jag ingen expert men min uppfattning är att det tar längre tid för hästen att vänja sig från hö till ensilage än tvärt om. Jag håller på med en vänjning till dels mer hö och mindre ensilage samt byte av hösort och det kör jag under en 3 veckors period där varje vecka innebär mer av det nya höet och mindre av det gamla och där vecka 1&2 innebär en neddragning av ensilaget till en nivå och v 3 till ytterligare en nivå. Men min häst är känslig så jag vill ta det lugnt och efter en vecka går allt bra.
Så 3 veckor är mitt tips men jag är en lekman på området, kanske 2 räcker?
 
När jag köpte min häst åt hon hösilage, och enligt dåvarande ägaren gick det bra att bara byta rakt av till hö, vilket vi gjorde. det gick bra, men jag kan tänka mig att hästarna kan bli lite misstänksamma och även uttorkade om de inte börjar dricka mera.

jag skulle ta det succesivt över iallafall 2v om jag hade gjort det nu.
 
Om man ser det rent utifrån ett foderbyte, så bör de ske i samma takt som med övrigt foder. Dvs man slussar och blandar ut tills hästen har kommit över till det foder man tänker fortsätta med.

Att byta från hösilage till hö är en snabbare byte, än om du skulle ha gjort omvändt. I princip kan man byta från ena dagen till den andra, men då har man inte tagit hänsyn till själva bytet i sig och det bör man göra. Men du hade nog blivit tvungen till en längre invänjning från hö till hösilage, än tvärtom.
 
Tack för råden. Normalt brukar jag ha ett par veckors övergång vid foderbyte.
Skönt att höra det är bättre att byta från hösilage till hö, pga vissa orsaker kommer jag att byta stall ganska snart och har ju inte möjlighet att ta med mig hösilage mer än får några få dagar. Ska hämta hö från nya stallet också, men övergången blir nog bara under en vecka.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Lejd
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
514
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp