Byte av tjänster Gratis stallplats mot mockning

V

Vildvittran

Vi har fått en förfrågan om vi vill hyra ut en stallplats till hösten.
I stället för att ta betalt tänkte vi erbjuda kallhyran mot mockning.
Vi har 4 egna hästar. Hur många boxar per dag hade du själv tyckt var själigt att mocka mot "Gratis" kallhyra i ett stall som är nytt, med box på 12 kvm , duschspilta med kall/varmvatten? Där in och utsläpp ingår alla dagar och fodring 3 ggr dag?
Tacksam för snabba svar.
Eller vad har ni för erfarenheter. Detta byte skall inte kännas utnyttjande.

Sv: Byte av tjänster Gratis stallplats mot mockning

5-6 dagar i veckan. skönt att vara ledig ibland. sen att man kanske byter lite med dagarna när man ska bort osv..

ca 4 dagar i veckan, med tanke på att det ändå tar nästan en timme att mocka och strö fyra stora boxar samt sopa och göra fint efteråt.

Beror helt på vad det är för strö som används och hur det ser ut hos er (t.ex. container som inte är nergrävd som man till slut måste lyfta upp kärran i eller vanlig gödselstack som är lätt att tippa kärran i)
Sen beror det ju också på hur gärna man vill stå där..
Och vad en liknande stallplats kostar. En rätt normal kallhyra ligger på ca 1000-1500:- häromkring och då hade jag kunnat tänka mig mocka max 4 dagar i veckan om ni har torv och det är ett riktigt bra stall. Har ni t.ex. halm tar det 5 ggr så lång tid och blir betydligt mer jobb så då hade jag inte kunnat tänka mig mocka lika många dagar.

Om det är ni som sköter in och utsläpp + fodringar alla dagar så tycker jag nog att det är ok att den sköter mockningen alla dagar. Sedan kan ni ju komma överrens om att ni kanske är borta ngn helg och den sköter då allt och om den är borta ngn helg så sköter ni allt.

Då utgår jag från att ni har bädd så mockningen inte är så betungande igentligen och att man får strö nytt en gång i veckan...

ca 4 dagar i veckan, med tanke på att det ändå tar nästan en timme att mocka och strö fyra stora boxar samt sopa och göra fint efteråt.

Håller med, det hade jag tyckt var skäligt. max fyra dagar. Här i östergötland ligger en typisk kallhyra på 600-700 kronor/månad, så 4 boxar plus sin egen att mocka 4 dagar i veckan är relativt mycket som jag ser det, tids och engagemangsmässigt.

tack för alla svar, jag vill gärna ha fler! Ströet kommer att vara två spån boxar och två halm.

Som jämförelse; i förra stallet jag stod kunde man få hjälp enstaka gånger med mockning (om man tex. blev sjuk) och då tog de 25:-/gång & häst för det.

I mitt nuvarande stall tar man 500:-/mån & häst för mockning.

Om JAG skulle betala av ca 1000:-/månad i mockning så skulle jag mocka åt 4 st hästar MAX 3 ggr/vecka.

Har den som vill hyra sagt något om att den är intresserad av att "jobba" av stallhyran ? Tror tex inte det är många som jobbar heltid som överhuvudtaget är intresserade av att mocka mer än sin egen box på vardagkvällarna, det är svårt nog att få tiden att räcka till att ha häst ändå om man heltidsarbetar då betalar man hellre sin stallhyra i pengar (och betalar tom gärna någon annan för att sköta mockningen för att få mer tid till hästen).

Jag tycker nog att man kan mocka 5-6 dagar i veckan. Fyra boxar pluss min egen (mocka strö sopa) bör man ju klara av under timman. Annars får man nog lära sig att mocka snabbare utan att slarva förstås:grin::crazy:

Jag skulle kunna tänka mig att mocka 3-4 andra boxar 5 dagar i veckan mot fri kallhyra. Under förutsättning att det kan vara lite rörligt dvs. om jag åker bort kortare perioder, så måste jag inte nödvändigtvis fixa någon som tar "mina" mock dagar ist. kan jag ta igen det innan och efter ledigheten alt. betala för de dagarna. + att jag kan mocka på mitt sätt, självklart ska det vara rent och mjukt, men alla mockar olika och jag har tidigare varit med om vildsinta diskutioner om hur det skall göras och framför allt när. :crazy:
Som hästägare tycker jag att fri kallhyra mot mockning är ett bra byte, beroende på vad kallhyran kostar förstås.
Som stallägare så skulle det under nuvarande situation vara en ren brakförlust.

Jag tycker nog att man kan mocka 5-6 dagar i veckan. Fyra boxar pluss min egen (mocka strö sopa) bör man ju klara av under timman. Annars får man nog lära sig att mocka snabbare utan att slarva förstås:grin::crazy:

Tja... Jag mockar EXTREMT noggrant och långsamt. Det tar minst 30 minuter varje gång (för 1 box). Mest för att jag har en häst som rör till det ganska ordentligt. Men om jag då skulle mocka snabbt så skulle jag i princip få ta ut halva boxen varje dag - och vad skulle det kosta?

Arbetade i ett stall där de tyckte att jag mockade lite ångsamt (vilket jag gör, eftersom jag inte kan fuska eller kasta ut rent strö) men sen när jag slutade så fick de en som visserligen mockade fortare men dessutom förbrukade DUBBELT så mycket strö. Vet inte vilket som blir billigare i längden. :laugh:

Men jag håller med Gylle till fullo; Tror tex inte det är många som jobbar heltid som överhuvudtaget är intresserade av att mocka mer än sin egen box på vardagkvällarna, det är svårt nog att få tiden att räcka till att ha häst ändå om man heltidsarbetar då betalar man hellre sin stallhyra i pengar

Hej!
Jag har mockat åt fyra hästar fem dagar i veckan mot gratis kallhyra för en av mina egna hästar (värde 1000 kr, då ingår ut- och insläpp i ett nybbyggt fint stall). Tycker det har kännts helt ok. Halmboxar (bädd) som sammanlagt tagit mig ca 30-45 min att mocka beroende på årsid.

Det är svårt att säga, beror säkert på vart i landet uppstallningen är och vad själva boxplatsen kan vara värd i pengar per månad. Här kostar de flesta boxplatser ca 700 kr/mån inkl. ut/insläpp och fodringar.

Man kan ju göra en jämförelse med vad man tycker är skäligt att betala per timme för att någon skulle jobba i stallet. Ex. jag tjänar
50 kr/timmen , nu har just Jag gratis boxplats men man skulle kunna jämföra och säga att det kanske tar 1 timme att mocka de 4 boxarna, strö och sopa. För att komma upp i summan t.ex. 700 kr/mån så kan man dela

700
________ = 14 arbetstimmar/månad
50

Dvs. jag tycker här att i utbyte så skulle jag kunna tänka mig att få gratis boxplats mot att jag mockade 3-4 dagar i veckan.

Betalar hellre än att mocka! När jag hyr in mig i ett stall vill jag köpa mig bekvämlighet så att säga! :)

Jag mockar EXTREMT noggrant och långsamt. Det tar minst 30 minuter varje gång (för 1 box). [/I]

:eek: när jag hade häst fixade jag hela stallet, dvs 3 boxar (mockning, strö, vattenspannar, foder) och tog in 3 hästar, på 30min +/- 5-10min. Ja, jag kunde hinna med detta på 20min om jag hade riktigt bråttom, UTAN att jag för den delen mockade slarvigt.

Till TS: som blivande students hade jag kunnat tänka mig att mocka 7dagar i veckan OM jag sen fick hjälp de ggr jag inte kan. Dvs, kanske 4-5ggr/v för kallhyran och sen övriga ggr som tjänster/gentjänster

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 703
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama