Byte av kraftfoder

aida

Trådstartare
Pga extremt obefintlig planering och minimal tankeverksamhet så lyckades jag glömma att köpa kraftfoder innan påskhelgen. Jag har fodrat med Salsa xtramix och det gick inte att få tag på idag (röd dag... nähä? :grin: blir så trött på mig själv)
Så jag körde till EKO som var det enda som var öppet här i närheten och där hade de Hippos sortiment, så jag köpte det mest likvärdiga, Hippo Grow Alfa.
Näringsinnehållet skilljer enligt nedan

Salsa
10,6 MJ
Smb rp 120gr

Hippo
10,0 MJ
Smb rp 135gr

Och det skilljer en del i sammansättning... Nu till frågan, mitt sto är högdräktigt (ska föla vilken dag som helst) Hur snabbt törs jag slussa in detta nya foder?
Mitt hö är bra och hon har fått strax under ett kg/dag av salsan...

Sv: Byte av kraftfoder

Jag skulle nog ge hästen fri tillgång på hö och inte slussa in nytt utan vänta tills det är öppet så att du kan köpa hennes vanliga foder och då återinföra det gradvis.

Om du ändå vill slussa in ett nytt foder (du har ju ändå köpt det och det är pengar det med) så skulle jag börja med en näve om dagen bara och öka försiktigt. Jag är nog lite för försiktigt med att introducera nya kraftfoder men jag brukar öka en näve i veckan ungefär.

Tack för ditt svar!

Fritt med hö har hon redan, jag har gett henne av det nya fodret nu i två dagar, ca 0,3kg. Jag åker och köper hennes vanliga mat på tisdag när min vanliga foderbutik öppnar igen, så att jag kan blanda. Sen funderar jag på att byta ändå, då det är högre kvot i detta foder och hon ska ju snart ge di till en fölunge.

Tack för ditt svar!

Fritt med hö har hon redan, jag har gett henne av det nya fodret nu i två dagar, ca 0,3kg. Jag åker och köper hennes vanliga mat på tisdag när min vanliga foderbutik öppnar igen, så att jag kan blanda. Sen funderar jag på att byta ändå, då det är högre kvot i detta foder och hon ska ju snart ge di till en fölunge.

Tänkte precis skriva det, Alfan har ju högre smrp, (nu vet jag inte värderna på ditt höt men :p ) :)

Ja det är ju det bästa så klart, jag uppfattade det som att du hade helt slut på ditt vanliga. Lycka till med sto och föl!

Med ett högdräktigt sto skulle jag inte chansat och bytt kraftfoder, och imorgon förmodar jag att du kan få tag i rätt sort.
Men annars skulle jag kollat på vad de innehåller, och ökat lite snabbare om de var hyfsat lika. Många kraftfoder innehåller ju ungefär samma ingredienser som havre, korn, vetekli, lucern osv.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka