Byte av foderstat under en månad (bete fast med motion)?!

Elisha

Trådstartare
På torsdag 29 juni flyttar min häst till ett annat stall, hon ska endast stå där en månad, sen flyttar vi tillbaks till nuvarande stall. Hon ska stå i en mkt bra gräshage, men kommer vara inne på nätterna, jag kommer fortfarande rida som vanligt.

Hennes foderstat nu:
10 kg analyserat hösilage
3 kg krafft grund
1,5 kg lusernpellets (mätt i torrt, sen blöter jag givetvis!)
mineraler, vitaminer och morötter.

Hagen hon står i nu är liten men har mkt gräs för sin storlek.
Det är en stor häst på 164 cm, hon är nätt och ädel i modellen och blir inte fet när hon står på mkt bete.

I stallet där hon ska flytta till ingår havre, betfor och mineraler (och såklart hösilage!) i hyran och jag vet inte hur jag ska göra med foderstaten för om hon ska stå kvar på samma foderstat måste jag själv köpa in väldigt mkt krafft grund, 3*30=90, dvs 90 kg krafft grund kommer gå åt på en månad.

Har ni något tips vad jag kan göra? Kanske kompromissa lite, hon står kvar på krafft men kanske bara 1 kg, och istället får hon havre och/eller betfor?

Efter en månad när hon flyttar tillbaks till nuvarande stall kommer hon gå på den foderstaten som jag skrev.

Ska jag ha kvar eller ta bort lusernen, eller minska ner?

VILL HA SNABBA TIPS!! Tack :p :)
 
Senast ändrad:
Sv: Byte av foderstat under en månad (bete fast med motion)?!

Jag tycker du ska se till att hon får så lik mat som möjligt. Det är ju bara en månad o det är knappt lönt att ändra i foderstaten. Det blir tre säckar du får köpa, det är väl inte hela världen kanske. Vem köper grunden i vanliga fall. Någon måste ju göra det så om du gör det själv en månad e väl ok. Ensilaget i det nya stallet kan ju vara mkt annorlunda mot det ni har i ert vanliga stall så frågan är hur du ska göra med det? Det funkar ju inte att ta med ensilage för en månad...
 
Sv: Byte av foderstat under en månad (bete fast med motion)?!

krafft grund ingår ju i stallhyran så det är personalen som köper in de.
 
Sv: Byte av foderstat under en månad (bete fast med motion)?!

Faller hon ur om hon inte kraftfoder? Gräs och fri tillgång på hösilage räcker kanske?
 
Sv: Byte av foderstat under en månad (bete fast med motion)?!

Jag vet inte för hon har alltid gått på kraftfoder :d Men hon behöver väl kraftfoder eftersom jag fortfarande ska rida? :p :bow:
 
Sv: Byte av foderstat under en månad (bete fast med motion)?!

*raderaaaaat*
 
Sv: Byte av foderstat under en månad (bete fast med motion)?!

Ska du betala stallhyran? Annars har du ju pengar till Krafften där. Ska du betala borde du ju kunna få med dig.
 
Sv: Byte av foderstat under en månad (bete fast med motion)?!

Det framgår inte hur mycket du rider och hur hårt, men om man ska tro på SLU:s experter (Christina Planck & Co) så klarar sig många fritidshästar på bara grovfoder om de får sådant av bra kvalitet och i tillräcklig mängd. Jag skulle minska ned på både hösilage och kraftfoder.

Min häst hålls under ungefär samma förutsättningar som din kommer att ha. Om vi tar honom som exempel: Lättfödd, welsh/hbl, ca 155 cm, ca 550 kg, "normalt arbete" och går i gräshage ca kl 08-19. Innan gräshagen fick han 13 kg hösilage (bra värden), 1 kg Hippo Cool, mineraler. Nu 2-3 kg hösilage 0,5 kg Hippo och mineraler. Han har definitivt inte blivit vare sig smalare eller slöare på det, snarare tvärtom.

Med andra ord tror jag att det räcker om du ger hösilage på kvällen, kanske en tuss på morgonen och typ hälften så mycket kraftfoder. Hästar pillar i sig mycket av både energi och protein när de går på bra bete. Naturligtvis måste du vara uppmärksam på om hästen förändras - faller ur eller blir slö.
 
Sv: Byte av foderstat under en månad (bete fast med motion)?!

Jag skulle ha kvar samma fodermedel men ev minska på mängden. Anledningen till at jag skulle ha kvar samma foder är att det tar tid för magen att ställa om sig till nytt foder. På grund av att du byter grovfoder (hösilage?!) så skulle jag också ge något som stabiliserar magen och tarmen, t ex foderjäst, både under tiden hästen är på det tillfälliga stället och sedan 1-2 veckor till efter hemkomst.
 
Sv: Byte av foderstat under en månad (bete fast med motion)?!

min häst är ett 9-årigt stå, svårfödd, 164 cm, väger väl 550-600 kg ungefär, rids normalt-hårt arbete och går ute i stor gräshage mellan 8-17..:angel:
 
Sv: Byte av foderstat under en månad (bete fast med motion)?!

Min häst kommer att få 2 kg krafft om dan (förut fick hon 3), hösilage på kvällen och mineraler och havre, (endast 0,5 kg). Då lir det ca. 2 krafft "påsar" jag måste köpa bara.. :) Tror ni att det blir bra? Eller ska jag kanske struna i havren? Tänkte bara så hon får i sig tillräckligt mycket energi eftersom jag fortfarande kommer rida, dock inte lika "hårt", kommer rida mkt ut..

Föresten..

Kan man köpa foderjäst på vanliga ridsportaffärer t.ex. granngården? :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 824
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 992
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp