Byta ut havren?

Snuffsan

Trådstartare
Men i så fall mot vad? Ponny som behöver mer energi eftersom han tränas mycket, men som ändå får för mycket mage.

Jag vill alltså ha mera energi och mindre fett.

Förslag?
 
Fibergi Elit, är ett förslag
Innehåller 12,5 MJ, Super G'n innehåller ännu mer, 13,4 MJ.
 
Derby! Ett galoppfoder!
Behövs inte mkt för att få fart på hästarna!!!
Fodret "går ut" till musklerna och ger energi där, inte upp till huvudet!
 
Derby? Vad är det för tillverkare på det?
Och var köper du det?

Du vet ju vilken köttbulle det är jag vill ha det till. :angel:
 
Det svåra är ju att det är Mj (energin) som även gör hästar feta.

Jag hade testat att sänka maten och ge mer vitaminer för att se om det piggat upp ponnyn.
 
Han är inte fet. Och inte slö heller. Han tränas och tävlas ganska hårt och behöver extra energin. Men han har lätt att lägg på mage (det är en "kraftig modell" b-ponny), och det vill jag undvika.


Men fet och slö kan man inte kalla honom. :)
 
Det svåra är ju att det är Mj (energin) som även gör hästar feta.

Precis! Det är därför jag behöver tips.

Han får sina vitaminer. Han är så känslig nu i pälssättningstid, så det passas ordentligt.

Han är som sagt inte slö. Jag vill bara ha fram den där lilla extra växeln. :)
 
Vet inte vad det är för tillverkare :o. Jag köper det på Hummlemölla kvarn i Åstorp, men jag tror att även andra fodersäljare har fodret.

Har tipsat andra i klubben om det när de hade "sega" hästar, och de fick respons direkt på hästarna!.

Själv fodrar jag lite inför tävling, och jag beöver inte ge mkt!

Ja den lille köttbulle skulle behöva lite mer eld i baken :D så mini slipper jobba så mkt!
 
Hippoalfa är bar på bukiga ponnyer med mage. Inne¨håller massor av proteinr som får musklerna att växa och magen att se mindre ut.
energi är för övrigt samma sak som fett så vill man ha det ena får man det andra på köpet ;)
Vill man ha me energi i pållen så träna mer sällan, gärna varannan dag och blås ur va 14:nde dag, då får man superkondis och ork.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Kristall10
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 149
Senast: linlar1
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 776
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp