Byta ut Crown Arwen - samma passning för hästen men större säte för ryttaren?

L

lasseman

Jag har en dressyrsadel Crown Arwen som är väl utprovad och passar min häst bra. Hästen har haft en del ryggproblem men de är nu nästan borta, en rygghäst förblir förstås alltid lite extra känslig men hon har inte ont. Hon går med luftstoppade paneler och det funkar bra. Sadeln har jag ridit i ett par år men jag har fått mer och mer problem med min ländrygg. Jag har inte kopplat det till sadeln men igår sa min tränare att hon tyckte jag satt som om sadeln låg i framvikt, dvs jag hamnar lite långt bak och bäckenet tippar lite framåt. Jag har gått upp lite i vikt - max 5 kg men det kanske kan göra skillnad (att min rumpa inte riktigt får plats nu). Sadeln är 17.5 tum, så jag tycker jag borde få plats (är 180 lång väger ca 73 kg). Dessutom har hästen fått mkt mer rörelse och det kan förstås också påverka att det blir mer slitsamt för min kropp att kompensera i en sadel som inte är optimal för mig. Sedan vet jag att jag rent generellt behöver arbeta med min sits men det är en lång process...

Det känns som alltid SKITDRYGT att dra igång sadelletandet och tänkte jag kanske kunde få lite tips här. Hästen har ganska rak rygg och är lite spolformad, får gärna en stor kagge när hon går upp lite i vikt så sadlar har en tendens att åka fram.

Har ni någon idé om en sadel som kan passa. Alltså som har ungefär samma egenskaper för hästen som Crown Arwen men som har ordentlig plats för min rumpa ;) Lägger några bilder som är otäckt avslöjande avseende bristerna i min sits... men där våra svaga punkter blir rätt tydliga... Ni behöver alltså inte ödsla tid på att ge mig sitsråd utan ös på angående sadeln;)

wirdby
[/URL][/IMG]

wirdby
[/URL][/IMG]

wirdby
[/URL][/IMG]
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 252
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 007
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 443
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp