Byta torrfoder?

Winni

Trådstartare
Jag fick min katt när hon var vuxen och då åt hon Eukanuba. Hon är en stor katt, 50/50 Maine Coon, Ragdoll och foderkulorna är små så det gjorde att hon mest svalde utan att tugga. Ibland när hon var extra sugen och tog flera hela stora ”tuggor” kunde hon direkt spy upp allt igen.

Så jag gick över till Royal Canin Maine Coon och hon började tugga maten bättre i alla fall och dessutom tycker hon om det också. Men så fick jag några gratis prov påsar av Purina Pro Plan Delicate sensitive på Granngården och det blev hon som galen i :d Just nu äter hon sitt gamla vanliga foder och har den nya i en liten liten skål bredvid. Fast den står ofta tom, eftersom hon tar det först. Hon verkar funka bra på det också, fast jag tycker att hon bajsar väldigt lite av det och gult.

Men vad tycker ni om fodren? Jag tycker det är så himla svårt att läsa och jämföra foderinnehåll, så jag vet inte vem som är bäst. Är den så bra, som hon tycker att den smakar, så att det kan vara ide att gå över till den? :confused:
 
Sv: Byta torrfoder?

Jag skulle nog ha kvar det gamla fodret om hon är fin i hullet, har bra avföring och verkar må bra av det. Att hon gillar det nya fodret behöver inte betyda att det är bättre, tycker snarare att det är bra att katten inte kastar sig över maten. Min katt blir exempelvis tokig när han får "skitmat" mer spannmål och socker, antagligen för att det är godare, men inte sjutton är det bättre för honom.
 
Sv: Byta torrfoder?

Ja jag är lite inne på att köra vidare på det gamla fodret, det känns lite tryggare eftersom hon funkat så bra på det. Hon har inte fått av det nya fodret sedan den tog slut och det var för ca 1 vecka sedan eller något. Men nu innan hon äter sitter hon och blänger i skålen och tittar på mig, så helt plötsligt har det gamla goda fodret blivit ett nödfoder :p

Blev bara lite fundersam om det nya fodret kanske var bättre och byta över till det, men det kanske det inte är så då kör jag på det gamla även om hon nu verkar ha tappat aptiten lite för den. Vem vill äta knäckebröd om man kan få färsk fralla liksom :cool: :rofl:
 
Sv: Byta torrfoder?

Man ska inte byta foder på katter om man verkligen inte har någon orsak till det eftersom dem har väldigt känsliga magar & tarmar.
 
Sv: Byta torrfoder?

Jo katter har känsliga magar!

Nej. Vad har du för vetenskapliga belägg för det? Ensidig kost ger känsliga magar, men är katterna vana vid varierad kost redan från början är det inga problem.

Men foderproducenter lever ju på att få kattägare att tro att deras katter mår bäst av att bara äta ett slags foder (deras såklart).
 
Sv: Byta torrfoder?

Kan du inte testa blanda fodret då? Det nya fodret har väl mindre kulor kan jag tänka mig så det lär trilla ner i botten, men då måste hon ju äta upp MC-kulorna för att komma ner till det goda, om hon inte är smart och flyttar på allt vill säga...
Du kanske får börja med dagsportioner som är blandade för annars kommer det väl ta några dagar om du fyller hela matskålen..?

Jag har fått några provpåsar med Bozita Feline Large som är lika stora som RC Maine Coon tror jag, det tycker mina katter är sååå smaskens trots att de äter RC Maine Coon Kitten som i och för sig är godare än RC Kitten. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 555
Senast: Sofie.S
·
Övr. Katt Vi tog över varan katt i varas och har fortsatt med den mat han at da men vill gärna byta sort. Han har ätit Royal Canin Sensitiv men vi...
Svar
11
· Visningar
2 286
Senast: turbofling
·
Katthälsa Idag äter min katt Caesar, Royal Canin Sterilised. Han har hos tidigare ägaren och även hos mig innan han blev kastrerad ätit Royal...
2
Svar
25
· Visningar
7 458
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mat till (små)barn
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp