Lupin
Trådstartare
Sv: Byta till pelletspanna?
Oj, borrar man så djupt? Jag trodde man grävde upp och la slingor nån meter ner, under tjälen så att säga. I vilket fall som helst så låter det som att trädgården blir helt fördärvad.
Åhjo.. det beror helt på vilken panna du har!
Vi hade vedpanna förut och det systemet drog mer el än vad vår jordvärmepanna gör! Vi satte in jordvärme i höstas och vedpannan var från 90-talet.. Våra elräkningar var mycket högre förra vintern ca 1000 kr i månaden extra mot denna vintern och den här vintern har varit mycket kallare i längre period!
Nu har vi ju turen att den inte gått igång på elpatron än då vi inte fått någon tjäle i marken!
Jag skulle satsa på ett system som intre kräver en massa passning och lyftande! Varför ska man köpa sig jobb liksom?
FUnderat över jordvärme?
Och även om tomten består av sand så borde det ju finnas berggrund under för bergvärme? Man borrar ju inte bara några meter utan närmare 200 meter!
Har ni kollat upp detta ordentligt?
Dessutom ökar ju huset mer i värde av en bergvärmealäggning än av en pelletsbränare!
Oj, borrar man så djupt? Jag trodde man grävde upp och la slingor nån meter ner, under tjälen så att säga. I vilket fall som helst så låter det som att trädgården blir helt fördärvad.