Byta till pelletspanna?

Sv: Byta till pelletspanna?

Åhjo.. det beror helt på vilken panna du har!

Vi hade vedpanna förut och det systemet drog mer el än vad vår jordvärmepanna gör! Vi satte in jordvärme i höstas och vedpannan var från 90-talet.. Våra elräkningar var mycket högre förra vintern ca 1000 kr i månaden extra mot denna vintern och den här vintern har varit mycket kallare i längre period!

Nu har vi ju turen att den inte gått igång på elpatron än då vi inte fått någon tjäle i marken!

Jag skulle satsa på ett system som intre kräver en massa passning och lyftande! Varför ska man köpa sig jobb liksom?
FUnderat över jordvärme?
Och även om tomten består av sand så borde det ju finnas berggrund under för bergvärme? Man borrar ju inte bara några meter utan närmare 200 meter!
Har ni kollat upp detta ordentligt?
Dessutom ökar ju huset mer i värde av en bergvärmealäggning än av en pelletsbränare!

Oj, borrar man så djupt? :eek: Jag trodde man grävde upp och la slingor nån meter ner, under tjälen så att säga. I vilket fall som helst så låter det som att trädgården blir helt fördärvad. :crazy:

När vi köpte huset vårat 2005 så monterade vi in en Baxi multiheat :

http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=10&Kategori=4&Produkttyp=1

Jag är väldigt väldigt nöjd med pelletseldning, behöver inte fylla på ofta alls.

Visst pellets är inte billigt, det ska man komma ihåg.

Vi beställer från Stora Enso och köper 5 pallar på samma gång , betalar då 2200kr / pall med småsäck: (förlåt om man inte får länka förresten.. ta bort länken isf)

http://pellets.storaenso.com/Product/ProductTemplate.aspx?menuId=62&path=78

Som sagt vi gör i stort sett inget annat på hela säsongen (från okt-nov till mars-april) än att fylla på pellets i förrådet.

Men som sagt, det är ju olika på brännare och "riktiga" pannor .

Våran panna har dessutom lambda så den ställer in allt själv, behöver aldrig bry oss ang. kvalitè etc. på pellets, det sköter den själv.

Så om du ska byta till pellets så kan jag verkligen tipsa om att köpa från Baxi och få en riktig panna på en gång, visst den är inte gratis men det är klart värt det.

*kl*

För hur stora hus krävs det eg en pall pellets i månaden? Kostnaden för en pall per månad är ju mer än jag har i elräkning per månad tror jag, även vintertid. :confused: Mitt hus är bara 83 kvm i dagsläget, med lika stor källare (och jag har element där nere som står på) och jag planerar att inreda vinden.

Mitt hus är 125 kvm + 119 kvm källare. Det går åt en pall i månaden, lite mer när det är riktigt kallt. Det beror ju också på hur välisolerat det är, mitt är uruselt isolerat på hela söderväggen.

Jag har sett på en del andra forum och uträkningar att man i snitt gör åt 2-3 säckar/ dygn under vintermånaderna. Sen varierar det ju klart på hur stort hus man har, hur varmt man vill ha och hur mycket huset läcker..

Kompisen har gjort åt ca 2 säckar/dygn i December, ca 90kvm med källare och isolerad vind. Ca 20-21grader varmt.
Pallarna ligger på ca 2500kr st men sen kan man få ner priset några hundralappar om man köper flera på en gång.

Jag räknade på att installera brännare och sen köpa pellets vs. köpa LVVP och det gick mycket snabbare på + med LVVP även om jag köper den i Sverige och då betalar dubbelt mot vad jag tänkt.
Nackdelen med pellets är ju att man får antingen en stor utgift/år eller flera mindre men kännbara om man köper pallarna styckvis.

Tror det är 56 säckar á 16kg/pall.

*kl*

TACK för alla svar! :) Ju mer jag får reda på desto sämre verkar pellets vara som uppvärmningsalternativ. Jag tror faktiskt att min LVVP får hänga med ett tag till och så ska jag komplettera den som IVT-servicesnubben föreslog, när han var här för ett par månader sedan och lagade den. Dvs ta bort expansionskärlet på vinden och installera acktank och varvattenberedare (nere i källaren/pannrummet) så att jag kan utnyttja varmvattnet på ett mer optimalt sätt.

Jag har ju dessutom braskamin i täljsten i storarummet och har upptäckt typ nu att det funkar alldeles utmärkt att elda med värmeloggs/briketter och att det är väldigt effektivt jmf med ved. Har alltid fått höra, på nära håll, att man inte kan elda med loggs i braskaminen och att det är svårt att få fyr på dem, men det stämmer inte alls. Superlätt att få fjutt och de brinner hur bra som helst. :) Så jag fortsätter nog ett tag till med kombinationen LVVP och braskamin tills vidare.

Jag har ju dessutom braskamin i täljsten i storarummet och har upptäckt typ nu att det funkar alldeles utmärkt att elda med värmeloggs/briketter och att det är väldigt effektivt jmf med ved.

Men sådana borde vara mycket dyrare än ved, eller?

Själv har jag sneglat på någon slags stora sammanpressade klumpar (briketter kanske?) i butiken när jag inte haft så mycket ved att elda med i kakelugnen. Men dels har priset avskräckt mig; dels har jag läst att kakelugnen kan ta skada av briketter som innehåller så mycket mer energi och därmed utvecklar mer värme.

Jag tycker du gör rätt.

Dessutom borde den utgiften på att komplettera med ack tankar och vvb inte vara så stor då inget av det kostar några enorma summor, även om man köper nytt.

De låter inte rätt i mina öron
Du får nog skriva vilken panna och vad du haft för saker som "dragit el" för en värmepump som ger 10kw värme tar om jag inte minns helt fel ca 2-4kw el

Och samma (10kw)pelletspanna borde inte ta mer stöm än max 0,5kw

Det gör man för jordvärme, drar slingor i marken en meter ned, men då det är ca 400m slang som ska grävas i en slinga med en meters mellanrum så krävs ju rätt mycket mark.. Bergvärme borrar man som en djup brunn rätt ner i marken så det blir inte större påverkan än ett litet hål som går rätt ner!

Lillkillen: Jag minns inte märket på pannan nu, den ligger ute på skrothögen som är igensnöad men då det fanns flera cirkulationspumpar som drog runt både till elementen i huset och upp till ackumulatortanken så drog den ström som sjutton! Vi trodde inte heller det kunde stämma först.. vi trodde det var något som tjuvdrog el någonstans ifrån eftersom det gick så mycket el här trots vedeldning men när vedpannan åkte ut så sjönk den drastiskt och nu har vi inget jobb alls och varmvatten/värme i huset konstant!

faktum kvarstår att en ved / pelletspanna drar mindre ström än en värmepump mot den energi man kan plocka ut.

Jo men man får inte glömma att både ved och pellets kostar pengar! Vissa veckor gjorde vi av med nästan 1-2 kubik ved när vi fått tag på sämre ved) och när ved kostar närmare 300kr kubiken och sen elkostanden på det så blev det en rätt dyr historia.. och sen allt jobb med att passa pannan.. och man behöver ju faktiskt ha cirkulationspumpar till en ved/pelletspanna också! Så jag tycker det där beror nog lite på hur man väljer att se på det!

Eldar man med ved kan man inte lämna huset under vintertid i mer än en dag då det sätter isproppar i systemet direkt när det är så kallt.. Pellets kan man väl inte heller ladda för mer än några dagar/en vecka åt gången? Man blir rätt så låst vid ett sådant system.. Det är inte alltid så lätt att hitta någon som kommer och eldar åt en när man känner för en vecka hemifrån..

Klart ved och pellets kräver arbete, men jag bara påtalade att ved/pellets inte drar mer ström än en värmepump i förhållande till vad det ger i värme.

Du behöver en cirkulationspump till värmepumpen också (kan vara inbyggd men den drar ström ändå) såvidare inte du har att den ger värme till luften, då har du en fläkt som drar ström.

Hur länge man kan lämna hemmet beror på.
Jag skulle utan problem våga lämna mitt hem 1 vecka.
ang pellets så beror det på hur stort pelletsföråd du har det kan vara allt från 1dag till 1år....

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka